Gå till innehåll

HD-kameror med 1080p?


Andreas Furumo

Recommended Posts

Juum, nja. vad jag vet i dagsläget är det ingen konsument kamera / prosumer kamera som har 1080p, många filmar ju i 1920x1080 men det säger som ingenting i sammanhanget (1440x976 är native formatet)

Dataströmmen gör ju att alla kameror som filmar på band är bara räkna ut. Sony V1 är tung ångest och EX1 har tillvisso en rejäl sensor (2/3") men kör fortfarande GOP osv så utan sin underbara lins och chippet är det inte direkt någon nyhet tyvärr.

I dagsläget så om du vill ha en rejäl kamera och har en relativt smal budget är fortfarande HVX200 från Panasonic rekomendationen från mig och har du mer $ så kitta deras 500-serie så får du utbytbar optik också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men vänta nu chris,varför har du ångest över v-1an,Fan, ja tycker den e lysande ju!

Vari ligger ångesten?

 

Hade sånna förhoppningar, sen glider de in med V1:an.. CMOS chip som jag personligen tycker ger än ännu mer "video" känsla över filmen.. Sen lägger de den ruggit högt i pris med tanke på vilka konkurenter det finns till den, ex XH-A1 från Canon.. De säger den har slowmotion.. vilket skämt, testade filma med detta och började nästan gråta, snacka om att pajja kvaliten.. är dock något bättre än versionen av slow i deras små konsumentkameror. Där över att jag har ångest, gillar sonys kameror och har alltid tyckt om kvaliten (läs själva kamerakvaliten), funktionerna och de förhållandevis små formaten men när de lansera denna EFTER Pansonics HVX har jag inte mkt som jag kan ge dem kred för tyvärr. Finns ex ingen anledning att kitta upp sig från Z1 till V1.. och ska man lansera en ny produkt så tycker jag nog den skall slå iväg ganska långt från föregångaren. Men detta är ju min (något långa) åsikt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är ni ute efter en kamera som levererar helt ok professionell prestanda så ska ni göra det garanterade valet att inhandla en "Canon XH A1" HDV-kamera. Gav dock 34.000:- för min MEN det var värt varje slant!

 

Mycket handlar också om kunskap bakom videoredigeringsbordet...

 

/BrandL

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta beror ju helt på budget, men fortfarande är det AG-HVX200 som slår allt. Både rent tekniskt (om man kör med P2 kort då man spelar in i 100MB/sec istället för 25MB/sec som man spelar in med om man har mini-DV band) och sedan om man fixar en mini 35:a, redrock eller liknande med några hyffsade objektiv till så kan man göra riktigt snygga grejer. Hittade en sida som säljer HVX:erna ganska billigt:

http://www.globalmediapro.com

Dom har även andra kameror t.ex Canons XH A1:a. Kolla sidan, den är grym.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Min åsik, beror lite på användning.

 

1080i hdv=25mbit sek kvalitet beror mycket på sensortyp/antal

köp en hv30 för liten peng (1x cmos) eller sony lite dyrare pga möjlighet att ändra pal/ntsc, går igentligen bra med lite vad allt som helst, kika efter xlr anslutningsmöjlighet för att slippa ljudstöj.

 

1080p xdcam=50mbit sek long goop dock rätt fin. Sonyformat.

 

1080/720p dvcprohd =100mbit panaformat, bäst av de hittils, fint

att redigera, snabb överföring. dock relativt dyra p2 minneskort.

hvx200 el motsvarande nyare, testat 800k uppsättningen ett par gånger, finaste bästa dom har men tycker inte den går att motivera

helt ekonomiskt kontra kvalitet. hade lite problem med ljud ett par gånger, kanske brist på talang.

 

Reds mellanformat nånstans 225-250mbit bara använt en gång.

Bästa som går att få om man vill över 1080p ex 2,3,4,5k, dock

lite större krav på redigeringskunskaper, antagligen ingen onlineredigering föredragsvis. lång köö o vaga löften men vill ha.

Så nära eller rättare sagt över 35mm men inget slår väll dock "riktig film" men men vem har råd, inte ja iaf.

 

Kolla runt lite på användning, kanske är viktigt med ljud, kanske ska spela in separat o synka, kanske ska användas för liveprod. Tänk på lätt kontra tung kamera, jag gillar tungt för att jag är fladderhänt, men hatar att bära uppför tunga backar, lite lat.

 

HV30 slutligen finfin kamera, lite problem med snabba rörelser,

ingen xlr, men antar att det går att köpa till xlr adapter

den är dock dyr relativt med kameran.

 

 

Sen är de framför allt lite missuppfattning att upplösningen skulle

vara viktigast. hdv1080i är bra mycket sämre än dvcpro720p om ärligheten ska dit. 1080p är inte det bästa som finns. Betacam användes länge ex, används endel än i tvprod, men hade ingen hög upplösning, däremot bra färgförhållanden etc.

 

hv30 mest privärda under 10k´ny.

hvx200 mest prisvärda 35-40k begagnad.

 

Allt enligt min smak o tycke givetvis kan jag ha fel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Veckans lärdom

Att skicka en HDV-kamera (Canon HV10) ut från en militärt fraktplan några hundra meter upp, fastbunden tillsammans med last som fälls med fallskärm - funkar "sådär". :)

Skakningarna gör att framedropsen blir förödande. ..Fast vissa sekunder när det hängde i luften så såg det fint ut...hehe

LongGOP i alla sin ära.

 

Nej det blir nog minneskortkamera nästa gång :)

 

Kameran pallade för övrigt heller inte att bli draggad längs med marken för att vinden fått tag i fallskärmen när den väl landat. Man ska inte sätta fast kameran utanpå sådan last.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...