Gå till innehåll

mini35-substitut...


ericohman

Recommended Posts

amenvisst kan jag det ! :)

 

SLR - (][) - Camera

 

Först har vi Canon FD objektivet .. sedan kommer en kondenser med halvrunda sidan mot objektivet .. sedan kommer tät inpå nästa kondenser, med den platta sidan nerslipad .. och sedan kommer kameran

 

Kondenserlinserna hittade jag i två diabildsprojektorer ..

Länk till kommentar
Share on other sites

synd att man inte var fysiker... så kunde man ha fattat vilken brännvidd som vore den ultimata att använda på kondenserlinserna... undrar vad olika brännvidder ger för skillnader i vårt fall...

 

- Bante

 

kan du förklara hur du tänkte fixa motorn... 4 shafts?! vad är det? och vad ska du ta själva motorn ifrån för pryl. såna här 10kronor macdonalds leksaker som skakar typ? hehe..

Länk till kommentar
Share on other sites

hallå ja!

 

jag tror att en kort brännvid gör vår GG ljusare än lång brännvid .. men samtidigt betyder kort brännvid att vi får "spherical abberation" .. det får vi inte med lång brännvid .. så det bästa är ifall man har en lins som har samma brännvid som diameter .. exempel 40mm i diameter .. 40mm i brännvid .. då får man det bästa tror jag ..

 

4 shafts är alltså dom 4 axlarna som är excentriska på PS techniks mini35:a .. jag tror jag har kommit på ett enkelt sätt att göra dessa, utan att använda svarv .. ( jag har ingen svarv .. ) .. dessa axlar drivs av en motor med ett gummiband, typ de som finns i kassettbandspelare, ifall du har slaktat en sådan nån gång .. hehe :) ..

 

små elmotorer har vi på lager i förrådet .. min farsa har varit elektriker en gång i tiden :) .. finns att köpa billigt oxå , tror kjell o company eller clasohlson har sånt .. annars har elfa det

Länk till kommentar
Share on other sites

kan du rita en ful(inte nödvändigtvis ful) mspaint bild för mig som inte förstår motorn..hehe. alltså på vilket sätt kommer den snurra? som cd-skivan gjorde?? alltså runt runt... blir inte det svårt... vart sitter liksom axeln? i hörnen???:P

 

går det inte med nån slags vibratorfunktion... som i playstation-doserna? eller vibrerar dom för "sakta" tro....

 

ska gå och slakta en kassettbandspelare nu blev så sugen

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe .. slakta på :)

 

Kolla bifogade filen! en ritnig från Rai på dvinfo ..

 

Denna adapter kommer inte snurra som cdvarianten, utan istället oscillera i små cirkulär rörelser ..

 

Det fina med denna adapter är att rörelsen blir bara på 2 dimensioner. Ifall mattskivan som man har i fokus rör sig fram och tillbaka framför kameran kommer bilden att tappa sin skärpa. Jag har för mig att dom som gjorde cdvarianten upplevde detta, pga cd:n inte var riktigt rak, antingen i sig själv eller i axeln.

vibro1 small.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

jo precis. det är omöjligt att cd-skivan ska vara exakt rak.. min är böjd :(

 

javisst ja den där gamla goa ritningen. förstår inte riktigt hur det fungerar men. alltså hur man fäster saker i "gummibandet" osv... men jag kanske är trög. ska rita några gif-animationer så får du rätta mig sen.. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag har med nöje läst hela tråden och förvånats av era fina resultat. Har själv försökt men har inget tålamod. Jag har funderat på om man verkligen måste användra cd-skivan eller den statiska frostade glasskivan. Kan man inte bara göra typ så här:

 

action

 

Macrolincen skulle då vara en sådan man skruvar dikekt på filtergängan på dv-kameran. Vad tycker ni??

Länk till kommentar
Share on other sites

man måste ha en skiva som bilden från 35mm-objektivet blir projicerad på... annars får man inget skärpedjup.. (skärpa exakt överallt) och det är det sista vi vill :)

 

även om det inte syns här så jobbas det fortfarande på detta projekt. sitter och gnuggar med lite aluminiumoxid nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 7 månader senare...

Jag vet att jag är lite sent ute här, den här tråden verkar inte vara så värst populär längre. Alla hemmabyggare verkar ha lagt ner sina hemsidor, kanske också sina byggen?

Jag har läst igenom hela den här tråden och är nu så jäkla sugen på att testa detta. Jag blev så uppspelt när jag för några minuter sedan lyckades projicera bilden från mitt objektiv på ett lock från en Pringles-burk. :)

 

Jag har haft mina funderingar på att köpa en gammal Nikon F2 eller F3 och byta ut fokuseringsskivan mot en typ D, men jag har sett hur det kan se ut och jag håller med om att det är på tok för grynigt. Är det någon som vet om fokuseringsskivan av typ D till F3 också passar till F2:an? De har bara fokuseringsskivor till F3 på Scandinavian nämligen, och en kompis till mig har en far som äger en F2, så det skulle vara grymt om den passade. Det här är ju naturligtvis det dyrare alternativet.

 

Om jag ska bygga en egen så behöver jag veta hur man slipar CD-skivan. Sandpapper kan nog uteslutas. Jag har kollat på aluminiumoxid på mikron.se men jag hittade bara slipstenar. Ska inte aluoxiden vara flytande? De anger heller inga priser i produktkatalogen så om någon vet hur mycket man behöver för att slipa en CD och vad det kostar så skulle jag bli glad.

 

Update: Jag ska antagligen ha en flaska med kemiskt ren bensin hemma. Kan det fungera som slipmedel? Annars, kan aceton fungera?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...