Gå till innehåll

Barnen badar med kläderna på


bastuper

Recommended Posts

Jag tänkte göra ett manus och sedan eventuellt göra en film om en liten grupp barn på 6 stycken som går till badhuset då en av dom har planerat att inte byta om - hon tänker bada med kläderna på vilket självklart smittar av sig, här kommer idén.

 

 

 

Bada.

Bada är en film om 3 stycken tjejer och 3 stycken killar på 13 år som tänker gå till badhuset, men Emma har inte tänkt att byta om innan badet, hon tänker bada med kläderna på.

 

Det smittar självklart av sig så att även dom andra får lust att bada med kläderna på och tvingas ringa hem och tvinga sina mammor att komma med ombyteskläder lite senare på dagen.

 

Hur ska det gå och hur blött kommer det att bli?

 

Se den spännande filmen bada – och varför inte prova bada med kläderna på ni med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag gjort ett manus på vad som händer och tänker presentera detta här:

 

 

 

 

Bada.

Emma är en tjej på 12 år som tillsammans med sina kompisar tänker gå och bada, men en sak dom inte vet är att Emma inte tänker byta om, hon tänker nämligen behålla kläderna på.

 

Emma står på sitt rum och byter om i sina badkläder, hon har för tillfället på sig en baddräkt och ett par mjukbyxor och mamma Eva kommer in.

 

Eva: Emma, vad hade du tänkt att ta för badkläder?

 

Em: Jag tänker ta dom här.

 

Eva: Okej, du tar på dig baddräkten hemma så du bara behöver ta av dig kläderna på badhuset och sen gå och bada?

 

Em: Nja, jag vet inte, jag vill bada med kläderna på.

 

Eva tittar på Emma och säger: Får man göra det på badhuset? Det tror jag inte, det får bli en tshirt i så fall, inget mer.

 

Em: Nej, inte en tshirt, det ska vara en långärmad tröja.

 

Eva: Ja okej då.

 

Eva går därifrån ovetandes om att Emma tänker packa ner ett helt ombyte kläder ås hon kan hoppa i med kläderna på då hon kommer till badhuset.

 

Efter en stund går Emma och säger åt mamma att hon är klart.

 

Em: Mamma, jag är klar nu, nu vill jag åka.

 

Emma tar med sig sin stora ryggsäck där hon har tryckt ihop sina kläder ordentligt så det inte ska synas att hon har dom med sig.

 

Eva: Bra Emma, sätt dig i bilen så åker vi.

 

Framme på badhuset efter incheckning springer tjejerna in till sig:

 

Anna: Emma, använder du baddräkt eller bikini?

 

Emma: Baddräkt.

 

Kameran behöver aldrig titta bort eftersom alla tjejerna har tagit på sig sina badkläder hemma.

 

Emma: Nu är jag klar, kommer ni?

 

Anna: Va, ska du bada med kläderna på?

 

Lisa: Det kan du väl inte?

 

Emma: Jo det kan jag visst och jag har ombyte med mig.

 

Emma går ut i duschen tillsammans med Lisa som har fått av sig sina kläder och dom ställer sig under en dusch var.

 

Emma: Ganska konstigt att duscha med kläderna på, det har jag aldrig gjort förut.

 

Anna kommer in i duschutrymmet.

 

Anna: Jag vill också bada med kläderna på.

 

Emma: Gör det då!

 

Anna: Vad ska ja ha på mig efteråt?

 

Emma: Ring din mamma och be henne komma hit med torra kläder sedan.

 

Anna: Nej, jag struntar i det,jag kan lägga dom i bastun en stund sen.

 

Lisa kommer in i duschen i sin bikini.

 

Anna: Kom, vi går och tar på oss våra kläder vi också.

 

Lisa: Men vad ska vi ha på oss sen?

 

Anna: det löser sig, vi kan basta oss torr sedan,

 

Anna och Lisa går till omklädningsrummet och tar på sig sina kläder ovanpå badkläder och går och ställer sig under duschen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror nog att det här egentligen hör hemma i ”Kolla mitt manus!” samt kasta ett öga här: http://www.voodoofilm.org/artikel/avancerad-manusskrivning-del1.aspx

 

Min första tanke var, ”Kul, rebelliska barn!” men det känns inte så rebelliskt. Man vill se alla ungarna hoppa i poolen och föräldrarna, vuxna, de som jobbar där och så vidare hur de reagerar.

 

Känns inte som om det riktigt hände något, vad ville du säga med historian?

 

”Se den spännande filmen bada – och varför inte prova bada med kläderna på ni med?” säger du, men det jag har läst får mig inte att vilja bada med kläderna på, men kanske om du visar hur kul det är att bada med kläderna på.

 

Jag tycker att det känns som om du har en ganska bra idé, men inte som om du fick ut allt här. Kanske om man ser glada barn som skrattar då de ser hur lång en tröja kan bli då den är blöt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med om att det inte blev lika bra som det lät innan, och om det ska bli någon film borde det hända mer.

Sen, om det där var ett manus, så tycker jag att det borde ha varit mer beskrivningar, eftersom nu upptogs nästan hela texten av repliker.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, nu var ju detta bara en början med mest repliker.

 

Men det kommer ju att läggas till mycket mer.

 

Ge gärna tips och kommentarer, skriv gärna ner tips på repliker och annat innehåll som jag kan lägga i i manuset.

 

Det häår skrevs samma dag som det lades ut - av en amatör forum är väl till att lära sig saker på bl.a.?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ska vi se om min manus inte kommer till rätt plats, jag såg att det hamnade lite fel.

 

 

BADA

 

 

Bada är en film om 3 stycken tjejer och 3 stycken killar på 13 år som tänker gå till badhuset, men Emma har inte tänkt att byta om innan badet, hon tänker bada med kläderna på. Det smittar självklart av sig så att även dom andra får lust att bada med kläderna på och tvingas ringa hem och tvinga sina mammor att komma med ombyteskläder lite senare på dagen. Hur ska det gå och hur blött kommer det att bli? Se den spännande filmen bada – och varför inte prova bada med kläderna på ni med?

 

 

 

Bada. Emma är en tjej på 12 år som tillsammans med sina kompisar tänker gå och bada, men en sak dom inte vet är att Emma inte tänker byta om, hon tänker nämligen behålla kläderna på. Emma står på sitt rum och byter om i sina badkläder, hon har för tillfället på sig en baddräkt och ett par mjukbyxor och mamma Eva kommer in.

 

Eva: Emma, vad hade du tänkt att ta för badkläder?

Em: Jag tänker ta dom här.

Eva: Okej, du tar på dig baddräkten hemma så du bara behöver ta av dig kläderna på badhuset och sen gå och bada?

Em: Nja, jag vet inte, jag vill bada med kläderna på.

Eva tittar på Emma och säger: Får man göra det på badhuset? Det tror jag inte, det får bli en tshirt i så fall, inget mer.

Em: Nej, inte en tshirt, det ska vara en långärmad tröja.

Eva: Ja okej då.

Eva går därifrån ovetandes om att Emma tänker packa ner ett helt ombyte kläder så hon kan hoppa i med kläderna på då hon kommer till badhuset. Efter en stund går Emma och säger åt mamma att hon är klart.

Em: Mamma, jag är klar nu, nu vill jag åka. Emma tar med sig sin stora ryggsäck där hon har tryckt ihop sina kläder ordentligt så det inte ska synas att hon har dom med sig.

Eva: Bra Emma, sätt dig i bilen så åker vi.

 

 

Framme på badhuset efter incheckning springer tjejerna in till sig:

Anna: Emma, använder du baddräkt eller bikini?

Emma: Baddräkt.

 

Kameran behöver aldrig titta bort eftersom alla tjejerna har tagit på sig sina badkläder hemma.

 

Emma byter om på en annan plats där hon tar av sig sina skor, jacka och mössa, sedan går hon till dom andra tjejerna iklädd en röd långärmad tunn tight tröja och ett par lila tights och säger:

Emma: Nu är jag klar, kommer ni?

Anna: Va, ska du bada med kläderna på?

Lisa: Det kan du väl inte?

Emma: Jo det kan jag visst, jag har ju ombyte med mig.

 

Emma går själv ut i duschen där det redan står ett antal personer och duschar, dessa personer tittar undrande på Emam och funderar varför hon har kläderna på sig under tiden hon går och ställer sig i duschen och då kommer Lisa in men Lisa är van att seEmma bada med kläderna på så hon bryr sig inte lika mycket som dom andra.

Lisa: Emma, du ser blöt ut.

Emma: Ganska konstigt att duscha med kläderna på, det har jag aldrig gjort förut.

Anna kommer in i duschutrymmet iklädd en röd bikini.

Anna: Jag vill också bada med kläderna på.

Emma: Gör det då!

Anna: Vad ska ja ha på mig efteråt?

Emma: Ring din mamma och be henne komma hit med torra kläder sedan.

Anna: Nej, jag struntar i det,jag kan lägga dom i bastun en stund sen.

 

Anna går ut i omklädningsrummet och tar på sig sin vita tshirt och sina svarta långkalsonger ovanpå bikinin och går ut i duschen.

 

Anna: Jag har aldrig duschat med kläderna på men det här blir första gången.

 

Efter en stund går dom tillsammans ut i badet och ser killarna och då killarna

får syn på dom blir dom väldigt fövånade över att dom har kläderna på sig.

 

Dom går fram till en bassäng med trapp och kliver i där dom möter 3 stycken killar som står och stirrar på dom.

 

Erik: VA?!?! BADAR NI MED KLÄDERNA PÅ?

Anna: Emma tänkte bada med kläderna på så då ville vi också göra det.

Albin: Men det vill vi också göra.

Lisa: Gör det då! Vi tänker torka kläderna i bastun, det är bara Emma som har ombyte med sig så ni kan gå upp och ta era kläder också.

 

Albin Erik och Gunnar går upp i omklädningsrummet och tar på sig sina kläder och går ner i badet igen där dom hoppar i.

 

Gunnar kommer först ner i badet iklädd en långärmad svart t-shirt och badbyxor med Albin och Erik efter sig som båda har tagit sina jeans och långärmade tröjor i röd färg.

 

Emma: Duschade inte ni? Det gjorde vi?

Gunnar: Nej, vi tog bara på oss och nu är vi här.

Lisa: Erik har du Jeans? Erik:

Ja, har ni badkläderna på er under?

Emma: DU menar baddräkt och bikini? Ja det har vi, det är ju dom här kläderna som är våra badkläder nu.

 

Emma lägger sig ner och simmar och tittar på alla badgäster och vakter som tittar på dom och hon dyker och simmar en längre bit under vattnet.

Länk till kommentar
Share on other sites

jaa. vem some helst kan egentligen filma en scen på ett badhus där 6 tonåringar badar med badkläder. allt jag undrar är; so what?

varför, vad är poängen med filmen? varför gör de så? -för att de vill det. vad händer sen? vad får det för konsekvenser? hur löser de det? det är mycket roligare att se något hända en konflikt tex som de lär lösa. du har ju början där. vad händer när deras kl'der aldrig torkar i bastun kanske? och de tvingas gå ut i badkläderna från badet? vem vet. men fortsätt utveckla manuset. det kan bli bra. och om det inte är svårare än ett badhus finns stor chans att filma det sen också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att du kan får massor av tips om vad som kan hända men jag tror att det är bäst om du själv kommer på vad du vill säga med historian, "barn är busiga", eller vad det nu kan vara. Hur kom du på historian till att börja med? Det kanske hjälper dig att komma på vad du vill om du går tillbaka till början?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Barnen byter om efter sitt bad och då dom går ut är dom instängda, dom kommer inte ut och hittar ingen personal i huset.

 

Dom tar av sig ytterkläder och ryggsäckar och går ut i badet och söker efter personal men då dom inte hittar nån så får dom för sig att hoppa i med kläderna på.

 

Film som är gjord av barn - för barn.

 

En film som ska locka itll att göra annorlunda saker, som att t.ex. bada med kläderna på.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...