Gå till innehåll

Premiere Elements hackar vid uppspelning


corpus

Recommended Posts

Jag använder Adobe Premiere Elements 2.0. När jag gör en uppspelning från tidslinjen händer följande: Först fungerar allt bra, men efter ca 20 sekunder börjar bilden hacka. Den visas inte längre som rörliga bilder, utan stannar upp, och visas som stillbilder. Ungefär som när man snabbspolar med bild på en DVD-spelare. Ljudet låter normalt, men bilden hinner inte med. Det sker en eftersläpning, vilken leder till att bilden kommer efter ljudet. Ljudet spelas i normal takt, men bilden kommer mer och mer efter allteftersom uppspelningen pågår. Den visas inte heller som rörliga bilder, utan endast som stillbilder, vilka uppdateras efter hand.

 

Jag har använt funktionen "återgivning", som finns under menyn tidslinje, för att ändra den röda linjen ovanför tidslinjen till grön. Men eftersläpningen är fortfarande kvar.

 

Om jag däremot istället dubbelklickar på direkt på själva klippet (utan att dra det till tidslinjen) och spelar upp det direkt i monitorpanelen så fungerar det bra. Det är bara när jag spelar upp från tidslinjen som problemet uppstår.

 

Jag hade tidigare 512 Mb RAM-minne, och misstänkte att det var orsaken. Så jag köpte ytterligare 1024 Mb, och har nu totalt 1,5 Gb RAM. Men problemet kvarstår. Hastigheten på min processor är 2,4 Ghz.

 

När jag exporterar det redigerade materialet fungerar det bra, och går att spela upp utan problem. Så det är bara uppspelningen från tidslinjen i själva redigeringsprogrammet som inte fungerar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du på "rullande tidslinje"? Dvs att tidslinjen följer med under uppspelning. Slå av den i "preferens inställningarna".

/Max

 

Tack, Max. Du löste mitt problem! Uppspelningen slutade att hacka när jag stängde av rullande tidslinje.

 

 

 

Du kan även prova att rendera klippet först. Jag har haft samma problem med Premiere Pro 1.5 men en rendering brukar hjälpa. Rendering finns väl i elements?!?

 

Ja, jag har renderat klippet, men det hjälpte inte. (I Premiere Pro heter det "rendering", men Premiere Elements kallar samma funktion för "återgivning").

Men nu har jag trots allt löst problemet, det var rullande tidslinje som ställde till det...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 år senare...

Jag använder Davinci Resolve så jag vet inget specifikt om Premiere men jag tror att det behövs en ganska kraftfull dator för att det ska rulla på bra. Så kolla vad som rekommenderas när det gäller prestanda för premiere. Beroende på vad det är för filtyp så kan uppspelning gå mer eller mindre bra då tex Raw är mera resurskrävande än mp4 och andra vanliga konsumentkamera format. Ja så det kanske löser sig om du hittar hur du stänger av rullande tidslinje men om inte kan det vara värt att titta på sånt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är femte generationen Adobe Premiere Elements som jag har nu. Vers 2019. Har aldrig varit nåt strul tidigare. Min pc : Processor Intel ® Core i7-2600 CPU 3,40GHz.

Minne 30.000 meg.byte

Grafikkort : Nividia GeForce GT 440.

Detta skall räcka med råge om man läser kraven för detta program. Detta med "rullande tidslinje" finns inte i programmets inställningar vad jag kan se. Finns det ingen som kan hjälpa?

JOn

Länk till kommentar
Share on other sites

Prova med att gå in i Windows update. Jag menar att du ska prova med att uppdatera windows. Nej, inte byta till nyare windows-version,utan bara installera senaste uppdateringarna för den version du har.

 

Jag redigerar Premiere Elements, versionen från år 2013, på en laptop med Windows 8.1, och brukar få uppdatera Windows en gång i halvåret för att allt ska fortsätta att fungera smärtfritt.

 

Dessutom kan du prova med att fråga på det forum som Adobe har för Premiere Elements.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du datorn inställd så att drivrutinerna till grafikkortet uppdateras automatiskt? I så fall finns risken att dina drivrutiner blivit uppdaterade till en version som vållar programkonflikt.

 

Jag vet, för när jag köpte min nuvarande redigeringsdator så hade jag snarliknande problem, och det försvann när jag bytte grafikens drivrutin.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du kanske bytt upp dig på kamera sidan så det är ett tyngre mera resurskrävande filformat du försöker arbeta med än förr? När jag läser dina datorspecifikationer så är den ärligt talat inte så kraftfull. Jag har bland andra en liknande maskin men som har en 6 kärnig processor och snabbare grafikkort och den får jobba ganska hårt när upplösningen ökar. Även min nästa med en 3700k i7 får jobba hårt med en full hd fil i raw. Den jag redigerar med idag har ett gtx 1080 grafikkort och en i7 4,2 ghz processor men kan ändå stånka och stöna lite med högre upplösningar. Ibland hackar också den lite när jag jobbar direkt från minneskortet via usb kortläsare även med full hd raw.

 

Lagringen kan också vara en flaskhals vid högre upplösningar.

 

Finns det inget typ arbeta med optimerad media kommando i ditt program så du kan gå ner i upplösning när du redigerar men gå upp till originalet när du är färdig och ska skriva ut filen?

 

Hoppas det löser sig

 

Edit:

Hittade det här

https://helpx.adobe.com/premiere-elements/kb/troubleshoot-digital-video-playback-premiere-2.html

 

 

Om man tittar på bilarna i den här snutten så ser man att det rycker lite i filmen så datorer får jobba ganska hårt. Det här är filmat i full hd raw med en blackmagic pocket cinema camera.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...