Gå till innehåll

Mobiltelefon och dynamisk mikrofon


beta75

Recommended Posts

Senaste projektet.

Jag vill kunna använda en dynamisk handmikrofon med min SonyEricsson K800i. Tanken är att det ska bli en liten enkel preamp som drivs av telefonen och som klarar att driva en riktig mikrofon. Telefonen spelar in i .amr filer och det ljudet är ganska hårt komprimerat.

 

Jag har införskaffat en en handsfree från clas ohlsson och plockat isär för att komma åt kontakten som sitter mot telefonen. Jag har hittat ljudingången och kopplat in en teleplug där för att testa lite. Det funkar fint med en mygga med preamp som jag hade liggandes. Lyckades även spela in från line out på datorn. Se bifogad bild.

 

Jag har hittat en byggbeskrivning till en preamp på nätet:

http://web.archive.org/web/20050207133505/www.hut.fi/Misc/Electronics/circuits/micamp.html

Tanken är att modda den så den passa mina behov.

Komponenterna går på ca 30 spänn på elfa så det kommer bli ett billigt bygge.

Uppdaterar när arbetet fortskrider...

Adaptern är klar. SE K800i till teleplug mic in.

Nu ska jag rita om kopplingschemat och bygga en preamp och koppla ihop skiten.

Tredje bilden: Mobil med Røde videomic.

Mmmoooaaaahhaaaa...:e

 

/KN

mic.jpg

IMG_9070.JPG

IMG_9075.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Verkar lite overkill för att filma med mobilen. Varför inte använda en billig mellanförstärkare och en Mp3-spelare med line in och sedan synka i valfritt

redigeringsprogram. 2 träbitar duger som "klappa".

 

Har man några kronor över fungerar http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=17088&artno=189086 riktigt kalas och den är smidig att ha med i fickan. Att den dessutom ger ok ljud trots det relativt låga priset är kalas.

 

Jag gillar dock själva idén och ibland är det faktiskt nöjet att bygga något eget med tillfredställelsen när det äntligen fungerar som räknas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här är det.

Jag behöver kunna ta upp ljud ibland när ett tillfälle dyker upp.

Jag har alltid med mig mobilen. En liten mikrofon kan lätt ligga i bland det övriga skräpet i min kameraväska. Jag vet hur det blir med en mp3/minidisc/microtrack. Jag har provat. Den är aldrig laddad eller på rätt plats när man behöver den. Hela tanken är att allt ska drivas an telefonen. Och alltid vara med utan att tå en massa plats. Och generera lite bättre ljud än den inbyggda micken. Framför allt vill jag kunna använda en mic som inte tar upp så mycket bakgrundsljud.

Ljuden använder jag sedan i bildspel på tidningen där jag jobbar.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har en kameraväska antar jag att du har en kamera som behöver batterier. Så jättebökigt är det inte att se till att batterierna är laddade. Numera finns det NiMh batterier som håller laddningen ett år så även om man inte använder dem så ofta fungerar de kalas och just Zoomen jag tipsade om drivs av 2 AA batterier. Det enda som jag anser kan vara bökigt är att man behöver starta 2 enheter innan man kan börja filma men att plocka fram och plugga in micken är inte särskilt mycket mindre bökigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jovisst, men någonstans så måste man dra gränsen. Man kan inte bära med sig hur mycket skit som helst. Jag har bara en rygg och ju mindre desto bättre. Det finns många fördelar med att ha det i en enhet.

Det räcker att jag har blixtar, blixtsändare , optik, batterier, block, pennor öronproppar.

Less is more helt enkelt. Mobilen ljud funkar bra till det jag ska ha den men problemet är att micken är för känslig. Därav behovet att bygga en adapter.

 

/KN

 

Edit:

Så här låter den inbyggda micken. Att jämnföra med bifogad fil en bit upp.

http://www.ostran.se/slideshows/stagg/index.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Uppdatering:

 

Jag har gjort stora förändringar i min konstruktion. Spänningen ut ur mobilen är för liten för att det ska funka att driva en dynamisk mikrofon på det sättet jag vill med en enkel konstruktion. Och jag vill inte ha några externa batterier.

Men, idag rensade jag i lite lådor och hittade skrotet som blev över när jag bytte skärmen i men gamla powerbook G3. Brorsan behövde en kontakt till sitt 3G kort i sin dator för att koppla en extern antenn och eftersom Powerbooken hade förberett för WiFi så fanns denna lilla kontakt i skärmen till antennen.

Där satt också en liten fin kondensatormikrofon. Perfekt tänkte jag. Med lite tur hade den eget inbyggdt drivsteg. Mycket riktigt. Hehe. Jag monterade med i ett litet rör och kopplade ihop den med mobilen. Lycka. Precis så känslig som jag ville ha den. Och lagom riktad.

Ibland kan lösningen vara närmre än man tror. Återkommer imorgon med ett ljudexmpel och bild på härligheten. Allt är inte större än en penna + 50cm kabel. Ska bygga ett litet vindskydd av skumgummi imorgon.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...