Gå till innehåll

Intern eller extern hårddisk?


02simond

Recommended Posts

Internt är defenetivt mycket snabbare än FW, men inte lika smidigt. Vad man bör skaffa är en fråga om man behöver hastighet eller rörlighet :-)

 

ok, jag har tyvärr ingen plats kvar i datorn så i så fall blir det att ta bort en gammal hårddisk, men finns det inte såna externa som man kopplar in i nåt pci-kort som är snabba?

Länk till kommentar
Share on other sites

External Serial ATA ska, så vitt jag vet, ha samma hastighet som internal SATA, men det är en vild gissning eftersom min gamla moderplanka bara kunde göra en speglad RAID via en intern & en extren sån :-(

...om hastigheten var lägre så tycker jag RAID (alla varianter var sånna på den plankan) vore ganska menlöst där, & rent tekniskt sett finns det ingen orsak att det externa gränssnittet borde vara snöpt. Men som sagt, kvalifiserad gissning & inte fakta.

Länk till kommentar
Share on other sites

skönt med extern då man måste flytta runt enorma projekt mellan olika program o platser. men det är ju inte värst säker lagning och dom är ömtåliga. jag lägger över backuper på ~70gig ibland på min vanliga disk så det hjälper kanske inte din utrymmesbrist :P

 

sitter du enbart hemma o redigerar finns det ingen anledning alls att ha en extern med fw/usb 2

Länk till kommentar
Share on other sites

skönt med extern då man måste flytta runt enorma projekt mellan olika program o platser. men det är ju inte värst säker lagning och dom är ömtåliga. jag lägger över backuper på ~70gig ibland på min vanliga disk så det hjälper kanske inte din utrymmesbrist :P

 

sitter du enbart hemma o redigerar finns det ingen anledning alls att ha en extern med fw/usb 2

nee egentligen inte. Jag har bara platsbirst inne i datorn och om inte för lång tid ska jag köpa ny dator också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...