Gå till innehåll

mini35-substitut...


ericohman

Recommended Posts

Det ser ju intressant ut och jag är fortfarande imponerad av kreativiteten. Jag har massa frågor direkt.

 

1: Vad fyller mattskivan för funktion? Är det så att bilden projeceras från första linsen på mattskivan, och som filmas av originaloptiken?

 

2:Att rotera skivan är för att gämna ut oregelbundenheter i matteringen, eller hur?

 

3: På bilderna på hemsidan hålls 35 mm linsen "för hand" framför kameran. Det ljus som läcker in från sidan, stör inte det kameran rätt dramatiskt?

 

4: Utan att ha mer erfarenhet än skolans fysikundervisning, borde inte avståndet mellan linserna vara så liten som möjligt? Jag skulle kunna tänka mig att flickering skulle kunna vara inläckande sidoljus som stör kamerans auto.

 

5: Vi som gick i skolan på stenålden fick göra mycket intressanta experiment, blandannat en "camera obscura", dvs en kamera gjort av en pappbox med ett hål i ena ändan och smörpapper i andra ändan. Genom att ha huvudändan under en mörk duk kunde man titta på den uppochnervända projektionen på smörpappret. Det blev ingen vinjettering och kristallklar bild över hela ytan.

 

 

Skulle man kunna bygga in er uppfinning i en ljustät låda, och skruva fast kameran på baksidan? Om mattskivan fortfaraden behövs kanske den skulle kunna vara stillastående. Frågan är bara vad en riktig mattskiva kostar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du några nya icke-flimmriga klipp att visa?

 

Fasen, jag blir också rätt sugen att slakta min gamla CD-spelare. Men då vill jag se att det går att få det flimmerfritt.

 

Hur ser din nuvarande setup ut, egentligen? Är det något i den här stilen?

 

Motiv -> 35mm-objektiv -> Frostad CD (roterande med motor) -> Förstoringslins -> Kamera

 

...och vad har du för närgräns i kameran? Hur nära kameralinsen kan du fokusera?

 

...och slutligen, finns det inte riktigt mattglas att köpa (så att man slipper den roterande CD:n, extra batterier och allt det där)?

Länk till kommentar
Share on other sites

-------1: Vad fyller mattskivan för funktion? Är det så att bilden projeceras från första linsen på mattskivan, och som filmas av originaloptiken?

_____________________________

SVAR:

Precis.

 

 

 

 

-------2:Att rotera skivan är för att gämna ut oregelbundenheter i matteringen, eller hur?

_____________________________

SVAR:

Yes box, grynet ska försvinna, slutaren ska inte kunna frysa det..

 

 

 

 

 

-------3: På bilderna på hemsidan hålls 35 mm linsen "för hand" framför kameran. Det ljus som läcker in från sidan, stör inte det kameran rätt dramatiskt?

_____________________________

SVAR:

Nej, däremot blir kontrasterna väldigt kassa efteresom cd-skivan också är i ljus. Men det är ju givetvis bara en temporär lösning ;)

 

 

 

 

-------4: Utan att ha mer erfarenhet än skolans fysikundervisning, borde inte avståndet mellan linserna vara så liten som möjligt? Jag skulle kunna tänka mig att flickering skulle kunna vara inläckande sidoljus som stör kamerans auto.

_____________________________

SVAR:

Avståndet mellan fotoobjektivet och mattskivan måste vara samma avstånd som avståndet var på systemkameran (mellan objektivet och filmplanet). Så det är rätt som det ser ut nu. Skärpeskalan på fotoobjektivet måste ju stämma.

 

 

 

 

-------5: Vi som gick i skolan på stenålden fick göra mycket intressanta experiment, blandannat en "camera obscura", dvs en kamera gjort av en pappbox med ett hål i ena ändan och smörpapper i andra ändan. Genom att ha huvudändan under en mörk duk kunde man titta på den uppochnervända projektionen på smörpappret. Det blev ingen vinjettering och kristallklar bild över hela ytan.

_____________________________

SVAR:

Precis, men hotspottingen (att det är ljusare i mitten) beror på att man helt enkelt ser genom "mattskivan" och ser ut genom bländarhålet som är dryga 1cm stort.... på en camera obscura har man pyttelitet hål, detta gör att man inte ser hotspoten... eller man ser den bara som en pytteliten prick. Men det skulle inte tjäna till något att blända ner fotoobjektivet, då förlorar man ju skärpedjupet och därmedt hela idén bakom bygget.

 

 

 

 

-------Skulle man kunna bygga in er uppfinning i en ljustät låda, och skruva fast kameran på baksidan? Om mattskivan fortfaraden behövs kanske den skulle kunna vara stillastående. Frågan är bara vad en riktig mattskiva kostar?

_____________________________

SVAR:

Problemet är att en riktig mattskiva är på tok för kornig.

Dom som provat slipat med aluminium oxid har hållt på i 5 timmar oavbrutet. Dom säger att man efter ungefär 30-45 minuter har fått en yta som liknar en köpesmattskiva.

 

 

Hoppas du vet förstår lite bättre nu ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

ericohman> Ja, om du läser på batteriet så står det 1,5 volt. Seriekopplar du två (sätter dem efter varandra) så blir det 3 volt, tre batterier ger 4,5 volt osv. Om man sätter batterier brevid varandra, med alla batterier vänt åt samma håll blir det inte mera volt, men de räcker längre. Tiden de räcker brukar anges i Ah (amperetimmar) vilket betyder antalet timmar ett batteri räcker om man belastar dem med en ampere (strömmen). Men att parrallellkoppla dubbelA-batterier är inte vettigt, utan man köper större batterier tex ficklampsbatterier (de där stjocka som man brukar ha i ficklampor). De är också på 1,5 volt, men räcker mångfalt längre. Extrembatterier som för dörrklockor kommer har extrem lång brinntid. Jag har haft samma batteri i min dörrklocka i mer än fem år, och hur länge den suttit från förra ägaren vet jag inte.

 

Jag vet inte vad den CD-motor går på, men dator elektronik går ofta på 1,5 volt, medan motorer naturligtvis behöver mer. Min gamla CD-spelare har en 4,5 volts anslutning för transformator så jag tror 3 volt borde gå bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

- phrick

 

Har du några nya icke-flimmriga klipp att visa?

jag har inte några klipp som är helt flimmerfria, men jag har löst det där med flimret, ett 3V tar bort filmret. Men jag kommer fortsätta testa med mitt 1st AA-batteri eftersom jag inte orkar bygga om min rig. Det största problemet med bygget är verkligen inte flimret, det är att slippa vinjetteringen. Ska prova idag med ett 28mm som ger en mindre yta på frostade cd'n så jag ska prova använda 2 condenser linser och se hur det ser ut.

 

Funderar då och då på att istället göra en statisk-variant, med en mattskiva som är fixerad.

 

Min nuvarande setup går att se på http://www.de-interlaced.net/mini35 där står allt, även tidigare setups... Så här ser den iaf ut nu.. eller igår ska jag väl säga för jag ska strax ut och prova ha en condenser-lins både framför och bakom cd'n: (gårdagens setup) mer info på http://www.de-interlaced.net/mini35

Motiv -> 35mm-objektiv -> Frostad CD (roterande med motor) -> Condenser lins -> Förstoringslins (+10 macro Ø52mm) -> Kamera (vx1000)

 

 

jag vet inte vilken närgräns du pratar om så ja förklarar båda. på slr-objektivet är det givetvis samma närgräns som det är då man fotar vanligt med det.. alltså i dess respektive systemkamera.

 

på min vx1000 vet jag inte, men du behöver absolut ett +7 eller starkare macro-filter för att kunna komma tillräckligt nära och fokusera. med ett +10 är det helt säkert att det kommer fungera.. hur risig din närgräns än är eftersom +10 linsen är så start.

 

 

...och slutligen, finns det inte riktigt mattglas att köpa (så att man slipper den roterande CD:n, extra batterier och allt det där)?

 

jo, om det vore så lätt. riktiga mattglas är inte alls i närheten så finkorniga som man vill. det bästa jag sett är frank ladner från usa som har slipat ner ett uv-filter med aluminium oxid, det tog ca 5 timmar..putsningen alltså. här är hans test:

http://www.frankladner.com/testpics2.htm

 

dessa tester är dock bra mycket grynigare än med cd-skivevarianten. som stillbilder ser det rätt okej ut, men då man ser klippen fulluplöst i rörelse så ser det lite konstigt ut eftersom grynet aldrig rör sig, det är liksom fixerat gryn.

 

____________________________

jag har ju beställt aluminium oxid men den har inte kommit än.

frank håller också på att experimentera med mikrokristallvax, men det verkar sudda ut bilden lite tyvärr, här är hans vax-tester:

http://www.frankladner.com/testpics3.htm

 

jag mailar regelbundet med frank så jag är rätt säker på att vi snart kommer komma med en bra lösning. cd-skive varianten är perfekt så länge man bygger in den smidigt i en låda med en start stopp switch. men jag håller med om att en fixerad variant med nåt vaxad eller blästrad glas skulle kännas perfekt att få jobba med.

Länk till kommentar
Share on other sites

javisst.

visst är det du som hade vaxet? hur går det riktigt med det?

 

har nästan skrivkramp om allt jag skriv i den här tråden.. men hoppas det uppskattas... så, bante, du har inte lust att berätta exakt allt man kan vilja veta om vaxet? vilken konsistens, färg, hur fort det stelnar och fastnar osv osv osv.... så man får en blick i hur det är att jobba med. tror du det går få sjyssta resultat med vaxet?

Länk till kommentar
Share on other sites

ericohman > Jag fick en ide medan jag städade huset som kanske inte tillför debatten så mycket. Jag har sett en klurig reklamgrej där man ritade text i till synes i luften med laser.

 

Då funderade jag över vilket resultat man skulle kunna få om man inte matterar hela cd-skivan utan tex bara ett streck på den snurrande skivan.

 

En annan ide, som jag funderade över, som inspirireras av då jag senast tittade på solfläckar och projecerade solen på ett papper genom lite optik; Skuller det vara möjligt att filma cd-skivan eller rent av en annan skiva från samma sida som 35-mm obejektivet? Det blir lite körigt med geometrin förståss eftersom kameran själv kommer att kymma objektivet. Hänger du med? Att filma från insidan av camera obscura lådan. Då skulle mattskivan inte vara så kritisk. Men säg att man placerar mattskivan i 45 graders vinkel och kameran och 35 mm obetivet i 90 grader?

Vinkelfelen borde ta ut varandra och bilden blir neutral. Inga rörliga delar.

 

Göran

Länk till kommentar
Share on other sites

Jomenvisst kan jag berätta lite om vaxet!

 

Vaxet ser ut som vanligt paraffinvax, lite sådär vitt-igenomskinligt. Det enda som skiljer sig är smältpunkten. Mikrovaxet har en högre smältpunkt, verkar det som. Det är dessutom klibbigare än paraffin .. blä! :). Mikrovaxet stelnar på längre tid än paraffin dessutom.

 

Jag har fått bästa resultat genom att ta två glasskivor, lägga en bit aluminiumfolie som är vikt några gånger ( 4 gånger är för mycket, ska testa 3 gånger imorrn ) mellan plattorna, och sedan klistra tre kanter så att någon sida är öppen så vaxet kan rinna in. Tänk på att använda ett lim som klarar högre temperaturer. Smältlim är inte att rekommendera, hehe ..

 

Efter att ha låtit klistret torka över natten ( jag sätter även klämmor på plattorna så dom inte ska röra på sig ) tar jag ut folien ur glaset. ( Nu har jag även märkt att folien smutsar ner glaset, så jag får se till att folien är fri från fett och dam innan jag stoppar den mellan plattorna ). Sedan tar jag en ölburk som jag har plattat till i kanterna, lägger burken i ett kokande vattenbad, och lägger sedan vax i burken. När vaxet har smält, kastar jag ner glaset i vaxet.

 

Nu är det bara att vänta. Låta bubblorna komma upp till ytan, och hjälpa till så gott det går genom att sära lite på plattorna med en tunn kniv.

 

Detta är det kluriga, att få bort alla luftbubblor i vaxet mellan plattorna. Det verkar som om den minsta lilla smutspartikeln, gör så att luften inte kan stiga upp till ytan. Man får helt enkelt se till att plattorna är så damfria som möjligt innan man klistrar ihop dom, vilket är svårt.

 

Men jag tror att man kan få ett bra resultat med vaxet, om man bara kan få ut luftbubblorna. Det är därför jag inte ger mig! :) ..

 

Jag har precis avslutat sjunde försöket nu med vaxet. Glaset sprack!! Var kanske lite för hårdhänt när jag försökte sära på plattorna för att tvinga ut luftbubblorna.

 

Det finns/fanns ett företag som gjorde mattskivor med paraffin mellan två glasskivor. Man kan ju undra lite hur dom undvek bubblorna i vaxet.. huuum ..

Länk till kommentar
Share on other sites

- Göran

 

Spännande.. kanske skulle fungera, ursäkta min korta post men jag ska ut i garaget och prova lite grejer till den fixerade varianten ;) skriver snart hur det gick...hehe

 

Din idé... förstod inte riktigt vad du ville komma åt, men det skulle iaf se helt mysko ut.. typ flimra och bli som wipe-aktigt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

tja.. har testat med condenser-linser både framför och bakom skivan samtidigt.... men det var så jävla svårt att hålla i hela bygget så jag måste göra ett seriösare försök senare. passade iaf på nu när det var soligt att använda det jag använt förut (1 condenser-lins alltså), enligt:

 

motiv->minolta 50mm@f/2.0->roterande frost-cd->condenser->macro+10->vx1000

 

så här såg det ut idag.. detta klipp är lite färgkorrigerat, tyvärr råkade jag frame'a lite konstigt så man ser konturen av själva cd-skivan :O haha

http://www.de-interlaced.net/mini35/bazil.mpg

 

men det där med ett 3V-batteri (flimmerfritt alltså)..tja, nog skulle det se film ut.. eller vad säger ni gott folk? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

den ser ut så här:

http://www.de-interlaced.net/mini35/condeser_lens.mpg

 

och den liksom samlar in ljus...titta på den här filmen så kanske du kan måla upp en bild i huvet över hur den fungerar:

http://www.de-interlaced.net/mini35/_condenser1sttest.mpg

 

det är inte som ett vanligt förstoringsglas....

om man lägger den med den plana sidan neråt på ett bord t ex... dom kan man se på bordet att linsen liksom samlat in och projicerat saker som legat 180 grader runt omkring... alltså tänk dig som att man skulle lägga ett fisheye som pekar rakt upp... den samlar in allt typ... på så sätt jämnar den ut vinjetteringen(hotspot) på mina mini35. det optimala är att ha två identiska condenser-linser på varsin sida. dom finns säkert i alla objektiv med i 135mm telen så är dom perfekt storlek osv.. så jag ska försöka få tag på två defekta 135mm gluggar av samma modell. finns ju många som har defekt bländare osv.. men det gör ju inget i mitt ändamål. har letat på ebay och tradera men finns inget defekt å billigt där just nu.. blir att gå på loppmarknaderna i helgen.

 

 

jo jag vet, jag ska posta en 100% frame om nån minut... det blir verkligen skarpt också... helt sjukt. brände ut den där testfilmen på dvd och tittar nu på tv'n.. ser sjukt bra ut (dreglar)

Länk till kommentar
Share on other sites

tyvärr var det lite smuts på condenser linsen... (svarta prickat) men bortse från dom samt den lilla spegelreflektionen som uppstår eftersom jag med min duk inte lyckades få allt ljustätt där i boxen med skivan osv...

 

här är 100% dv-frames från vx1000 mini35-test:

http://www.de-interlaced.net/mini35/_sunrack1.jpg

http://www.de-interlaced.net/mini35/_sunrack2.jpg

 

lite color aberattion (vad det nu heter på engelska) syns, men jag acceptar mängden.. speciellt synligt i nedre vänster hörn.. men det är för att skivans kant är där och skapar en lite blå linje)

Länk till kommentar
Share on other sites

har uppdaterat med lite texter kring bilderna jag postade här i forumet idag...titta på:

http://www.de-interlaced.net/mini35

 

längtar till mitt 20mm f/3.5 objektiv kommer....hoppas, hoppas, hoppas det inte vinjetterar...om det funkar bra då så vet jag att min condenser-lins duger och då är min mini35 komplett.....i så fall ska jag bygga ihop allt med 3V-batteri och minolta md-mount å va lycklig ;););)

Länk till kommentar
Share on other sites

usch .. mina mikrovaxförsök börjar bli .. tjatiga .. hehe ..

 

märkte idag att vaxet i ölburken innehåller vatten .. har råkat välta ner ölburken ett par gånger i det kokande vattnet .. trodde inte det gjorde så mycket, men det gjorde det nog trots allt ..

 

Det verkade som om jag fick bort alla luftbubblor iallafall .. jag tvättade foliebiten och glasbitarna med t-sprit för att få bort alla fett o smuts .. och det verkade funka ..

 

Aja .. ett försök till då, med nytt vax .. hehe

 

Eric, har aluminiumoxiden kommit? .. säg till när den gör isåfall :)

 

Och förresten, kan inte en glasmästare frosta ett glas med bra resultat ? .. hmm .. det kanske blir för dyrt ..

Länk till kommentar
Share on other sites

tja.. nej, jag har avbeställt det.

Frank fick mig att ändra mig.

 

Så här ligger det till.....köpte en minolta md-m42 adapter på ebay som kom idag =) sen igår vann jag en auktion på en mir m42 20mm f/3.5 glugg som jag nu kan använda tillsammans med min md-m42 adapter ;) på så vis också på min mini35.

 

jag har lånat ut min vx1000 till på söndag.... när mitt 20mm kommer ska jag kolla om jag får vinjettering med det (det är trots allt lättare orsakat med vidvinkalr än med telen..) hur som helst om jag INTE får vinjettering (inte nån större iaf, som inte skulle gå fixa i post) så kommer jag bygga ihop en permanent mini35-pryl med minolta md-fattning å hela kittet :)

 

sååå, please, please, please gör några ytterliggare vaxförsök i helgen. om något blir hyfsad köper jag en av dig om du fixar en... eller så köper jag av dig lite vax sen får du ge mig tokbra instruktioner med bilder hur du gjorde... annars blir det cd-skivan på 3V med strömbrytare å hela kitet.

 

En sak till, kanske går göra nån vax mot condenser-lins trade eller nåt ;)

hör av dig. har redan börjat rita upp bildmanus i huvudet på ett kort litet slowmo-montage jag ska fota så fort jag byggt ihop den. förhoppningsvis nästa vecka. det beror på dig lite...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst de här inläggen med stort intresse. Det är hur coolt som helst, om än lite krångligt att genomföra. Jag skulle aldrig orka.

 

Men jag undrar om det inte finns nån som har testat att helt enkelt ta bort originaloptiken från en DV-kamera och sen sätta ett 35 mm-objektiv där istället; antagligen med några extra linser för att få rätt storlek och fokusering på CCD:n. Skulle detta gå att göra? Det verkar ju enklare eftersom man slipper ha en mattskiva, utan projicerar direkt på CCD:n.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag ska gå omkring och hålla tummarna lite då och då idag.. BOKSTAVLIGEN ;)

 

vore grymt härligt att få slippa cd-skivevarianten.. allt skulle underlättas så mycket. annars får du gärna ta en bild på det du gör så jag kanske kan lyckas göra samma sak.. men du verkar ändå kommit en bit på experimenterandet... håller tummarna som sagt.

Länk till kommentar
Share on other sites

- phrick

 

jo, såg den där pdf'en sen nån postat det på min sida (http://www.de-interlaced.net). om man zoomar in på bilderna ser man att det är lite kornigt och några smutsprickar... så det är ändå inte riktigt ett alternativ för mig, vill ha det kornfritt plus att jag skulle hellre bara bygga en egen låda med endast en d-mattskiva istället för att ha kameran 90° och ha med en systemkamera å grejs.. käneds lite bökigt.

 

men grym artikel!! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...