Gå till innehåll

är psalmer gratis?


gorse

Recommended Posts

Om författaren är död sen 80 (?) år sen är texten fri. (fyll i med korrekt antal år). Hursomhelt, det är melodin till Psalm 285 jag fikar efter. Enligt Wikipedia är melodin förmodligen tysk (Paderborn 1765, F-dur, 3/4). Den svenska texten är skrivern av Britt G. Hallqvist 1970. Egentligen är det melodin och texten jag vill använda, men enbart melodin kan funka.

 

Dock har jag fått för mig att lite av ideen med psalmer är att de är fria att sjunga. En annan psalm jag sneglat år är Tryggare kan ingen vara av Lina Sandell-Berg (1832-1903). Vem kan jag fråga egentligen?

 

Musiken skall spelas samtigt som bilden visar ett sexuellt övergrepp på ett barn i en thriller om pedofiler. (eller åtminstone antyda vad som pågår. Det svåra blir att göra det så man inte blir åtalad för barnporrsproduktion)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]Vem kan jag fråga egentligen?[/citat]

 

Du har svaret i princip framför dig.

 

Om du vill använda melodin så måste kompositören har varit död i minst 70 år. Lina Sandell-Bergs verk (-1903) är därför helt fria att använda. Om hon bara skrivit texten, så kan du bara använda texten. Om en annan person skrivit melodin, måste du kontrollera hur gammal denne är. Melodin är alltså inte fri att använda bara för att texten är det - och vice versa förstås.

Länk till kommentar
Share on other sites

Då är saken klar med "Tryggare kan ingen vara". Enligt en annan websida är:

Music: “Tryggare Kan Ingen Vara,” Swedish melody, arranged by Oskar Ahnfelt (1813-1882)

 

Så, då gäller bara att kontrollera mot lite mer säkrare källor och sen övertyga någon att framföra verket mot obefintlig ersättning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Om man bläddrar i psalmboken så står ju för tusan textförfattare och tonsättare med små bokstäver, och årtal då det är känt också. På sista sidan står också en förteckning över de som gör anspråk på upphovsrätt. Då är det ju bara att välja och vraka ur en fantastisk samling musik som är helt gratis, efter det man sorterat bort de låtar som är upphovsrättsskyddade. Bra mycket ur psalmboken är t.o.m. folkmusik.

 

Då är det i princip bara att övertyga något lokalband eller andra bekanta att spela styckena med alldeles eget avtal (och då vips har man själv upphovsrätten för framförandet/inspelningen).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...