Gå till innehåll

mini35-substitut...


ericohman

Recommended Posts

Är det fler som sitter hemma å filar på ett mini35-substitut?

 

Alltså, så att man kan använda sina vanliga slr-gluggar (35mm stillbild) på sin videokamera och på så sätt få samma skärpedjup som äkta 35mm-spelfilm.

 

Har just hittat en s k "condenser"-lins som jag ska göra några tester med imorgon, denna lins hjälper till att få bort vinjetteringen. Titta gärna på mina tester jag gjort hittills och adda mig på msn om ni är intresserade av att byta några ord; ericohman_tk@hotmail.com

 

länk till mina tester:

http://www.de-interlaced.net/mini35

 

knappa in http://www.de-interlaced.net också när ni lika är i farten (min hemsida).

MVH Eric Öhman, Skellefteå

Länk till kommentar
Share on other sites

Jomen, visst finns där fler som pillar med mini35! :)

 

Jag var så nära med att bli klar med min, men då allting blev lite för klumpigt, försökte jag på mig den statiska versionen istället, dvs utan snurrande skiva.

 

Så, just nu försöker jag göra en mattskiva av mikrovax. Efter femte försöket igår funderar jag på att skaffa aluminiumoxid och slipa ner en glasskiva istället, vilket förhoppningsvis blir enklare och mindre omständigare än att pilla med vax och luftbubblor. Men, nått försök till med vaxet får det iallafall bli.

 

Jag kollade på dina bilder/filmer, och det ser bra ut! .. vinjetteringen är för jäkligt, men det går att lösa.

 

Kolla in forumet på dvinfo.net, men jag antar att du redan har varit där inne :)

Länk till kommentar
Share on other sites

men så underbart att det finns fler. duu, jag måste få veta var du fått tag i mikrokrystallinvaxet, tycker mig ha sökt överallt (i sverige). Jag har beställt aluminium oxid 1000 grit som borde komma till veckan, beställde 0.5kg så kanske vi kan byta lite smet mot lite korn eller nåt.. man behöver ju bara nån tesked per försök.

 

jo, vinjettering var namnet... jag skruvade isär en diaprojektor och ett 135mm igår och har nu 3st näst intill perfekta condenser-linser. jag har inte min vx1000 hemma just nu men jag ska prova så fort jag får tillbaka den. jag provade kolla med ögat och hotspotpunkten försvinner helt, helt sjukt bra verkar det ska kunna bli. jag har en condenser-lins på vardera sida om cd-skivan. precis som du så ska jag också satsa på en static-variant, känns så pillrigt med cd-varianten och dessutom så kommer cd-skivan lossna eller hastigheten påverkas om man ska göra lite mer vågade filmningar med lite skak och dylikt.

 

------------------------------

Jag snackar med Frank Ladner som jobbar med mikrokrystallinvaxet... så här skrev han till mig imorse då jag hade frågat hur man gick till väga med det där vaxet:

 

"I have started getting around this by forming aluminum 'cups' that are deep enough to submerge the glass sandwich in (the glass sandwich is composed of two pieces of small glass (( I'm using cheap circular picture frames around 50mm diameter )) with small pieces of aluminum foil (( folder a couple of times )) on the sides to keep space inbetween the glass. The whole thing has been previously bonded with JB Weld, but leaving a notch open at the top. This way the wax fills in and now air bubbles can come in through the bottom.)."

 

 

oh yes! har läst igenom alla poster om mini35... har seriöst tagit 10+ timmar =)

Länk till kommentar
Share on other sites

mikrovaxet hittade jag på http://www.joelvax.se/. Jag spenderade en hel natt med att försöka hitta någon butik på nätet som sålde mikrovax i Sverige, och snacka om att jag blev glad när jag hitta Joel Vax.. Såklart, är deras sida nere just nu, verkar det som, men om du vill kan jag ge dig deras email adress, om du vill beställa. 650 gram mikrovax gick på 150:-, inklusive frakt och moms. Billigt och bra. :)

 

Var fick du tag i aluminiumoxidet?? :) .. har letat runt, men hittar inget i Sverige ..

 

Jag förstår inte riktigt hur Frank har gått till väga dock.

 

"The whole thing has been previously bonded with JB Weld, but leaving a notch open at the top. This way the wax fills in and now air bubbles can come in through the bottom.)."

 

Okej, aluminium på sidorna, och sen klistrat ihop det, eller?

 

Jag har testat med endast aluminium på sidorna, men problemet är att få vaxet att stanna kvar mellan glasen när man tar upp dom ur vaxet. Det rinner ur ( ganska logiskt ).

 

Sen så har jag testat klistra ihop två glasskivor som ett U. Nu stannar vaxet kvar mellan glasen, men luftbubblor, dessa elaka luftbubblor som inte vill vandra upp till ytan.

 

En ide jag hade var att suga upp vaxet i glaset, på något säkert sätt. Luftbubblor lär inte vara ett problem då ( eller ? ) .. men nu uppstår andra problem, som tex hur man ska får vaxet inte stelna under tiden man suger upp det. Och hur ska man sedan få vaxet stanna mellan glasen ?? ..

 

Det är inte lätt det här med vax .. men skam den som ger sig! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

tjenare!

jo jag tar gärna emot en e-postadress...

 

fattar inte heller hur Frank menar riktigt. men jag ska kräva han på lite bilder och sånt så småningom.

 

alu.oxiden köpte jag från http://therockshed.com/grit.html och jag köpte alltså 1000 grit. men Frank säger att http://www.gotgrit.com har bättre alu.oxid eftersom han ibland fick repor då han använde rocksheds produkt.

Har frågat vilket man ska köpa från gotgrit... tror det är nåt 5 mao eller sånt.. återkommer.

 

/ eric

Länk till kommentar
Share on other sites

i brist på annat att göra, gick jag idag ut i förrådet och tog ett 600 korn sandpapper och en glassbit och börja slipa som en galning, bara för o testa. Blev inte så värst lyckat, blev ganska långa repor i glaset, och ifall jag hade fått bort dom med fortsatt slipning hade kameran nog ändå sett kornen i glaset.

 

Tänkte bara jag skulle dela med mig. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Följer denna tråd med spänning... Måste säga att Erics resultat hittills är helt klart över förväntan för att vara ett "hemmabygge". Skall bli jäkligt kul att se ifall ni lyckas få bilden stabil.

 

Keep up the GREAT work, guys...

Länk till kommentar
Share on other sites

En liten fundering angående flimmret.

Vad använder du för slutartid? Har du testat tider runt 1/50 s, 1/60 s?

(Då borde CD-skivan ha hunnit snurra tillräckligt många varv för att bilden skall tas upp mjukt i CCD:n)

Länk till kommentar
Share on other sites

tja, jo jag filmar allt i 1/50 men jag har inte den bästa strömbrytaren.. jag har lite tejp å grejer så jag tror inte att motorn snurrar riktigt så snabbt som den ska. för vissa gånger försvinner flimmret utan att jag gör nåt.

 

vid ungefär 1/500 och snabbare tider så går det inte använda cd-skivan eftersom kameran då liksom fryser kornet. Men vafan, ingen ska behöva fota med snabbare tid än 1/215 tycker man...

 

längtar till jag kan börja jobba med en static-version ;)

jag kan acceptera lite kornighet bara jag slipper den här förbannade cd-skivan haha. har beställt aluminium oxid men det har inte kommit ännu. man kan nämligen använda oxiden tillsammans med vatten och en glasskiva och skrapa sina uv-filter till mattskivor. men det är väldigt lätt hänt att det ska bli långa repor har jag fått höra :(

 

jo, följ detta med spänning. lite ögongodis kan du få här.. gjorde en färgkorrigerad 1.78 aspect variant:

http://www.de-interlaced.net/mini35/_1stcondenscc.mpg

Länk till kommentar
Share on other sites

yes, den funkar strålande.... after effects-lösning å vinjett från psp om ja får va petig :P (shit the same) hehe...bara det att jag sitter på 333mhz så photoshop är inte kul att jobba med på min dator hehe.

 

------------------------------------------------------------------------

FLIMMER, FLIMMER, FLIMMER...

 

Sitter just nu och har kopplat min vx1000 till TV och provar lite olika batterier för att se vad jag ska ha för V för att skivan ska snurra tillräckligt fort och därmed att flimmret ska försvinna.

 

Jag har ett pyttelitet silvrigt 3V batteri, nåt slags fotobatteri, då försvinner nästan flimret, bättre än med mitt AA batteri iaf (1,5V). Men jag har kollat 3V-batteriet i en battery-testare och det är på läget re-charge. Så, kanske ett sprillans nytt 3V ger perfekt styrka. Men var hittar jag ett 3V batteri som räcker hyfsat länge??? Tacksam för tips.

 

bara för att ni ska få fnissa lite så kan jag tillägga att jag även provade med mitt vx1000 batteri och satan va de gick haha.. jag blev rädd som en skrämd igelkott då jag tryckte dit sladdarna på + och - hahaha :)

 

 

till sist, om det finns nån lite elkunnig människa här (jag är absolut den sista man ska prata el med så nu är den frågan utklarad iaf)... men jag undrar, en cd-motor, om man sätter + och - "fel" så snurrar bara skivan åt andra hållet så det är ingen risk för kortslutning och sånt antar jag. MEN, hur stark V tror du man får använda? 7.2V som vx1000 batteriet är var iaf heeelt galet. Och 1,5V känns fjuttigt. Vad kan hända om man har nåt kring 3-5V? Brinner saken upp eller vad händer riktigt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ta't lugnt med volten grabben. :)

Jag är analfabet när det kommer det elektronik, men borde det inte gå att koppla på någon form av vridmotstånd mellan batteriet och motorn, så att du kan ställa styrkan med ett reglage? Det kräver ju dock iofs att man har ett sånt liggandes.. Glöm det..

 

Ditt sista videoexempel var ruggigt snyggt. Fan, man får ju nästan gåshud. Om du lyckas få till det med icke-rörliga delar så måste du fasen i mig ta och skriva ihop en riktigt grym beskrivning av hur du har gjort.

Länk till kommentar
Share on other sites

målet är ju att bygga in den i en slags fixerad box och den ska sättas fast med hjälp av filtergängan samt vara riggad med kamerans stativskruv så att man inte knäcker filtergängan...

 

kanske inte kommer se så jävla hett ut.. inte så smidigt heller. men vem har sagt att en arriflex är smidig??! ;)

 

själv klart ska jag fixa en grymt bra tutorial där det står exakt vad jag använt osv... det blir nog lite ebay för er om ni vill hitta en billig condenser lens. frank i usa som håller på fixa mattskivor med mikrokristallvax (vilket innebär att man inte behöver ha en snurrande cd-skiva)... frank iaf, han ska prova beställa condenser-linser från en sida i usa där dom kostade $5 styck vilket är skitjävla billigt. håller kontakten med han för att se hur det går med vaxet och hans köpes-condenser-linser. problemet med vaxet är att du inte kan få samma skärpa... det ser liksom mycket mer dimmigt ut.. :(

 

 

____________________________

till er som fattar trögt...

 

förstår att ni gör det. fler som frågat på min sida http://www.de-interlaced.net

så jag skrev in det idag på http://www.de-interlaced.net/mini35 ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

bästa sättet att reglera en elmotor är nog typ puls styrning, eller att använda en konstant spänning som går att reglera, typ en dimmer.

kan byggas med delar från tex ELFA (eller Clas O). ofta finns oxå byggsats för detta.

är i princip ett nätaggregat minus transformator. med en sådan skulle du tex kunna koppla den mellan ett vx1000 batteri och motorn, och kunna ställa in steglöst mellan typ 2 till 6 volt. sen håller den detta varvtal oberoende av om ditt batteri börjar bli urladdat (till en viss gräns).

nån hjälp? /Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

underbart, underbart. låter faktiskt alldeles..alldeles.. underbart.

 

men du peter, vad riktigt (mer exakt) ska jag beställa för detta?

tror du man samtidigt kan fixa sig en on off switch då? skulle ju vara drömmen ;)

 

sjukt bra ställe, har trott dom dåligt om voodoofilm ändå sen ja hörde först hörde om det för drygt 1 år sen. äntligen medlem och jag möter ju intresserade människor. perfekt helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK eric, skulle kunna vara;

en krets som heter LM350, kopplingsschema finns på Elfa.se.

den finns oxå på kjell.com med prod nr 90060.

det enklaste är att köpa en byggsats på kjell som heter 87102. 129 kr.

den kan du koppla direkt till batteri, och du behöver ej kylfläns (eller transformator) som det står om! strömbrytare har dom oxå.../Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

- Peter

 

Tack för länkarna.

Undrar annars hur länge det här batteriet skulle räcka:

http://195.67.69.175/kocny/infovisa.asp?32271

 

Passar på och frågar... batterihållare, då det står att det är en seriellkoppling med 2 st AA batterier t ex. Innebär det då att spänningen är 3V eller att den är 1.5V men räcker längre?

Alltså vad är vad då det gäller serie-/parallellkoppling?

Länk till kommentar
Share on other sites

seriellkoppling med 2 st AA batterier ger 3 volt. Du kan använda vilken strömkälla som helst på 3 volt så länge det är likström. Om du vill ha batterier som räcker länge tar du en batterihållare för ficklampsbatterier och det lär räcka ett tag.

Länk till kommentar
Share on other sites

okej.

 

batterihållare från ficklampor? alltså du menar den typen "lite större" batterier? ger den också 3V?

 

har du nån aning om 3V skulle vara för mycket för en cd-motor, liksom, skulle den börja brinna tror du? :) vid 1,5V varvar den knappt upp så mycket att den håller en jämn fart..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...