Gå till innehåll

Vad använder ni för att skriva manus?


Ronnie

Recommended Posts

Det finns ju en hel del olika program för att skriva manus, som Final Draft, Movie Magic Screenwriter och Sophocles.

Nackdelen är att de här programmen är ganska dyra.

Dessutom finns det en olika mallar till t.ex. Word (Microsoft har till och med en egen mall att hämta hem för manus såg jag häromdan).

 

Vad använder ni för att skriva era manus? Själv har jag nyligen införskaffat Final Draft 6, som jag tycker är ett bra program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder Word (skriver inte så mycket manus numera, men normalt sett använder jag Word).

 

Jag har alltid tyckt att Word varit ett bra program, men sedan Word 2002 (som finns i Office XP) kom så blev det en ordentlig flopp tycker jag. Microsoft tycker de är jättesmarta när de bygger in saker som automatiskt ska installera funktioner som saknas... m.m. :x

 

Jag håller för övrigt på att hjälpa till med utvecklingen (idéer & "bollplank") av ett svenskutvecklat manusprogram. Jag hoppas verkligen att det blir något användbart då jag tycker det saknas svenska versioner av sådant. Det kommer att skrivas i VB.NET, men än så länge ligger det på ritbordet.

 

Fast innan man skriver manuset, är det förstås papper och penna som gäller. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Själv kör jag Word, alla program jag har kollat på har ju inte direkt varit gratis och jag har ingen större lust att betala dyra pengar för något som faktiskt går att göra i ett program som jag redan har. Fast jag kör ju med den vanliga mallen, var kan man få tag på manus mallen? Verkar ju rätt skönt..

Och om man kan anmäla sig som beta testare, count me in :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Laddat hem mallen nu.. Kommer säkert snabba upp mitt manusskrivande med en minut eller så så snart jag börjar få in de nya rutinerna.. Sådär ska ju inte ett manus se ut enligt Voodoo film och det gör mig väldigt frustrerad.. :)

Och även om den finns bland länkarna så vill jag bara säga Script-o-Rama, Script-o-Rama, Script-o-Rama! :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm... asså varför använda program som hjälper en i manusarbetet? är det bra..?

själv gör jag bara synopsis och sen ett riktigt manus... fungerar bra....

kan inte tala om vad de där manusprogrammen gör? :)

tack på förhand..

//Olle\\

Länk till kommentar
Share on other sites

Manusprogrammen (och mallar till t.ex. word) underlättar då man slipper tänka på formateringsregler.

Sen brukar de innehålla mer eller mindre viktiga funktioner; allt från scennumrering (så att man lätt ska kunna veta vilken scen man filmar) till en massa rolig statistik.

Här står det lite mer om de två största manusprogrammen:

www.finaldraft.com

www.screenplay.com

 

Själv använder jag Final Draft och är nöjd med det. Det är dock inga billiga program... :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det är ju mycket tuffare att ha ett riktigt manusprogram. :p

 

Nej då, dessa program är väldigt bra. Har testat Final Draft lite och tycker att det går att skriva manus mycket snabbare (när man väl har lärt sig programmet förstås) och enklare (man behöver inte hålla reda på scennumrena exempelvis). Skriver man mycket manus är det helt klart program att satsa på. Gör man det inte, ja då forstätter man med Word helt enkelt. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

För att gå till det underbara dekadenta landet i väst så har de en väldigt fin policy som går ut på att manusen sorteras direkt till soptunnan ifall de inte är skrivna enligt mallarna... Hårt men sant.

 

Hoppas väl att Svensk filmindustri kommit längre men tror nog tyvärr att ett välformaterat manus har en bättre chans än ett som inte är det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...