Gå till innehåll

Hur lyckas med greenscreen!?


frehåk

Recommended Posts

Hej!

Jag har en greenscreen bakgrund. Har testat men tycker att det är svårt att få ett bra resultat. Jag vill ställa några personer framför duken och sedan maska bort den för att ersätta den med en annan bakgrund. Men det blir gärna lite flimmer kring personerna.

Är det ljussättningen som är A och O eller? Hur bör jag ljussätta? Är Premiere pro ett bra program för att keya bort den gröna bakgrunden?

/F.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag keyar aldrig i Premiere för om du har tillgång till keylight i After Effects så brukar det fungera så himla mycket bättre.

 

En stoor fördel skall också vara om du har en HD-kamera när du filmar greenscreen. Jag har visserligen aldrig filmat HD själv, men det säger ju sig självt att bättre upplösning skulle göra keying-arbetet lättare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag keyar aldrig i Premiere för om du har tillgång till keylight i After Effects så brukar det fungera så himla mycket bättre.

 

En stoor fördel skall också vara om du har en HD-kamera när du filmar greenscreen. Jag har visserligen aldrig filmat HD själv, men det säger ju sig självt att bättre upplösning skulle göra keying-arbetet lättare.

 

japp, har ett exempel, förut importerade jag mina videor från kameran in i datorn genom moviemaker ( inga kommentarer tack ;) ) men sedan kom jag på att det går att importera i vegas, och resultatet var läskigt mycket bättre, och detsamma hände med keyingen...

Länk till kommentar
Share on other sites

japp, har ett exempel, förut importerade jag mina videor från kameran in i datorn genom moviemaker ( inga kommentarer tack ;) ) men sedan kom jag på att det går att importera i vegas, och resultatet var läskigt mycket bättre, och detsamma hände med keyingen...

 

Hur ska det kunna vara ett exempel? :S

 

 

HD är bättre än DV - End of story.

 

Ljussätt greenscreen noga - End of story

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur ska det kunna vara ett exempel? :S

 

 

HD är bättre än DV - End of story.

 

Ljussätt greenscreen noga - End of story

 

Jag syftade på att bra kvalité är bättre än dålig "-End of story"

 

och jag håller med till fullo om att man ska ljusätta greenscreen noga "-End of story"

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur ska det kunna vara ett exempel? :S

 

 

HD är bättre än DV - End of story.

 

Ljussätt greenscreen noga - End of story

 

 

Hd behöver inte vara bättre en dv. Du kan få köpa en full hd-kamera av mig. Fast den kan bara spela in kanalen grön. Men de är en jävla bra kamera. ;D

 

Btw. Ändas 1 nyas av grön desutom!

 

 

 

6mpix är bättre en 4!!!!!!

 

Nej igenkligen inte.

 

Dv är väl typ 0.8mpix och hd är väl 2-3 tror jag. De mesta sitter i själva kvalitén på kameran i säg (CCD-chip, objektivet osv)

 

Och jag får bäst resultat ifall jag bara använder ljuset från fönstret.. Utan lampor, eftersom de byter färgtemperatur. (Lärde mig de här:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=624020 )

Länk till kommentar
Share on other sites

Drömmen för mig är att få råd att köpa programmet Serious Magic Ultra2. Det programmet fixar kakan utan att behöva massor av ljus men faktum är att mer ljus gör det hela än bättre. Har man inte råd med en massa redhats och annat är det bästa att filma utomhus en molnfri sommardag. Då behöver du bara investera några hundringar i masonite-skivor eller liknande som du målar gröna. Tänk bara på att använda en så matt färg som möjligt.

 

Någon har tidigare nämnt färgen S2070G20Y bas C glans 5, jag har inte kollat den så jag vet inte ens om den är grön men din lokala färghandlare har säkert koll på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Drömmen för mig är att få råd att köpa programmet Serious Magic Ultra2. Det programmet fixar kakan utan att behöva massor av ljus men faktum är att mer ljus gör det hela än bättre. Har man inte råd med en massa redhats och annat är det bästa att filma utomhus en molnfri sommardag. Då behöver du bara investera några hundringar i masonite-skivor eller liknande som du målar gröna. Tänk bara på att använda en så matt färg som möjligt.

 

Någon har tidigare nämnt färgen S2070G20Y bas C glans 5, jag har inte kollat den så jag vet inte ens om den är grön men din lokala färghandlare har säkert koll på det.

 

ja det lär nog ändå bli svårt utan några lampor som tar bort överdrivna skuggor, om du inte vill ha dem kvar, men men...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag keyar aldrig i Premiere för om du har tillgång till keylight i After Effects så brukar det fungera så himla mycket bättre...

 

Greenscreen key i Premiere fungerar bra, även om ljussättningen inte är den bästa.

Kan dock inte vara överdrivet dålig.

Keylight följde förövrigt med i mina två senaste AE-versioner, (CS2, CS3).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...