Gå till innehåll

en bra definition om "Mastershot"


Lucio Fulci

Recommended Posts

Jag ber om ursäkt om jag har skrivit frågan på ett felt sätt men jag hoppas att ni förstår vad jag vill komma till.

 

 

Som sakt jag vill veta av er vad Mastershot går ut på, och hur viktig är det. Jag vet vad det är men inte 100% säker. jag tror att mastershot är en vinkel man ska välja i en scen där man kör hela scenen från början till slut i ett enda klipp och sedan så kör man om scenen fast genom manusbilderna, har jag rätt eller fel. hur viktig är mastershot och vad är det viktigt för

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

En "master shot" är oftast en vidvinkel på en hel scen som man använder främst till att etablera en plats (att ge tittarna en känsla av vart det utspelar sig), att visa vart karaktärerna rör sig i rummet, samt att ha hela scenen filmad (hjälper om en viss tagning t.ex. en närbild inte funkar så kan man alltid klippa tillbaka till "mastern")

 

Vissa väljer dock av ekonomiska/tidsmässiga/konstnärliga skäl att filma hela scener som en master bara (t.ex. Woody Allen.) Eller för att bara användas i början och slutet av en scen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Men se upp med ditt mastershot och närbilder, här finns många rolige tillfällen för tabbar.

 

Tex: när folk ståt och pillar på något med höger hand i mastershot sen med vänster i närbilden osv.

 

Sånt är med i nästan alla storfilmer.

Länk till kommentar
Share on other sites

En "master shot" är oftast en vidvinkel på en hel scen som man använder främst till att etablera en plats (att ge tittarna en känsla av vart det utspelar sig), att visa vart karaktärerna rör sig i rummet, samt att ha hela scenen filmad (hjälper om en viss tagning t.ex. en närbild inte funkar så kan man alltid klippa tillbaka till "mastern")

 

Vissa väljer dock av ekonomiska/tidsmässiga/konstnärliga skäl att filma hela scener som en master bara (t.ex. Woody Allen.) Eller för att bara användas i början och slutet av en scen.

Tycker det later smatt fel att saga att det ar "vidvinkel" da det egentligen inte spelar nagon roll vilken focal length man har for att avgora om det ar master eller inte...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Jag har läst att det även är benämningen på när man filmar en väldigt lång scen utan klipp, som många scener i t.ex. Children of Men. Kan det vara så att det är något som varit lite oklart i sin definition bland folk och har vuxit till att ha två skilda betydelser idag?

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan se master shot som den tagning som man kan använda i filmen helt oberoende av andra tagningar (närbilder, halvbilder etc). Med andra ord måste den vara vid och heltäckande för att få med allt skeende. Därav namnet master shot eftersom den är så att säga överordnad alla andra bilder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det later smatt fel att saga att det ar "vidvinkel" da det egentligen inte spelar nagon roll vilken focal length man har for att avgora om det ar master eller inte...

 

Det är därför jag skrev "oftast en vidvinkel" för att man oftast rent praktiskt använder sig av just vidvinkel och inte tele när man filman en "Master Shot" som även är kallat Totalbild på svenska. Focal Length (Brännvidd) har precis som du sa inget med vad en Totalbild att göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...