Gå till innehåll

Ljudinspelare?


Zapper

Recommended Posts

Tänkte införskaffa mig en bra digital ljudinspelare kollade lite på scandinavianphoto, är den här något att ha? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5731943.

 

Annars kan man ju använda sig av dat spelare, kan inte så mycket om just ljudbiten, men vad tror ni är bäst, nu söker jag det bästa rent kvalitetsmässigt inte prismässigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och ska du använda phantommatningen från h4an så kolla hur mycket spänning den ger, är inte alla som ger hela 48V utan kanske max 24. Och vissa mikar funkar inte alls då. Sen om du kör zoomen på batteri och kör med phantommatningen räcker väl batterierna en kvart typ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Huh?? Är det nån glitch i produktionen? Hade för mig att H4 alltid ska ha full phantom?

 

Marantzen gillar jag inte, tycker inte den är värd pengarna, men om det inte är väldigt brottom så skulle jag nog rekomendera att kanske vänta lite. Är en hel hög schyssta lågbudgetrecorders på g, men iom att du skrev att du föredrog kvalitet framför pris, så är Fostex FR-2, Sound Devices 744 & en som heter Deva V extremt bra för sina priser!

The Big Cheese, fieldrecordrarnas Rolls Royce däremot, är en sötnos som heter Aaton Cantar X. Den ligger på 160.000:- & kommer ta en BRA stund att spara ihop till...

Den nämnde jag enbart för att du skrev du undrade över det bästa oavsett pris, men det alternativ många, även jag än så länge, betraktar som mest prisvärt är Fostex'en.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska köpa själv innan jag tar itu med Aatonen, valet ligger mellan FR-2 & SD 744. Det är väl mitt svar även till dig, men du bör testa själv eftersom allt sånt här är en fråga om vad man är ute efter att kunna uppnå.

 

Vad har du för krav på dig & vad vill du uppnå rent personligt? En Aaton är mycket prisvärd för en SoundDesigner eller högbudgets location-mixer, men pengarna i sjön för en lågbudgetfilmare, dom tre andra jag räknade upp är fullprofessionella med hög ljudkvalitet & har bra priser, men når inte i närheten av en Cantar på något plan.

Hur dom skiljer sig åt vet jag tyvärr inte i detalj eftersom jag aldrig kunnat A/B testa dom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte säker på phantommatningen på H4an. Men generellt sett så brukar mindre apparater inte kunna leverera hela 48V så det är värt att dubbelkolla. Jag kan tycka att det är ganska duktigt om det är en produkt som drivs med 2st AA batterier, 3V där som ska upp till 48, även om det inte är mycket ström så skulle man i allafall vilja ha 9 eller 12 Volt in för att få ut 48 :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Snor lite din tråd nu zapper men har också lite funderingar angående zoom. Har en

NTG-2 som jag bommar med och funderar på att köpa H2 eller H4 som jag kopplar in micen i, men vilken är bäst som ljudlagrare?( vet inte vad de heter) H2 verkar bara en 3.5 mm mic ingång och H4an har 2 XLR som jag inte riktigt fattar hur de fungerar så någon får gärna förklara.

Blir skillnaden stor om jag skulle välja H2 och använda 3.5 mm emot H4an? Priset skiljer sig med ca 1000 kr därför undrar jag om den lappen ger bättre ljud med XLR.

 

EDIT: missuppfattade stoleken på H4 så antar att det är vanliga XLR kontakter man ansluter?

 

mvh Tenggren

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är vanliga Xlr´er på H4an, du har alltså balanserat in vilket jag inte tror du har på H2an. Vilket ger en stor fördel till H4an. Tekniskt sett har du nog inte bättre ljud på H4an, men du har lättare att få en ren signal eftersom signalen blir balanserad. Men ska du använda den med batterier och samtidigt fantommata miken så tänk till en extra gång då batteritiden inte blir den bästa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok. Som sagt så är jag inte så spec intresserad av just micen på ljudinspelaren utan mest för att kunna lagra ljud från micen och undrar om det finns någon apparat som bara har den funtionen att lagra ljudet från micen med xlr kontakter? Vet ni någon bra sida så länka gärna. Rekomenderar ni någon budget produkt så direktlänka till den:P

 

mvh Tenggren

Länk till kommentar
Share on other sites

Alla jag räknade upp, plus det kommer en ny version av M-Audios Microtrack om en månad, som verkar schysst!

Den gamla var schysst men hade en del bekymmer med bla brus. Den nya verkar ha åtgärdat dom sakerna & lagt till flera saker som kan göra den riktigt användbar, men lite tidigt att säga än om den kommer bli en höjdare eller inte.

Personligen tänker jag ta reda på den saken ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

M-audios microtrack är faktiskt jävligt bra enligt mig,haver tagit dialog på den sen i sommar å är överraskad av kvallan!

Zoomen kan kanske göra nån slags jobb åt dig men är inte i närheten av mickrotracken!Fantommatningen e dock inga 48v! Så med sånna condingmickar

måste du ha hjälp emellan.

Dessa mickar å mixers har jag använt tilsammans med microtracken:

 

Sennheiser mkh 416 med sqn fältmixer som gick via hem lödd xlr till minitele till microtracken

 

neumann km 84 till marenius fältmixer med aktiverad fantommatning(48v) via samma hemmlödda till microtracken

 

Samt röde ntg2 till beachtechbox med fantommatning(48v!) till microtrack

samt

,

å detta är bra,röde ntg2 med 1.5v batteri monterat, via tidigare nämda kabel till

microtracken med utmärkt resultat,el fullt godtagbart för inslag i svt norrbotten tex!

 

Microtracken är ett lysande val för dig,men ntg2 ska klara 500h med ett nytt batteri av hög kvalla,well that´s not the case!snarare 5h,så håll koll på klockan näru spelar in.

Den nya micron vet ja inget om,men om"käppen"(cain) e intresserad så bör den höras tror jag.

Slutsats:zoomen e inget alternativ,microtracken är!

Länk till kommentar
Share on other sites

M-audios microtrack är faktiskt jävligt bra enligt mig,haver tagit dialog på den sen i sommar å är överraskad av kvallan!

Zoomen kan kanske göra nån slags jobb åt dig men är inte i närheten av mickrotracken!Fantommatningen e dock inga 48v! Så med sånna condingmickar

måste du ha hjälp emellan.

Dessa mickar å mixers har jag använt tilsammans med microtracken:

 

Sennheiser mkh 416 med sqn fältmixer som gick via hem lödd xlr till minitele till microtracken

 

neumann km 84 till marenius fältmixer med aktiverad fantommatning(48v) via samma hemmlödda till microtracken

 

Samt röde ntg2 till beachtechbox med fantommatning(48v!) till microtrack

samt

,

å detta är bra,röde ntg2 med 1.5v batteri monterat, via tidigare nämda kabel till

microtracken med utmärkt resultat,el fullt godtagbart för inslag i svt norrbotten tex!

 

Microtracken är ett lysande val för dig,men ntg2 ska klara 500h med ett nytt batteri av hög kvalla,well that´s not the case!snarare 5h,så håll koll på klockan näru spelar in.

Den nya micron vet ja inget om,men om"käppen"(cain) e intresserad så bör den höras tror jag.

Slutsats:zoomen e inget alternativ,microtracken är!

Jag misstänker att du provat Zoomen med samma prylar eftersom du kan göra sånna uttalanden? Själv har jag inte provat microtracken men tror absolut att den är minst lika bra som zoomen om jag skulle A-B testa dom. Vet dock ett par stycken riktigt gamla rävar som sysslat med ljudteknik väldigt länge med vana öron som lovordar zoomen. Så tyvärr litar jag inte för mycket på dina ord när du har "inslag i svt norbotten" som ribba och säger att zoomen inte gör jobbet, sorry.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar Microtrack (MT), har förespråkat den livligt, men den är verkligen inte utan brister. Ska man hålla det mellan MT & H4 så är det utan tvekan en ren smaksak. Jag föredrar MT´s mer kompletta frequensgång över H4 som saknar en del här o där, MT har även lägre harmonisk dist, men är förbannat ostabil i brusnivån.

Ibland är det inte mycket hörbart brus alls (jodå, det finns där fortfarande dock), & ibland brusar det på utav bara fan :-(

Det är inte värre än att det oftast går att redigera bort om det stör för mycket, men att tvingas tvätta vissa av sina ljud tar sin lilla tid & kräver god monitorering med risk man tvättar sönder ljudet istället...

Båda har dock tyvärr ganska dålig diskant (i frequens, inte volym) som kompenseras med höjning av högmidden samt inte mycket till ren bas, & dom har, vad jag minns, i stort sett samma dynamiska känslighet & hastighet.

 

Kör SVT Norrbotten med MT?? För broadcasting betraktas dom här allihop som rena leksaker, Fostex & Sound Devices brukar ses som minimum för fältbruk. Har dom sånna problem med ekonomin?

Jag har alltid min med mig för att man aldrig vet var man kan hitta nåt bra eftersom en Fostex FR-2 eller Cantar är way för tunga för att kånka på planlöst...

Länk till kommentar
Share on other sites

Well,Svt ljudar väl rakt i panasonickameran va ja sett nu för tiden,vid dramaproduktioner vet ja icke dock!Min referens härör en polares utalanden(som e anställd redigering/foto på svt) vid tankning av dialog med mt´n,i mina rullar.

Men angående leksaker!..sqn fieldmixer, leksak!?vänta nu...eru på riktigt?el?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vem sa nåt om SQN? Jag tyckte jag var ganska tydlig med att det är Microtrack som betraktas som leksak.

Men om man endå ska diskutera SQN´s fieldmixers, så retar jag skiten ur mig på att dom (alla jag använt till dax dato) enbart haft UV-mätare & ingen som helst Peak-mätare.

Funkar hur bra som helst analogt, men ska materialet ner på digitalt media, vilket är det enda jag arbetar med på fält, så kan det bli katastof om man har otur.

Okey, det är indeed grymt handy när man spelar in dialog för att hålla nominell nivå, absolut, men hade dom bara haft en peak-mätare som komplement så hade det varit fantastiskt.

 

Du skrev förresten att du kopplade in mixern till MT´n via mini-tele, alltså den 5V phantommatade stereo-electret ingången. Varför kopplade du inte in på den vanliga tele-ingången som är avsedd för sånt?

Vinner man mycket ljudkvalitet på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Well,alla kombinationer måste ha samma förutsättningar,och jag räknar kallt med att du inte talar om undervattens peak!näre gäller sqn-en!

ok,fegpoäng av mig där..Annars går alltid ljudet via diverse, till fullstor teleplugg i mt`n!

naturligtvis!

over and out...Fred..aka..Kingen

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Lånar tråden lite. Jag står i valet och kvalet mellan H2, H4 och MicroTrack 2. Är mikrofoningångarna på H2 och MicroTrack 2 balanserade? Jag antar att det skulle vara bra med balanserad ingång när man ska pyssla med inspelning för film. Min mikrofon har inte XLR så H4:ans storlek och pris känns omotiverat för mig. Angående MicroTracken så ogillar jag att batteriet är inbyggt. Jag menar, vad händer när det blir gammalt och trött?

Länk till kommentar
Share on other sites

Microtrack 2496 / 2; Ja via tele

H2; Nej.

 

Då ligger man brunt till. Har aldrig, trots idoga försök, fått upp aset för att serva.

Det är generellt bättre ur ljudsynpunkt att köra obalanserat eftersom balanseringen rent teoretiskt sett kan fasbränna ljud i balanseringssteget om man har otur. Balansering går ut på att sända två signaler där nummer två är fasvänd 180 grader. Är dom inte i hundra procent sync så skiter det sig radikalt..

Är dock inget jag någonsin märkt av själv vad jag vet, så jag kör glatt & ledigt med full balansering på allt för att slippa störningar & nalle-bajs & rekomenderar alla andra samma sak :-)

 

Kan tyvärr inte säga vilken som är bäst though eftersom jag inte har den blekaste aning, inte testat MT2:an än :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ah, på så vis. Nu har jag ett nytt bekymmer. Att stoppa in en extern mikrofon, vilken som helst, i Zoom H2 verkar inte vara någon vidare bra idé. Det verkar bli låg signal med mycket brus. Beror det på avsaknad av preamp? Jag har en mikrofon som försörjer sig själv med ett batteri (Audio Technica ATR55). Behöver den ändå fantomering för att låta tillräckligt mycket?

Länk till kommentar
Share on other sites

Låter konstigt om preampen i H2an inte skulle vara tillräcklig tycker jag. Visst du brukar få lite mer brus när du kör med batteri istället för phantommatning på mikar som kan ta båda. Men så stor skillnad ska det inte vara. Att slå på phantommatningen på alla dessa små inspelningsapparater och samtidigt köra dom på batteri är väl inget att rekomendera om man vill ha hyffsad körtid. De brukar heller inte kunna leverera full phantommatning utan ligger kanske bara har 24V eller liknande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...