Gå till innehåll

DVD Architect


andreas ljung

Recommended Posts

Har ett litet problem:

När jag har gjort en dvd i DVD Architect 4.0 så fungerar allt utom en sak. Hela bilden syns inte i teven! Det försvinner mest på sidorna, men även lite i övre och nederkant. Jag har vart på zoom-knapparna på DVD-spelaren och teven, och även prövat med projektor.

Trodde det skulle bli bättre när jag ändrade till PAL 720x576, men det hjälpte inte. Nån som vet vilken inställning jag ska pilla på?

Länk till kommentar
Share on other sites

En datorskärm är baserad på så kallade: Square-Pixels.

Med andra ord, den bild som visas på din skärm kommer ej att visas i samma proportioner på en TV eftersom att en TV baseras på: Non-Square-Pixels.

 

För att lättare kunna avgöra vad som kommer i bild så föreslår jag att du aktiverar "Safe Lines".

 

I DVD-Architect: View -> Workspace Overlays -> Show Action Safe Area samt Show Title Safe Area.

 

Du får nu upp två kvadratformade linjekunturer runt din bild.

 

Den yttersta linjen (Action Safe Area): Allt inom denna ram kommer att synas i bild vid uppspelning på en TV.

 

Den innersta linjen (Title Safe Area): Text samt subtitles måste hållas inom denna ram för att en TV skall kunna visa det korrekt. Text utanför denna ram resulterar i att texten hamnar utanför bildomfånget på en TV.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...