Gå till innehåll

50i till 25p, hur?


soulpat

Recommended Posts

Börjar jobba på en ny musikvideo i dagarna där jag tänkte filma en del av scenerna i 50i för att få så snygga slowmotions så möjligt.

Hur gör jag sedan för att få detta att bli 25p för att det ska passa ihop med resten som komemr vara filmat i just 25.

 

När man väl ska rendera filmen i avi så finns det ett par "pulldown" val att välja, dem hette typ - 2-2-3 osv

 

vad står det för och vad är bästa valet att välja om jag vill få bilden så snygg som möjligt på dvd.

 

Jag jobbar i vegas 7.0 och after FX

 

tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Deinterlace:at 50i blir 25P. Du förlorar dock, mer eller mindre, i vertikal upplösning när du gör detta eftersom varje delbild innehåller halva vertikala informationen. Det finns 1000 trådar i ämnet.

 

Läs om Pulldown här: http://en.wikipedia.org/wiki/Telecine#Common_pulldown_patterns

 

Angående slowmotion:

 

Beroende på vilken teknik du ska använda kan du få olika resultat om du ska göra slowmo. Om du i AE 7 ska använda Pixel Motion-tekniken kan du ev tjäna på att filma i 25P med snabba slutartider för att få materialet så skarpt och tydligt det går. Men det beror lite vad du filmar, hur bakgrunden bakom motivet ser ut osv.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Max_H:

 

Nja... jag vet inte om jag skulle vilja hålla med om det... visserligen fungerar TimeWarp i pixel-motion-läge till viss del... men den bästa modellen tror jag är att filma i HD med 50i och separera fieldsen till en 50p-ström enligt denna metod:

 

http://maltaannon.com/tutorials/AfterEffects/SlowMotion/

 

Guiden är visserligen riktad till SD-upplösning men fungerar lika bra med interlaced HD;). Med den får man en videoström som är dubbelt så lång som orginalvideon och kör, hör och häpna, i halv hastighet... nästan HELT utan processor-kraft;)... Prova bara att timewarpa 1080p-video till 50% hastighet och mät tiden det tar i jämförelse... Och som jag kan se det så är det faktiskt förvånansvärt liten bildkvalitets-försämring när jag ändå har tagit bort hälften av pixlarna från varje bild och gjort en ny bild... nya videon har ju en effektiv upplösning på runt 1440x540 uppskalat till 1920x1080.

 

Men vill man gå ännu saktare kan man ju alltid ta denna 50p/25fps ström och SEDAN gå igenom timewarp... borde ju bli ultimata lösningen för oss som inte har riktiga digitala höghastighetskameror...

 

Och jag tackar gudarna för att vi slipper allt vad pulldown och pullup heter! Jag ser bara alla steg ntsc-folket i http://www.hv20.com måste gå igenom innan de kan redigera i 24p och småler... här i europa importerar vi bara till en 50i timeline och exporterar sedan progressivt när vi är klar:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...