Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 25 av 66

Ämne: Finska vinterkirget/Simo Häyhä

Besatt medlem vesslans avatar
    Reg.datum
    maj 2007

Standard Finska vinterkirget/Simo Häyhä

Denna produktion har ännu inget namn eftersom jag inte vet vilket jag ska bestämma mig för. Simo Häyhä är ett alternativen för det är honom filmen handlar om. Eller Finska vinterkriget för det är ju kriget som filmen står för i helhet. Men Finska vinterkriget känns så avhärmat från Finlands film Talvisota. Ni får säga vad ni tycker jag ska använda

Det här är en film jag ska spela in i vinter och den förväntas att bli ganska lång faktiskt. Drygt en timme troligtvis, beror på hur stora nedskärningar det blir.
    Filmen handlar om Simo häyhä som vill bli skarpskytt i Finska armén. Men han blir istället Maskingevärsutkik och får inte ens komma i närheten av ett gevär. Under sin träning träffar han 7 vänner. Och ytterligare en, Jari, som blir hans bästa vän träffar han under kriget. Simo och hans vänner försöker anpassa sig till kriget trots att en efter en av dom faller bort. Till slut är det bara Simo och Jari kvar. JAri dör när han skyddar Jari under ett granatanfall. Simo kämpar till det sista till sh na blir träffad av en explosiv kula i käken och hamnar i koma i 7 dagar. Samma dag som han vaknar kommer beskedet om fred. Han kan inte åtrevända till sitt hem i Karelen eftersom det är rysk mark nu.
    Under fortsättningskriget blir han tränare för finska skarpskyttar. Efter det drar han sig tillbaka och skriver sin memoarer.

Det är svårt att beskriva min idé här. Men jag ska snart lägga upp manuset. Kom gjärna med förslag som ni kan tänka er skulel behövas i en film som den här. JAg skriver här alal nyheter Eller så kan ni ju också besöka http://www.freewebs.com/nortsiqua/
    Från Umeå

Besatt medlem jernby films avatar
    Reg.datum
    aug 2006

Standard

imponerande att du ska ge dej in i krigsfilm. Gammal svartvit finsk krigsfilm tycker jag är de bland de bästa filmerna som skildrar krig. Tänk på att de använde riktiga sprängmedel
    /nils

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Jo tyvärr har jag inte tillgång till sprängmedel JAg funderade på att köra svartvitt men ändrade mig. Finland har gjort två krigsfilmer om finska vinterkriget. Ena hette Okänd soldat från 50-talet och den andra Talvisota 1989. I den filmen måste tonvis med sprängmedel använts.
    Från Umeå

Reg.datum
    aug 2006

Standard

lycka till ska bli kul att se sen. Du får väl använda lagliga knallskott, fyrverkeri mm som sprängs i fyllda(damm och sand) påsar. Ljudet lägger du till i redigeringen. Allt för undvika löjliga Hollywood-explosioner.
    /nils

Reg.datum
    maj 2007

Standard

MEn raketer har väl ganska realistiskt ljud Får se hur jag bär mig åt. Kanse gräver ner lite mr muscle boms här och där.
    Från Umeå

Reg.datum
    aug 2006

Standard

Fyrverkeripjäser tror jag gör filmen till en parodi, tror jag iallafall. Ljudeffeffekter från andra världskriget, ljud kamikazeplan, tyska direktbombare, finns. Öronbedövande men verkligt. Luftanfall finns över London
    /nils

Reg.datum
    maj 2007

Standard

hehe ja tyska stuka plan vet jag inte men jag viull absolut inte ha holywood explosioner Någon som vi säga vad dom tycker filmen ska heta
    Från Umeå

Besatt medlem beta75s avatar
    Reg.datum
    jul 2007

Standard

Den kan ju heta "Sisu"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sisu

/KN
    "bortom chansen att lyckas ligger möjligheten att misslyckas"

Reg.datum
    maj 2007

Standard

KAn berätta nu att vi har en reservplan om det skul komma lite snö och det är att filma en film om fortsättningskriget. Det har bara gjorts en gång tidigare och där är man mer fri att komma på nya idéer. Det är ett större område attt jobba på eftersom fortsättningskriget höll på i 3 år istället för 3 månader.
    Från Umeå

Besatt medlem
    Reg.datum
    mar 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av beta75 Visa inlägg
    Den kan ju heta "Sisu"

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sisu

/KN
    Tycker också den ska heta något med sisu, typ "soumensisu" eller nja vet inte men något med Sisu Tycker då jag
    Oh, Toby was this Chinese girl, what was her last name?

Reg.datum
    aug 2006

Standard

SISU är ju perfekt. Tänk vad olika finnar och svenskar är när det gäller allvar.
    Stackars fega svenskar under 1900-talet iallafall.
    /nils

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Kommer bara att tänka på mitt pappas jobb som heter Sisu logging Men vet inte. Om det blir en film om fortsättningskriget då. Några idéer till vad den ska heta då?
    Senast redigerad av vesslan den 2007-11-10 klockan 13:57. Anledning: Behövde redigeras
    Från Umeå

Besatt medlem Simon Ws avatar
    Reg.datum
    feb 2007

Standard

"Trigger Happy"...

Är också grymt imponerad över vad du företar dig i detta projekt. Best of luck from Skellefteå!

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Jag hoppas bara utförandet blir lika bra som man förväntar sig

Fastande lite för Suomensisu ska tänka över det hela lite
    Senast redigerad av vesslan den 2007-11-10 klockan 15:37. Anledning: Mer information
    Från Umeå

Reg.datum
    feb 2007

Standard

Hur har du tänkt ro i land projektet vad gäller tidstypiska kläder, vapen, fordon?

Är uppläggning av manuset på g?

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Mansuet är snart färdigt och vi hittade en hel vind full med 40 talskläder hemma hos en kompis. Sedan tar vi och köper billiga snökåpor från en affär. En tyskhjälm har vuí byggt och resten är vanliga hjälmar och mössor. Finnarna hade ju inte råd att förse hela sin armé med utrustning. 1 av 5 finnar hade millitärutrustning. Resten tog vad de kunde. Sedan använder vi vanliga luftgevär som gevären. Det är för dyrt med replikor:/ Sedan får vi se. Resten byggs på slöjden
    Från Umeå

Medlem
    Reg.datum
    okt 2007

Standard

jag är imponerad över engagemanget i filmen, är väldigt intresserad av att se det färdiga resultatet.

Best of luck / Din klon, sr-nummer 08839 ;-)

Reg.datum
    feb 2007

Standard

Schysst.

Jag jobbar på ÖoB, och tidigare hade vi en massa militärt. Dock ingen finsk standard, vad gäller kläder, utan bara svensk (och danska vapenrockar). Prylar hade vi hur mycket som helst - snuskburkar, fälttelefoner, gasolbrännare, hjälmar, ryggsäckar... men inte nu längre. Har ändrat sortimentet. Det skulle säkert ha gått att göra om tex hjälmar för att efterlikna tysk standard... Kanske.

Kan man inte hyra vapen?

Reg.datum
    maj 2007

Standard

jo vi hittade en gammal cykehjälm i en bäck och gjorde om den här kan ni se hur den blev när den var färdig dock inte målad.

Deadrise: Hur vet du att det inte är jag som är din klon?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Från Umeå

Reg.datum
    feb 2007

Standard

Helt okej.

Var tänkte ni spela in? Utanför Umeå?

Har själv bott i Ume i sex½ år.

Medlem
    Reg.datum
    okt 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av vesslan Visa inlägg
    jo vi hittade en gammal cykehjälm i en bäck och gjorde om den här kan ni se hur den blev när den var färdig dock inte målad.

Deadrise: Hur vet du att det inte är jag som är din klon?
    För att jag är originalet, Daaah ! ;-)

tack för musiken ännu en gång, är i full fart med projektet nu och dina låtar hade inte kunnat passa bättre.

för övrigt, ditt projekt ser bra ut!

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Tackar tackar. KAn ju även framföra att det där inte riktigt är den rekvita vi ska använda. På bilden med ryssarna har en kille moderna krigskläder på sig vilket jag helt förbjudit av goda själ. Passar absolut inte i den här filmen. Det bästa är neutrala gråa eller gröna kläder JAg hoppas vi får tag på mer kläder.

Just nu är det enda hotet mot filmne rekvisita och att jag filmar det så det blir dåligt. Därför är jag väldigt tacksam mot tips på sådant som ofta går snett

P.S. Simon W HAr tyvärr inga fordon från de ntiden att tillgå men kommer troligtvis animera några ryska stridsvagnar i ett 3d program. Det värsta skulle vara att måsta använda små klipp från andra filmer som innehåller artilleri mm
    Från Umeå

Medlem
    Reg.datum
    okt 2007

Standard

Tackar tackar. KAn ju även framföra att det där inte riktigt är den rekvita vi ska använda. På bilden med ryssarna har en kille moderna krigskläder på sig vilket jag helt förbjudit av goda själ. Passar absolut inte i den här filmen. Det bästa är neutrala gråa eller gröna kläder JAg hoppas vi får tag på mer kläder.

Just nu är det enda hotet mot filmne rekvisita och att jag filmar det så det blir dåligt. Därför är jag väldigt tacksam mot tips på sådant som ofta går snett

P.S. Simon W HAr tyvärr inga fordon från de ntiden att tillgå men kommer troligtvis animera några ryska stridsvagnar i ett 3d program. Det värsta skulle vara att måsta använda små klipp från andra filmer som innehåller artilleri mm
    jag tycker att ni verkar ha planerat allting väldigt väl , och kommit över mycket bra rekvisita.
    dock tycker jag att ni borde hålla er undan små klipp från andra filmer, blir lätt en väldigt oseriös atmosfär över filmen då.

skitbra allt annat, keep up the good work!

Reg.datum
    maj 2007

Standard

Jo men jag tänkte ett klipp i som t.ex. om man är på ett fält så kanske jag tar et en sekunders klipp på artilleri som skjuter i ungefär samma miljö med snö och liknande Hellre det än inget
    Från Umeå

Medlem
    Reg.datum
    okt 2007

Standard

Jo men jag tänkte ett klipp i som t.ex. om man är på ett fält så kanske jag tar et en sekunders klipp på artilleri som skjuter i ungefär samma miljö med snö och liknande Hellre det än inget
    antagligen, bara ni klipper in det snyggt så

hade gott!