Gå till innehåll

Dator för videoredigering?


Andreas Furumo

Recommended Posts

Har nu äntligen beställt min första kamera någonsin (Canon HV20). Och nu ska jag också beställa en ny dator som klarar av att redigera HD, och då har jag några frågor angående det.

 

Men först och främst, duger denna datorn som jag ska beställa (från komplett.se)?

 

Chassi: Cooler Master Stacker 831 Silver, 2x12cm

Nätaggregat: Fortron/Source Epsilon 700W, Blue Fan,

Moderkort (1333FSB): Asus P5K Premium/WIFI-AP, P35, DDR2

Processor: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz

Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5, Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4

Grafikkort: XFX GeForce 8800GTX 600M 768MB XT GDDR3 ,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,600/1900Mhz

Hårddisk #1: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

Hårddisk #2: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

DVD-brännare: LG DVD-brännare GSA-H55L IDE svart

DVD-spelare: Samsung DVD-spelare SH-162

 

Och jag undrar också...

 

1) Windows XP eller Windows Vista - vilket OS är mest säkrast att köra på? Har hört att Vista är buggigt...

 

2) Har läst lite här på forumet om raidade hårddiskar, men förstår inget - vad menas med raid?

 

3) Är firewire bäst för att föra över från kamera till dator? Om ja, vilket kort ska jag ha (ska beställa från komplett.se)?

 

Jag tackar så mycket på förhand!

 

:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kommer nog gå fint med den burken. Jag har redigerat på mycket klenare system. Men allt hänger ju på hur mycket du ska redigera och hur snabbt det måste gå. Men du behöver nog inte tänka på det om du inte ska starta ett produktionsbolag. Själv kör jag bara med mac nu för tiden och där går det finfint med HDV. 2.16 Mhz dual, 1GB ram, x1900 grafik osv.

Tänker du klippa i Permiere eller?

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kommer nog gå fint med den burken. Jag har redigerat på mycket klenare system. Men allt hänger ju på hur mycket du ska redigera och hur snabbt det måste gå. Men du behöver nog inte tänka på det om du inte ska starta ett produktionsbolag. Själv kör jag bara med mac nu för tiden och där går det finfint med HDV. 2.16 Mhz dual, 1GB ram, x1900 grafik osv.

Tänker du klippa i Permiere eller?

 

/KN

 

Det dröjer nog ett tag innan man startar ett produktionsbolag, hehe. Men jag vill ju utveckla mitt filmande, för detta är nåt jag vill syssla med på allvar.

 

Vet inte vilket program jag ska använda för redigering, har aldrig redigerat innan. Vad rekommenderar du? Vilket är det bästa programmet just nu, som ska helst vara användarvänligt mot nybörjare.

 

Och vilket OS ska jag välja? Ska jag ta det säkra kortet och köra på XP, eller är det struntsamma vilket OS jag kör på? Och vilket firewire-kort ska jag köpa till, är det också skitsamma vilket kort jag köper?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har ingen större betydelse vilket firewire-kort du väljer.

När det gäller redigering så skulle jag rekommendera något att lära sig på först. Sen när du vet vad du behöver kan du köpa det du vill ha. Bäst finns det inget som heter utan det handlar nog mest om smak och användning.

Eftersom jag lever i en applevärld så använder jag Final Cut och det är perfekt för mig.

 

Kör hårt.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har ingen större betydelse vilket firewire-kort du väljer.

När det gäller redigering så skulle jag rekommendera något att lära sig på först. Sen när du vet vad du behöver kan du köpa det du vill ha. Bäst finns det inget som heter utan det handlar nog mest om smak och användning.

Eftersom jag lever i en applevärld så använder jag Final Cut och det är perfekt för mig.

 

Kör hårt.

 

/KN

 

Ja, det låter nog bäst, att lära sig på nåt enklare program och sedan avancera.

 

Jag är fortfarande kluven när det gäller XP och Vista. Är rädd för att om jag väljer Vista så kommer vissa program inte vara kompatibla.

 

Och RAID-hårddiskar... vad är det för nåt?

Länk till kommentar
Share on other sites

http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

 

Där kan du läsa om raid.

 

Tack för länken. Tyvärr så blev jag inte klokare, tror jag håller mig borta från såna diskar.

 

:)

 

Läste på en annan sajt att om man vill få ut 4 GB av minnen, så behöver man ett 64-bit OS. Är detta sant? Hur mycket kan man få ut av 4 GB om man kör på ett 32-bit OS?

 

Och FireWire-kort, passar alla FireWire-kablar till alla såna kort? För jag har beställt Canon HV20-paketet från CyberPhoto och jag får med en FireWire-kabel, men jag måste köpa ett FireWire-kort till datorn och jag är osäker på vilket kort jag ska köpa för att det ska kunna passa ihop med kabeln.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du får ut ca 3.3 (jag har 6 Gb) och programmen kan utnyttja 2Gb (3 Gb med en liten "hack" som inte alltid är stabil). Så du måste mycket riktigt köra 64 bitars OS för att operativet ska kunna använda allt minne. Och det är inte många applikationer som ÄR 64 bitars. Däremot är det en jäkla fördel om du kör många apps samtidigt. Men det är tyvärr fortfarande en hel del program och drivers som inte fungerar i 64-bit.

 

Raid är egentligen mycket simpelt (beroende på variant): I sk "Raid 0" körs två diskar som en (1) disk. Dvs hälften av informationen ligger på den ena och hälften på den andra. Och disken blir i princip dubbelt så snabb. Och dubbelt så "sårbar". Pajar en av diskarna försvinner allt.

 

Ditt tilltänkta moderkort har med stor sannolikhet en inbyggd firewire 400 med 6 pins kontakt. Alla konsumentkameror har 4 pins anslutning så du behöver en 4 6 pins Firewire 400 kabel.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Väldigt dumt och köpa ett 8800GTX, speciellt om du ska ha de för videoredigering. Du bör inte ens satsa på de även om du ska spela lite då och då.

Det finns kraftfullare kort idag för lägre summa. Satsa på ett 8800GT istället om du fortfarande vill ha ett kort i topp. GTX är utgående och kommer ersättas snart av 9800GX2.

Länk till kommentar
Share on other sites

Firewirekort har visst en betydelse om seriös redigering skall till.

Olika chipset fungerar olika bra vid olika NLE program.

 

Texas Instruments tillverkar väldigt bra FW-kort.

 

Ang. RAID.

RAID kan även köras RAID0+1 vilket genererar en högre säkerhet för backup vid krash.

 

Ang. val av redigeringsprogram.

Kort sammanfattat såhär vid nyårsstressen: Du väljer program efter behov och bekvämlighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också inne i skedet att köpa en dator att redigera på.

 

Jag funderar på denna dator men vet inte om den är lämpad. http://shop.compless.com/index.php?p=utforska&artid=34793

 

Compless Allround AN1476

AMD Athlon 64 X2 6000+ (2x 3.0GHz)

4GB DDR2 RAM, 500GB HD

NVIDIA GeForce 7050 (VGA / HDMI / TV-out)

DVD-Brännare

Minneskortsläsare

 

Blir väll kasnke att köpa till en HD när ekonomi tillåter.

 

Vad tror ni om denna dator?

Länk till kommentar
Share on other sites

Hellre 2Gb ram och två separata hårddiskar än 4 Gb ram och en disk.

Dessutom verkar det vara integrerat grafikkort, oftast inte bra.

 

Jag skulle kanske kolla på den här: http://shop.compless.com/index.php?p=utforska&artid=36496&sortera=2 och försöka lägga till en disk och möjligen ett ngt bättre grafikkort.

Lite beroende på vilket program du ska redigera i. Ex Avid är väldigt kräset på grafikkort.

 

(Jag erkänner villigt att jag personligen föredrar Intel före AMD ;) )

 

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det verkligen så viktigt med ett bra grafikkort.

Jag har redigerat på en 1 g processor 384 mb ram med Avid och ett 5 år gammalt grafikkort. Det har flytit på bra. Beror detta på att det är en gammal verision av Avid. Är det nya redigeringsprogrammen mycket mer krävande?

 

Borde det inte funka med i stort sett vilken ny dador som hellst idag som har en tillräckligt stor HD??

Länk till kommentar
Share on other sites

Nästan alla program använder grafikortet mer och mer i nya versioner.

 

Kör du en gammal version av Avid (ex Xpress DV 3.5 - 4.X) och planerar att fortsätta med det kommer du att få stora problem med ljudet och bilden. I värsta fall kommer programmet inte ens att starta. Det KAN gå att undkomma om du sätter i ett extra ljudkort. Och du får troligen inte ngn video-overlay på dataskärmen.

 

Och gamla versioner av Avid hade seriösa problem med AMD's chipset. Men du kan ju chansa och testa eller kolla om du får öppet köp.

 

Och är det en stenålders Avid Xpress DV (1.0 - 2.0) så funkar den inte med vanlig firewire utan endast Canopus iLink kort.

 

Avid är inte heller certifierat för Vista (även om vissa fått det att funka). Bästa är i så fall att uppgradera Avid till senaste version och sätta i ett vettigt grafikkort, dock INTE ATI.

 

Angående diskar så har Avid "spärrat" C-disken för capture av en anledning... även om det funkar att köra med endast en disk för kortare projekt.

 

Titta på deras hemsida för systemkraven... det är inga 384mb ram längre... ;)

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

"Titta på deras hemsida för systemkraven... det är inga 384mb ram längre..." MAX

 

Nä det kan jag tänka mig =) Vista kräver ju t.o.m. ganska mycket idag så samma sak borde ju vara för redigeringsprogrammen. Ibland kan jag tycka att de nya programmen är lite väl resurskrävande. Om ett program slukar resurser för att det ska se flashigt ut så tycker jag de satsar på fel saker. Tycker t.ex. vista kan vara irreterande ibland när det ska hålla på och blinka och röra sig bara man dra pilen över något. Jag hoppas att Avid har utvecklat programmet så att det som kräver resurser är för att underlätta filmskapandet och inte för att göra ett flashigare program.

Jag var ett tag inne på att satsa på mac och köra final cut fast då blir ju datorn så offantligt mycket dyrare! =(

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja... en iMac är inte så dyr... då kan du köra Avid, FCP eller Premiere Pro.

 

Men det är ju rätt stor skillnad på Avid och PPro/FCP (som är rätt lika). Vilken version av Avid har du då - det går ju att uppgradera?

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har du rätt i de är faktiskt inte så dyra. 5494 kr kostar den men då msåte man ju löpa en extern HD och frågan är om en sådan är tillräckligt snabb för att videoredigera.

 

Apple MAC MINI (5494 kr på http://www.inwarehouse.se)

1.83 GHz Intel Core 2 Duo

2 MB L2-cache, 667 MHz busshastighet

1 GB RAM (Två moduler på 512MB, 667 MHz DDR2 PC5300)- max 2 GB

80 GB SATA-hårddisk (5400 varv per minut)

Combo Drive (DVD-rom/CD-RW): Bränner CD-skivor i upp till 48x hastighet.

Intel GMA950-grafik (64 MB DDR2-minne delat med datorns RAM)

DVI-port (VGA adapter medföljer)

Gigabit Ethernet

Airport Extreme (trådlöst nätverk) inbyggt

Bluetooth 2.0 inbyggt

Fyra USB 2.0-portar

En FireWire 400-port

Hörlursutgång

Audio line-in

Mac OS X 10.4 Tiger

iLife 06

Front Row

Inbyggd högtalare

Apple Remote

 

Men det känns som om man bara kollar på HD, ram minne och processor som att man får väldigt mycket mindre för pengarna. Vad vet jag man kasnke blir lurad av detta och mac:en kanske är mer prisvärd än följande som är i samma prisklass fast PC:

 

Compless Allround AN1476

AMD Athlon 64 X2 6000+ (2x 3.0GHz)

4GB DDR2 RAM, 500GB HD

NVIDIA GeForce 7050 (VGA / HDMI / TV-out)

DVD-Brännare

Minneskortsläsare

 

Som sagt kollar man enbart på prestanda så handlar det nästan om tredubbla priser för mac!

Länk till kommentar
Share on other sites

Sant....

 

Men som sagt.... sitter du på en gammal Avid får du räkna med att du måste uppgradera till senaste versionen - och inte ens då vara säker på att det funkar i "Compless-burken" (och med stor sannolikhet inte i Mac-mini:n pga grafikkortet - där är jag dock inte säker).

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man tänker så här istället. VIlken dator som funkar med bäst med respektive redigeringsprogram. Om t.ex. mac inte kräver så hög prestanda för final cut och det flyter på bra med de billiagre datorerna så kasnke mac kan vara prisvärt ändå.

 

Jag är villig att omskola mig med nytt OS och redigeringsprogram om programmet fungerar bra och säkert.

Klarar macar i prisklssen 6000 kr av final cut på ett problemfritt sätt?

 

En annan fråga. Jag förstår inte vilken programvara man behöver köpa. Känns som att det finns massor olika program som heter final cut. Vad behöver jag i sådana fall. Ge gärna länk.

Länk till kommentar
Share on other sites

sitter i samma träsk här, ska köpa ny dator och vart jag än vänder mej är beskeden olika.

det jag är mest kluvet inför är ett 32 eller 64-bit system.

Om någon ville sätta upp en liten mall för vad jag bör sattsa på vore jag ypperligt tacksam.

 

Jag vill kunna redigera hdv, sitter mest med abobes cs3'or och kommer i kontakt med en

del 3Drendering genom after effects. Renderingen framförallt förbannar jag mej mycket över och skulle önska att den snabbades på, därav funderingarna på 64-bit för att kunna öka ramen...

 

edit

jo, budgeten ligger kring 20tusen, denna kan tänjas lite på om argumenten är goda

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...