Gå till innehåll

Egen fisheye


jontekiruna

Recommended Posts

Någon som gjort en egen fisheye lins ??

 

En kompis som jag känner har gjort en ;) Laddar upp en bild på den ,

Han har tagit linsen från en gammal projektor

Har du något förslag vart man kan hitta linser i föremål osv.. (ej glasögon xD)?

Som tex i Kikare , gammal videokamera , projektor , dörr kikare ??

 

Man kan ju köpa, men om man vill göra en själv kom med förslag ?

lins.jpg

Namnlös.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan vara snyggt om den används som en speciel effekt. Kan tänka mig att den funkar för att illustrera en drogpåverkads blick tex. Men jag tror det är mkt svårt att använda en sån snyggt, på ett sånt sett att det verkligen finns fog för att använda den. Håller med dig att den är en rätt onödig pryl. Dock kul att exprimentera.

Länk till kommentar
Share on other sites

min fråga är, varför vill man ha en fisheye lins? fattar inte vitsen med poängen att förvränga bilden på så sätt. Tycker inte ens att det är snyggt i typ skatefilmer heller...

min fråga är, varför vill man ha en hemmabygd 35mm adapter? Tycker inte ens att det blir snyggt i vilken bild som än visas...

 

Du förstår nog min jämförelse...

 

Om man kritiserar något, sök så för toks skull en upplysning. Ex. upplys mig varför du vill använda den och den effekten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och varför vill man ha en kamera :O ?

 

Jo jag förstod din jämförelse. syftade mest på ifall det fanns en verklig använing till den. Alltså typ " Jag uppfan fisheye för jag var tvungen att ha den till det här tex" som varför man uppfan dollyn eller dyl. visst, man uppfann väl den för den effekten men aja.

billig fisheye variant iallafall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du något förslag vart man kan hitta linser i föremål osv..
Projektorer är säkra ställen att leta i. Det finns till och med flera stycken. Finns massa speglar och olikfärgade glasbitar också. Samt latjo glas med nån slags schackrutor som förvränger värre en ett kalejodskåp.
Länk till kommentar
Share on other sites

Man ska kanske sära på Fisheye och vidvinkel. Fisheye är väll typ 0,1-0,4 medans en vidnikel är typ 0,5-0,9.

 

Vidvinkel är något som är använbart i många fall medans Fisheye (som började användas, vad jag förstått, under vattnet) kanek inte har så många användningsområden ovan land. Jag har sett fisheye användas i ett par olika naturfilmer på land och i luften.

Under vattnet så kan man komma närmare sitt objekt och det innebär att man får mer färg och ljus i bilden, där uppelver man heller inte den förvrägnda effekten som linsen gör.

 

Det var väll i mitten av 90-talet som man började använda Fisheye i en del musikvideor och liknande...

 

Men jag håller med att det inte finns så står användning för Fisheye på land i "normala" filmer, möjligen extremsporter, men jag tycker att vidvinkel räcker gott och väl även där.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...
Altså, varför fixar du inte det i något program på datorn? det blir ju enklare ^^

 

 

Der rekomenderas inte, har testat i photoshop i förvräng och sfär.

Det ända som händer är att det blir som två bilder av samma bild bara att bilden överst är lite sfärisk, och en bakrund som inte är sfärisk alls..

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...