Gå till innehåll

Beaulieu-tråd (filmkamerasupport)


marty_feldman

Recommended Posts

gör ett exponeringstest på en rulle först så du vet hur pass mätarna verkar stämma.

 

Ja, det tänker jag verkligen göra. :) Det gäller att förbereda så att man ser vad man gjorde efteråt bara. Får ta med mig lite utskrivna blad med exponeringsvärden och filma av, hehe. Eller finns det något bättre tips?

 

Jag ligger fortfarande ute med frågan om mitt gamla YVAR-Paillard-objektiv (se ovan) kan användas med en Beaulieu 2008-kamera. Har hört olika bud på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du lyckas ställa in skärpan så måste den ju passa.

 

Ja, jo. När jag googlade runt för ett tag sedan hamnade jag på en sida (som jag inte hittar igen...) där de skrev att spegelreflexen är annorlunda konstruerad på olika årgångar av Bolex-kamerorna samt Beaulieu-kamerorna. Objektiven passar, det ser skarpt ut i sökaren, men vinkel/avstånd eller liknande stämmer inte exakt. Minns inte detaljerna.

 

Som sagt, det _borde_ funka, men jag har å andra sidan inte sett någon som använder Yvar Paillard till sina Beaulieu-kameror.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.bolexcollector.com/lenses/50kern.html

 

”Although the H-16 Reflex used a standard C mount, the reflex prism (located behind the lens and in front of the film plane) affected the optical correction of lenses of 50mm focal lengths and shorter. Kern-Paillard introduced a line of "RX" mount lenses which were optically corrected for the Reflex camera.”

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...