Gå till innehåll

"Här kan ingen höra dig ropa"


Opus

Recommended Posts

Jag har fått i uppdrag av käre Ungfilm att skriva ett manus. Han har haft lite problem med manusbiten. Men eftersom han är en lovande visuell-kille så tänkte jag att jag skulle hjälpa honom och kom på en rätt hyffsad idé. Det här är första utkastet och ja titeln är väl inget att hänga i julgranen direkt men det är en tillfällig titel.

 

Det är ett ungdomsdrama med lite andra influenser.

 

Tacksam för alla kommenterar.

Ropa.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej opus, Tycker att manuset är bra. Kan bara säga att Jag tycker att man behöver ha mer person på Johan, Varför tror ingen på Lisa när hon berättar? Det måste ju vara så att Johan är en riktigt hyvens kille, och jag tror att man måste visa det, hellst eftersom till exempel kuratorn inte tror Henne, en scen där Johan visar alla sina goda sidor kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

1: Jag tycker du ska skippa kniven. Den passar faktiskt inte till resten av filmen och framför allt inte för än 15-årig tjej.

 

2: De flesta kuratorer skulle aldrig säga något sådant.

 

3: Det skulle bli svårt att filma detta och få det att hänga ihop. Nästan alla scener är ju väldigt korta (runt 1 min) vilket ser lite udda ut på film. Om du skulle klara det skulle jag bli imponerad. För att göra det bättre kanske man skulle kunna ta bort vissa scener och förlänga vissa scener.

 

Annars mycket bra skrivet!

 

Keep up the good work!

 

Mvh

 

Martin

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=blejd]1: Jag tycker du ska skippa kniven. Den passar faktiskt inte till resten av filmen och framför allt inte för än 15-årig tjej.

 

2: De flesta kuratorer skulle aldrig säga något sådant.

 

3: Det skulle bli svårt att filma detta och få det att hänga ihop. Nästan alla scener är ju väldigt korta (runt 1 min) vilket ser lite udda ut på film. Om du skulle klara det skulle jag bli imponerad. För att göra det bättre kanske man skulle kunna ta bort vissa scener och förlänga vissa scener.

 

Annars mycket bra skrivet!

 

Keep up the good work!

 

Mvh

 

Martin[/citat]

 

Ska kolla över hela manuset när det blir prioriterat igen, har just nu fullt med annat så kan inte riktigt möta dina åsikter. Men det låter vettigt, och jag vet det där med kuratorn, jag ska bygga upp det bättre.

 

Sen var det ju inte jag som skulle filma den :P. Men det är lite min stil att ha korta scener och berätta en lång historia på kort tid. :)

 

Tack iaf. :)

 

MVH Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

Blandade kanslor... Borjar lite konstigt och "ryckigt" i historien, man far inte riktigt grepp om karaktarerna och motivationen bakom dom, typ varfor han valdtar henne, varfor han ar sa inne pa bara sex... Haller med nan annnan har ocksa om kniven, skippa den om du inte pa nat satt gor den relevant for hela historien (hon fick den av honom... etc)

 

Gillade slutet dock och hennes flashar under valdtakten, bra att den borjar och slutar pa samma plats!

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om det är din stil med korta scener kan det precis som någon annan sade bli för korta.

Även jag tycker att kniven inte passar in.

 

Reagerade också lite på att hon säger "Jag tänker ta självmord åt dig", låter inte så jättebra. Du kan nog visualisera det på ett bättre sätt.

 

"Du är inte värd mig": klichévarning.

Även att hon tappar barbiedockan är klichévarning, även om det är rent stilistiskt ganska så gångbart i den situationen, men som sagt, nästan alla sådana scener har en leksak eller pryl som faller till marken.

 

"Du verkade behöva någon som mig"...kommer inte ihåg exakt vad han säger, men han verkar ganska kaxig då. Ska han då låta rädd lite längre ner, då hon inte direkt gjort något mer med kniven? Visst hon spänner blicken i honom, men ändå, i det läget tror jag att den blicken kanske inte direkt skulle göra honom så mycket räddare.

 

I övrigt, bra skrivet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo dialogen behöver helt klart ses över, precis som allt annat och jag uppskattar verkligen alla åsikter. Det här manuset skrevs dock på 3-4 dagar och har sedan dess inte rörts eftersom jag har haft andra projekt på gång och antagligen kommer ha det ända fram till jul. Och eftersom Ungfilm ska vänta med att filma manuset så känner jag mig heller inte så stressad, men det är nog risk att det kommer bli en hel del ändringar, framförallt manuset.

 

Kände att barbiedockan var lite klyschigt faktiskt, det kan jag hålla med om, men å andra sidan måste man ibland använda sig av lite klyschiga saker för att publiken ska fatta.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Skulle bli en jävligt rolig sketch om du kortade ner den och avslutade med scenen där tjejen håller kniv mot killens rygg, tvingar honom att hoppa med repliken "är du helt jävla störd?", kanon! Både hon, han och hunden skulle ner för stupet, jag fick noll sympati för dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej men kan alla sluta kritisera manuset innan jag gjort om det snälla. Jag skrev manuset på 3 kvällar. Då skriver man ihop en raw-cut och så sätter man in olika scener och försöker få fram en helhet. Sympatiuppbyggnad är något som kommer i ett senare skede. Anledningen att jag lade ut den var för att Ungfilm skulle filma den och hade bråttom till deadlinen.

 

Men visst sadulet, om allt var skit så tackar jag för den konstruktiva kritiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...