Gå till innehåll

Beaulieu-tråd (filmkamerasupport)


marty_feldman

Recommended Posts

I rent egoistiskt syfte har jag startat den här tråden. Tanken är att den med hjälp av alla er ska hjälpa mig att förstå mig på min Beaulieu 4008 ZMII. Det är även fritt fram för alla andra som har funderingar om vilka filmkameror som helst att använda tråden, vi kan se det som en liten kollektiv filmkamerasupport.

 

Min första fundering är hur jag får tag i en filternyckel till min Beaulieu 4008 ZMII? eller snarare måste jag ha den speciella nyckeln eller finns det andra knep för urkoppling av dagsljusfiltret?

 

Hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

I rent egoistiskt syfte har jag startat den här tråden. Tanken är att den med hjälp av alla er ska hjälpa mig att förstå mig på min Beaulieu 4008 ZMII. Det är även fritt fram för alla andra som har funderingar om vilka filmkameror som helst att använda tråden, vi kan se det som en liten kollektiv filmkamerasupport.

 

Min första fundering är hur jag får tag i en filternyckel till min Beaulieu 4008 ZMII? eller snarare måste jag ha den speciella nyckeln eller finns det andra knep för urkoppling av dagsljusfiltret?

 

Hej!

 

Är det inte som på andra s8:or att man skär ett snitt i kasetten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om det kanske skulle funka. men det finns ju ett spår i kameran där man genom att använda sig av en filternyckel avaktiverar filtret. Det där med att snitta kasetter har jag aldrig provat, ska kolla upp den info som finns om sådana operationer här på forumet, tack för det. Men är det nån annan som kanske har en 4008 ZMII som kanske kan hjälpa mig att slippa skära i kasetten, jag tänker mig att det borde finnas ett enklare sätt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om det kanske skulle funka. men det finns ju ett spår i kameran där man genom att använda sig av en filternyckel avaktiverar filtret. Det där med att snitta kasetter har jag aldrig provat, ska kolla upp den info som finns om sådana operationer här på forumet, tack för det. Men är det nån annan som kanske har en 4008 ZMII som kanske kan hjälpa mig att slippa skära i kasetten, jag tänker mig att det borde finnas ett enklare sätt?

 

Att skära i kasetten funklar iaf fint i min canon 814az http://forum.voodoofilm.org/showpost.php?p=106369&postcount=30

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm... Jo det funkar nog. Men då måste hela filmen tas utan filter, eller det går kanske att tejpa igen kasetten igen för att filtret ska aktiveras. Får prova helt enkelt... (det här är vad som kallas att fundera offentligt)

 

Nä du behöver inte tejpa. När biten är borta kan du svitcha hur du vill på knappen/ratten

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Jag håller på att ta bort handgreppet på min Beaulieu 4008 ZMII har några frågor bara.

Den lilla knappen som sitter på undersidan måste vara för urkoppling av dagsljusfiltret eller?

Och när den är i intryckt läge används filtret inte. Har jag rätt?

Bifogar en bild så blir det lättare att förstå.

DSCN4787.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller på att ta bort handgreppet på min Beaulieu 4008 ZMII har några frågor bara.

Den lilla knappen som sitter på undersidan måste vara för urkoppling av dagsljusfiltret eller?

Och när den är i intryckt läge används filtret inte. Har jag rätt?

Bifogar en bild så blir det lättare att förstå.

Woha! Soft att bli av med handtaget och autozoomen. Hur greja du handtaget och hur tänkte du att man ska slå på strömmen? ON/OFF switch?

Har länge tänkt att ta bort handtaget på min Beaulieu men inte vågat. Har dock tagit bort min autozoom och installerat en videotap.

 

Angående filtret så är det väl bara att kolla. Filma med kameran och stäng av så att du kan se igenom "the gate" (spegeln ska alltså inte störa).

Slå på/av knappen på undersidan och titta efter om något händer med filtret. Worth a shot.

 

Lycka till!

 

/ Tony

Länk till kommentar
Share on other sites

Man får klippa kablarna och löda ihop orange med orange och gul med röd, och det är bra att tejpa kablarna med lite el-tejp efter så att man inte råkar ut för någon kortslutning. Sen är det bara att pilla in den lilla stump kabel som sticker ut.

 

Vill man senare sätta tillbaka handtaget så går det utmärkt, man får dock öppna hela kameran för att löda dit nya kablar. Så man ska ju vara säker på att man vill vara utan handtaget ett tag.

 

Annars är det lätt att ta bort handtaget, typ fyra skruvar tror jag att det var.

 

Jag kommer att använda nätdel eller ett externt batteri så då sätter jag en strömbrytare på kabeln istället.

 

Nästa sak att fixa blir någon form av monteringsgrejs (Rod Support System) något liknande bilden. Men hade tänkt bygga en egen med mått som passar mig exakt.

Rod-Support-System.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Beaulieu R16 som funkar fint förutom att elektroniken till bländarautomatiken strular. JAg tror att jag lätt skulle kunna fixa det, men ett kretsschema skulle vara bra. För många år sedan fick jag ett nummer till nån som var någon slags auktoriserad servicetjomme, typ. Min vana trogen när det gäller annan teknik ringde jag denne och hoppades på att få köpa ett schema. Surkarten ifråga vägrade, det var lämna in på service eller inget som räknades.

 

Är det någon på forumet som har ett sånt schema?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Ibland dyker bruxanvisningshäftet upp på auktions/annons-siter.

 

Jag ger mig och felsöker den hårda vägen i stället.

På den tiden hade jag en ide att bygga en PPL-kristallstyrning för flera hastigheter dessutom.

Nu vill jag bara reparera bländarservostyrningen.

 

Tack alla för råd.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Jag har snubblat över en Beaulieu s 2008 och upptäckte att mitt YVAR Kern-Paillard-objektiv har samma fattning (C-mount). Det passar perfekt.

 

Men går den verkligen att använda till Beaulieu-kamerorna?

Jag har ett svagt minne att det är något med avståndet till linsen som inte stämmer.

 

Någon?

 

Objektivet är alltså ett Yvar 75mm f/2.5, från 1940-talet, som enligt adressen nedan passar C-mount 16mm-kameror.

 

http://www.bolexcollector.com/lenses/40kern.html

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag undrar om ni har några tips på hur man bäst använder en extern ljusmätare när man filmar med super-8 (jag har en beaulieu 2008).

 

Min spontana tanke är att framrate är att jämföra med stillbildskamerans slutartid. Är jag helt ute och cyklar?

 

Om det är så, finns det någon lämplig tabell att utgå från?

 

Om det här behandlas på i en annan forumtråd ber jag om ursäkt. Isåfall kan ni väl länka till den.

 

MVH

/Erik

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det var inte helt dumt tänkt. En tumregel brukar vara att exponeringstiden är ca halva bildfrekvensen eftersom många kameror traditionellt haft 180 graders sektorslutare. Det är det som enkla ljusmätare med bildfrekvensinställning utgår ifrån.

 

Exempel: 25 bilder i sekunden= varje bildruta är 1/25 sek, och exponeras halva tiden = 1/50sek.

 

Nu finns det ju kameror som fungerar på olika sätt och jag vet inte hur det är med beaulieu 2008. T ex Arriflex 16mm har en annan konstruktion som släpper in mer ljus (mer tid/ruta) och även ställbart inom ett visst område på dyrare. Man kan ju aldrig få längre exponeringstid än bildfrekvensen eftersom kameran måste sluta exponera och flytta till nästa ruta, det tar ju en liten tidsenhet. Men det hamnar nånstans runt där.

 

Var det ett svar?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för det! Då ska jag försöka hitta lite referenser om just 2008:an.

 

När ni filmar S-8/16mm, använder ni er kameras inbyggda ljusmätare eller kör ni extern?

 

Jag har en helt okej ljusmätare (Gossen Sixtomat digital), och tänker att det kanske är lite säkrare att gå på den än en 50 år gammal Beauleiutillsats.

Länk till kommentar
Share on other sites

En fördel med lös mätare är att man lättare kan gå fram och mäta. En filmkamera är samma som en stillbildskamera, förutom att du har den tidsinställning som blir. Gör som du är van eller tycker är praktiskt. Men gör ett exponeringstest på en rulle först så du vet hur pass mätarna verkar stämma.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...