Gå till innehåll

XL-H1 på tradera, skum annons?


Norbert

Recommended Posts

Hittade den här när jag surfade runt igår: http://www.tradera.com/Canon_XL_H1_high_definition_PAL_Mini_DV_Digital_Camcorder_-auktion-52175486

Jag mejlade säljaren och han påstår att den är i nyskick och att han har fler på lager för samma "buy now price" som han kallar det. Han påstår sig komma från London, men på tradera står det Danmark.

 

Är det skumraskaffärer på G eller är man verkligen seriös om man säljer en XL-H1 för en sån summa? Finns det något bra sätt att ta reda på om sånt här är på riktigt eller ej? Säljaren har visserligen Payson som ett betalningsalternativ, och om jag har förstått det rätt så får man godkänna varan själv innan pengarna skickas vidare till säljaren?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är hans "buy now" pris då?

På annonsen finns enbart ett utropspris på 16000kr vilket inte säger så mycket i sig, sen kan ju kameran gå för betydligt mycket mer.

Annars ska ju Payson vara en garanti för att inte bli blåst på stålarna men jag har tyvärr aldrig använt det för att kunna styrka att det fungerar som utlovat.

Själv skulle jag om hans "buy now" pris var kanon och jag hade stålarna be om kamerans serienummer för att kolla upp att det inte är stöldgods + ta ett plan till Danmark eller England o köpa den med egna ögon.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där är ju ett sjukt drömpris asså, och låter det för bra för att va sant så är det oftast det. Jag köpte nån grej från kina via Paypal på ebay för nåt år sen men fick aldrig varorna men efter några mail till Paypal så fick jag tillbaks cashen så det borde ju funka samma här med tycker man.

 

PS. för det priset så skiter jag ifall det är stöldgods ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, priset är ju inte realistiskt på en fläck. Om Payson fungerar som det ska så är det väl ingen fara, men det vore värre att verkligen få kameran och det skulle visa sig att det är stöldgods. Jag funderar på om man skulle be om ett foto av kvittot men det är ju inte heller någon garanti.

Det skulle dock vara intressant om man kunde kolla upp serienumret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rent teoretiskt så händer det väl inte så mycket så länge ingen vet om att den är stöldgods, men frågan är hur bra det skulle kännas i praktiken att springa omkring med en kamera på axeln som kan vara stulen. Jag skulle i alla fall inte kunna göra det, speciellt inte när annonsen från början verkar skum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nämenalltså, lägg av!? Ingen här tror väl seriöst på det här "erbjudandet"? Luktar internetbedrägeri så näsan kroknar lång väg! Det finns inte spot-marknad på en sådan kamera och varför i hela friden skulle han sälja så billigt? Om det inte är pengar han (eller för all del hon) är ute efter så är det emailadresser.

 

För den som inte blir misstänksam kan jag meddela att jag kan sälja er Västerbron för några tusenlappar.....

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan ju vara en miljardär som är snäll.
Vad idealistiskt det låter. Jag har också fyndat i mina dagar, vill minnas att det handlade om bara 10% av nypriset på ett par fina högtalare, och den annonsen hade endast rubrik. Vad det nu än är för något så skadar det ju inte att försöka få telefonnummer, foto på kvittot och ett serienummer. :)
Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenare. Säljaren har ju inte gjort en enda affär på tradera förut. Det är en enda auktion från en helt okänd säljare utan en enda referens förut. Medlem hos tradera sedan 2007-11-10. Vill ni köpa en tegelsten för 16 tusen så varsågod. Jag skulle föreslå att alla trycker på knappen, "Anmäl till granskning".

 

Vad kostar kameran enligt listpris? Pricerunner säger 80598 kr - 82495 kr.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenare. Säljaren har ju inte gjort en enda affär på tradera förut. Det är en enda auktion från en helt okänd säljare utan en enda referens förut. Medlem hos tradera sedan 2007-11-10. Vill ni köpa en tegelsten för 16 tusen så varsågod. Jag skulle föreslå att alla trycker på knappen, "Anmäl till granskning".

 

Vad kostar kameran enligt listpris? Pricerunner säger 80598 kr - 82495 kr.

 

Hear hear!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjenare. Säljaren har ju inte gjort en enda affär på tradera förut. Det är en enda auktion från en helt okänd säljare utan en enda referens förut. Medlem hos tradera sedan 2007-11-10. Vill ni köpa en tegelsten för 16 tusen så varsågod. Jag skulle föreslå att alla trycker på knappen, "Anmäl till granskning".

 

Vad kostar kameran enligt listpris? Pricerunner säger 80598 kr - 82495 kr.

 

Betalar man med payson riskerar man ingenting annat än att man slösar bort sin tid om det nu skulle vara så att man får en tegelsten hemskickad.

 

Men jo.. jag tror också att det är bullshit. Killen menar väl pund eller har grovt missuppfattat värdet på den svenska kronan. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Betalar man med payson riskerar man ingenting annat än att man slösar bort sin tid om det nu skulle vara så att man får en tegelsten hemskickad.

 

Men jo.. jag tror också att det är bullshit. Killen menar väl pund eller har grovt missuppfattat värdet på den svenska kronan. ;)

 

Jag hoppas inte att han det är Pund han är ute efter... då vill han ha en sådär 210 000 kr... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller så har han listat ut hur man gör en blåsning även via Payson. Eller så insisterar han på att få betalt via Western Union. Eller har det inte funnits falska paysonkonton? Jag erinrar mig att de skrivit i tidningarna om hur man lurar folk med mindre erfarenhet att använda betalningssätt som liknar payson, men som inte är det. Jag kan även föreställla mig en lång berättelse att en faster blivit sjuk och hon var den enda som kunde hans kontonummer/inloggning/vafansomhelst, och lyckas övertala om annat betalningssätt för att snabbt få pengarna till sjukhusräkning etc.

 

Jag läser i bland motortidningar som Wheels och de hade rätt nyligen en varning till svenskar som säljer sin bil till utlandet. Skurkarna skickar en generös check på bilen, man får ut sina pengar i handen och man skickar bilen i en kontainer. Efter två månader listar banken ut att det faktist inte fanns täckning för checken fastän allt såg grönt ut vid utbetalningstillfället. Vips har man ett par hundratusen minus på sitt konto när de drar tillbaka pengarna. Svårt att lösa och jobbigt när de vanliga räkningarna skall betalas. Som vanligt gäller, om något är för bra för att vara sant, så är det antagligen så.

 

Å andra sidan kanske han lugnt räknar med att priset stiger till normala värden under auktionens gång? När jag sålt plastmodeller med lite antikvärde så har jag lätt kunnat sätta priset till en krona och jag har inte gått med förlust då auktionen steg vida över min förväntan. Men då har det ändå bara rört sig om hundralappar upp till tusen. En pryl för 16000 tror jag är mer svårsåld då det är svårt att impulsköpa en dyr sak, än en billig sak. Men som sagt, en utlänning utan historia på tradera är riskfyllt. Vad kan han ha för nick på ebay och liknande? Är han bränd där?

 

Appråpå blåsning, det är rätt inne med att skaffa relationer på internet, och sen plötsligt säga att man hamnat på sjukhus i främmande land och behöver "låna pengar" tills försäkringen går in. Tjenare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...