Gå till innehåll

5.1 - Encore/premiere


Joel_1980

Recommended Posts

Tjena.

 

Jag håller på att skapa en DVD som ska innehålla valmöjligheten att spela upp filmen med stereo ljud och med 5.1 ljud.

Dock vet jag inte hur jag gör detta i Adobes program.

 

Jag har mitt stereoljud som en stereo-wave fil och så har jag mitt 5.1 ljud i 6 olika mono wave filer. (center, sub, left front, right front, left back och right back). Jag har alltså redan mixat allt ljud i en riktig 5.1 ljud studio. - (pro tools 5.1)

Jag har inte lyckats förstå mig på premiers sätt att hantera 5.1. Är det någon som har erfarenhet av detta?

 

Jag har sökt på forumet och hittat endel trådar som disskuterar detta, men då verkar huvudfrågan vara "hur man lyckas skapa 5.1 ljud i premiere". Jag har som sagt redan allt mitt ljud klart och behöver bara få det till en DVD.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kolla här: http://www.adobe.com/designcenter/premiere/articles/prepsurround.html

 

Du kan mixa ljudet i 5.1 men du kan, tyvärr av licensskäl, bara exportera ut det hela 3 ggr till Dolby AC3 5.1. Sen måste du köpa en Dolby 5.1 encoder från Minnetonka Audio. Det är ett "medvetet" val från Adobe eftersom den pluggen är dyr och bara ett litet antal användare gör 5.1.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Så om jag lägger min AC3 fil som ett ljudspår i encore kommer inte det bli omkådat till stereo då?

Nej, ingen omkodning sker. Du måste ha två ljudfiler om du vill kunna välja mellan 5.1 och stereo, dvs en som är 5.1 och en som är stereo.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...