Gå till innehåll

Trackmotion i After Effects


YatZee

Recommended Posts

De var lite svårt att hitta ett lämpligt forum för detta hoppas jag inte är alltför vilsen.

 

 

Jag håller på med eftertexter till min film där jag har ett klipp där kameran åker förbi kortsidan på ett hus, simpel rak vinkel, vänster till höger bara.

På väggen av detta huset vill jag ha en text så att de ser ut som att texten sitter fast på väggen.

Enklaste sättet att göra detta borde ju vara med trackmotion i AE tyckte jag och de funkar bra ända tills klippet kommer fram till den delen där huset försvinner ut ur bilden, eftersom jag har trackat en del på huset och länkat texten till den "trackern" så vägrar de hela försvinna ut ur bilden tillsammans med huset, har inte den blekaste om hur man löser de förutom att flytta resterande manuellt, bild för bild vilket är jävligt pilligt och även svårt att uppnå bra resultat.

 

Antagligen nån enkel lösning på de hela men jag e rätt färsk på AE så jag har lite problem med att komma på hur jag ska göra.

Lite svårt att förklara, hoppas ni förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mjo just detta klippet är hyffsat lätt att fixa till, men jag har även flera andra klipp som ska fixas ungefär likadant så de skulle spara ganska mycket tid om de gick att göra helt genom trackmotion

Jag planerar ju inte direkt att sluta med film efter denna heller, vore bra att kunna grejer som de här för framtida projekt.

 

Kanske skulle ta och fråga på creativecow, drar mig för deras forum pga layouten :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en inställning där man kan bestämma vad som ska hända om trackdatan blir för dålig. Ett av valen är att After Effects själv räknar ut hur det man trackar fortsätter att röra sig, genom att kolla på hur den har rört sig innan.

Borde nog funka bra i ditt fall då din åkning är väldigt förutsägbar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns en inställning där man kan bestämma vad som ska hända om trackdatan blir för dålig. Ett av valen är att After Effects själv räknar ut hur det man trackar fortsätter att röra sig, genom att kolla på hur den har rört sig innan.

Borde nog funka bra i ditt fall då din åkning är väldigt förutsägbar.

Fan de skulle ju va guld, nån aning om vart man hittar på den inställning?

Kollade igenom tracker controls men verkar inte vara där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är att texten täcker nästan hela kortsidan av huset och de finns inget annat än just huset jag kan tracka.

Jag förstår inte vad problemet är. När en trackpunkt försvinner ut, väljer du en ny plats att tracka på. Exempelvis så börjar du trackingen längst ut i högerkant av husets kortsida och trackar resten i vänsterkant. Att texten täcker huset har ju ingen betydelse eftersom det är råmaterialet du trackar på.

 

Eller missuppfattar jag något?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag förstår inte vad problemet är. När en trackpunkt försvinner ut, väljer du en ny plats att tracka på. Exempelvis så börjar du trackingen längst ut i högerkant av husets kortsida och trackar resten i vänsterkant. Att texten täcker huset har ju ingen betydelse eftersom det är råmaterialet du trackar på.

 

Eller missuppfattar jag något?

Mja, först och främst är de ganska svårt att hitta bra punkter, höger och vänster sida av huset funkar väldigt dåligt, dörren(se gif bilden några inlägg upp om du undrar) är i princip de ända som den hittar bra punkter på.

Och eftersom dörren är ungefär 1/4 av kortsidans bredd så slutar ju trackpunkterna när dörren försvinner ut ur bild även fast huset(och texten) är kvar.

 

Här finns den.

Jag testade den där men den slutar tracka om den hamnar utanför bild ramen

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag testade den där men den slutar tracka om den hamnar utanför bild ramen

 

Säker på att du har gjort rätt? Prova att ändra procenten och se till att läsa vad manualen säger om det.

Har själv aldrig använt den funktionen, men vet att den ska funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...