Gå till innehåll

Varför ska dom strejka?...


Simon W

Recommended Posts

haha... och så har man ju sett the spills svar som gör det hela lite mer nyanserat...

 

http://my.spill.com/video/video/show?id=947994:Video:40841

 

Kommer jag att sympatistrejka? kanske det... om jag hade ett jobb i branschen att inte gå till:p Själv så vet jag inte riktigt vem jag ska tro i den här debatten... manusförfattarna förtjänar mer cred än dom får, jo det håller jag med om... men hur mycket mer än så?

Länk till kommentar
Share on other sites

Deras argument känns rätt svaga, jag menar de vill alltså ha DUBBELT så mycket betalt per titel för DVD-försäljningen? Och detta vill de för att kunna betala försäkringar och pension? (nåja). Nja, de som redan är inne i branschen och skriver för stora tv-serier osv lär ju redan ha det rätt bra ställt och det som de kräver nu är att istället för vi kan säga 100 000$ på dvd-försäljningen vill de ha 200 000$. Men grejen är ju att de redan fått betalt för jobbet, detta är ju bara en bonus i stort sett. Eller?

 

Jag är absolut inte vidare insatt i detta, men rent spontant känner jag att detta handlar om girighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, girighet är väl något av ett signum för filmbranschen (Hollywood), så varför inte manusförfattarna också?

 

Okej, deras krav kanske inte till punkt och pricka kan uppfyllas. Det är grundtanken jag står bakom - ersättning varenda gång deras manusprodukter nyttjas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är grundtanken jag står bakom - ersättning varenda gång deras manusprodukter nyttjas.

 

Håller med.

 

Men det är väl bara för internetvisningarna de INTE får något?

 

Men å andra sidan, de jämför manuset med böcker. Att varje gång en bok säljs så får författaren något utav det. Men manuset säljs ju bara en gång, sen är det ju FILMEN som säljs och det är ju inte manusförfattarna som gjort filmen. Visst är filmen baserad på deras manus, men det är fortfarande inte dom som ska ha cred för filmen, egentligen, de ska ha cred för manuset, that's it.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men manuset säljs ju bara en gång, sen är det ju FILMEN som säljs och det är ju inte manusförfattarna som gjort filmen. Visst är filmen baserad på deras manus, men det är fortfarande inte dom som ska ha cred för filmen, egentligen, de ska ha cred för manuset, that's it.

 

Förvisso, men... Ja, vadå? Jag förmodar att du har rätt. Manuset säljs en gång, därefter är det en film som säljs. Men en film är så gränslöst avhängigt sitt manus, så det känns som att det borde synas mer i deras ersättning... eller nåt.

 

Knepigt, det här. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är lite som om canon skulle få ersättning vare gång någon sålde en tidning som innehöll en bild som var tagen med deras kameror...

 

Det är svårt det här. Vem ska stå för risken att någon skriver skit som inte slår?

Författaren = då måste han få betalt om det går bra. Och inget när det skiter sig.

Uppdragsgivaren = Då måste författaren få tillräckligt betalt från början. Och all ev extravinst vid framgång till uppdragsgivaren.

 

Ingen vill betala för det som inte blir någon och alla vill ha hela kakan av det som blir en hit.

 

Tur att vi har upphovrättslagstiftning i detta Sverige.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Håller med.

 

Men det är väl bara för internetvisningarna de INTE får något?

 

Men å andra sidan, de jämför manuset med böcker. Att varje gång en bok säljs så får författaren något utav det. Men manuset säljs ju bara en gång, sen är det ju FILMEN som säljs och det är ju inte manusförfattarna som gjort filmen. Visst är filmen baserad på deras manus, men det är fortfarande inte dom som ska ha cred för filmen, egentligen, de ska ha cred för manuset, that's it.

 

Latskrivare ska inte fa betalt da heller?

 

Jag kanner folk som ar med i WGA, det stammer att de behover pengar nar de inte jobbar.

 

Jag vet en snubbe som tjanade 50 000$ per avsnitt han skrev, men da skriver man ocksa for kanske 11-13 avsnitt sen ar man "ledig". Sen blev han "for gammal" for TV serier, sa nu lever han pa "residuals" (vilket han inte gor, han maste jobba som doktor nu igen).

 

Det fula e just det att WGA blev verkligen f^&k over av the studios da de sa 1987-88 att DVD/VHS var ett sa "okant" medium och om WGA skulle ta mer av kakan skulle DVD/VHS aldrig sla igenom och att det var the studios som tog en risk. Ja, nu visa det ju sig att de tjanar valdigt bra pa VHS/DVDs, det e inte en "okand" marknad langre. Nu forsoker man gora samma sak, man forsoker saga till WGA "Internet e sa himla okant, ni far INGET".

 

Som sagt, jag tycker WGA fortjanar mer an val 8 cent per DVD, och att de fortjanar pengar for saker online.

 

Det e som Thalberg sa (jag oversatter fritt) "manusforfattarna ar de viktigaste i branschen -- och maste se till att de inte far reda pa det".

Länk till kommentar
Share on other sites

Men å andra sidan, de jämför manuset med böcker. Att varje gång en bok säljs så får författaren något utav det. Men manuset säljs ju bara en gång, sen är det ju FILMEN som säljs och det är ju inte manusförfattarna som gjort filmen. Visst är filmen baserad på deras manus, men det är fortfarande inte dom som ska ha cred för filmen, egentligen, de ska ha cred för manuset, that's it.

 

Nja, kan inte riktigt hålla med där. Filmen är baserad på manuset, utan det kommer man ingenvart. När en artist spelar in en skriver och spelar in en låt är det även många andra parter som arbetar röven av sig, och ändå får artisten pengar varje gång låten säljs. Nu handlar de dessutom inte att regissörer, skådespelare och andra parter får några cent mer än manusförfattarna, vi snackar så otroligt mycket mer att strejken har en poäng.

Länk till kommentar
Share on other sites

En kompis till mig bor ett stenkast från en av studiorna som författarna strejkar utanför varje dag i tre timmar. Han är low budget indiefilmare och berörs inte av det hela mer än att han inte kan göra ljudpålägg till sin film under strejtimmarna. Han noterade bara att det ser rätt komiskt ut när kvarteren runt hans gata fylls med lyxbilar i mångmiljonklassen och assistenters lyxbilar som försvinner därifrån när strejktimmarna är över. Självklart handlar strejken om girighet. Hela Hollywood handlar om girighet. Därför är det så komiskt när tidningen Arbetaren skriver sympatiartiklar. Hur många av tidningen Arbetarens läsare kör Ferrari?

 

Den där villfarelsen att "utan ett filmmanus ingen film" har jag alltid tyckt är helt galen. Filmmanus är ett rätt nytt påfund. Yrket manusförfattare uppstod i princip på 40-talet i Hollywood. Innan dess jobbade man med scenario (som nästan alltid författades av regissören) och andra typer av visuellt planerande av filmberättelser. Och jag tror faktiskt att filmen men nya verktyg kommer att börja förflyttas från den traditionella manusformen. Den kommer att hänga kvar ett tag i den etablerade industrin eftersom så många businessformler bygger på hur det ser ut men om man tänker på det är 120 sidor text ett ganska klumpigt sätt att försöka visualisera en film. Tänk bara på vad Machinima-teknik kan komma att betyda för filmprojekt. När man kan samla en liten grup skådespelares röster och göra en realtidsprevisualisering av vad man tänkt sig kommer det att smälla högre än vilket filmmanus som helt. Utrymmet för missförstånd mellan producent/finansiär/regissör är minimalt. Previz-industrin tror jag kommer att explodera. Och traditionella manus kommer att få ta ett steg tillbaka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...