Gå till innehåll

Slå med en yxa i huvud!


jepser

Recommended Posts

hej!

 

jag ska försöka få in lite mer "blod" i min skräckfilm. Därför ska en av karaktärerna ta en yxa och slå den andra karaktären i huvudet yxan fassnar, karaktären med yxan i huvet visar inga tecken på smärta, han tar bort yxan och kastar iväg den.

 

Hur ska jag få detta trovärdigt, jag vill att det ska bli ett jättesår i huvudet med massa blod, karaktären som får yxan i huvet är ett monster och har en mask på sig, det kanske underlättar lite med en mask... Hur ska jag göra.. ;)

 

Mvh Jesper

 

Min ide: På karaktären kan man lägga något, typ frigolit, på friogoliten lägger man en blodpåse, sen sättar man på masken. Sen när man slår med yxan fasnar kanske yxan i frigoliten, och så slår man ju isöner blodpåsen med yxan så att blodet sprutar... Förstår ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

det kan bli svårt om han ska röra sig medans han har yxan i huvudet, annars kan du göra ett huvud av gips, och inuti har du en stor ballong med blod, sen kan du ju sätta en oeruk på den eller nåt, se till bara att få huvudet att stå upp, sen är det ju bara tt hugga på.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min ide: På karaktären kan man lägga något, typ frigolit, på friogoliten lägger man en blodpåse, sen sättar man på masken. Sen när man slår med yxan fasnar kanske yxan i frigoliten, och så slår man ju isöner blodpåsen med yxan så att blodet sprutar... Förstår ni?

Slå för guds skull inte med en riktig yxa mot någon! Galenskap...

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Frigolit hjälper inte! Tycker också du borde filma så man ser skuggan av händelsen. Fast om du vill att man ska se hugget så kan du väl snabbt klippa in ett klipp där du hugger i ett fejkhuvud. Huvudet kan du ju bygga av frigolit o sen sätta masken över:P

P.S: Det finns gummiyxor. Men vet inte vart man får tag på dom. Sorry.

Länk till kommentar
Share on other sites

vare inte du som stekte ägg i en stekpanna, du tillverkat i gummi, du har isåfall inget att göra här under specialeffekter.

Ånej, ägg steker jag på min kolsvarta porsches motorhuv under sommarmånaderna (och fryser in för för bruk under de kalla årstiderna).

 

Seriöst, vad mumlar du om? Jag har inte ens tillgång till vare sig spis eller mikrovågsugn. Det är tragiskt, jag vet.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det går alltid att "dölja" hugget. Filma ett ansikte, en överarm i rörelse eller en yxa som rörsig ut ur bild. Ljudeffekter, blodstänk osv.

Titta på skräckisar och se hur andra har löst problemet.

Dom bästa specialeffekterna är dom som bara utspelar sig i tittaren huvud. Du måste bygga upp en stämning för publiken.

Annars bygg en yxa an balsaträ och skumgummi.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är en yxa jag gjorde åt Skådespelare Larry Holden till en film han gjorde i sommras. Det va en bakgrund prop dom skulle ha.

 

Jag skulpterade bladet i lera, Gjorde en 2 delad gjutform i gips, Med tanke på att han inte ville ha något välgjort i tex Polyurethan pga budget. Gjöt upp bladet i latex, Fyllde den med hårdskum. Samt lacka den med PAX, Pros-Aide och akrylfärg.

Skaftet är ett riktigt yxskaft köpt från Biltema, Som jag oljade in för att få en gammaldags look, samt ändrade formen lite.

Dom här två bilderna visar yxan innan skaftet ändrades lite, och fejkblod smetades på.

http://img231.imageshack.us/img231/5125/bild033kk0.jpg

http://img66.imageshack.us/img66/218/bild035pj2.jpg

Dom här två bilderna är från inspelningen och killen till höger är Larry Holden.

http://www.pittspeed.com/uploaded/axe.jpg

http://img91.imageshack.us/img91/558/axe2gh0.jpg

 

Total kostnaden gick på ett par hundra, Och yxan är helt ofarlig förutom skaftet som är i trä.

Om man ska göra en effekt som du vill ha, Så skulle detta funka. Det man får göra att ett par extra blad mellan scenerna.

På så sätt kan du filma när bladet träffar huvudet, Om du gör en snabb klippning sedan så borde det se bra ut. Man skulle kunna lägga dit små tunna blod påsar i spetsen av bladet, så dom går sönder när den slår i personen. Annars finns det lite andra tricks också att få till blodeffekter.

 

Jag har fortfarande gjutformen för bladet, Så om det är en liknade yxa du vill ha så kan jag nog göra en till inkl skaft, och extra blad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det låter mycket bra...:) Är inte bladet hårt? gör det ont att få i huvudet?

 

Jag har inte provat då jag skickade den till USA nästan på en gång då den vart klar.

Nej det är inte hårt, Jag använde fogskum(Billigt) Det blir lite hårt när det har stelnat, men inte stenhårt.

Om du vill ha det riktigt mjukt, Som riktigt skumgummi. Så kan man fylla den med Polyurethan skum, Det är dock dyrare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Han som ska få yxan på sig har ju en mask över huvudet, och under masken kan han ju ha en mössa. Då gör det nog inte ont... Om man gör lite hål i masken och lägger en blodpåse under så kanske man skulle kunna slå i sönder påsen med yxan... Hur kan man göra så att blodet sprätter när man sår med yxan? Hur ska man göra så att blodpåsen går sönder så att det sprutar massa blod i typ en sekund, sen kan man ta nytt klipp där man han laggt till massa sår med latex och sånt. Men hur kan man göra så att blodet sprutar när man slår?

Länk till kommentar
Share on other sites

Han som ska få yxan på sig har ju en mask över huvudet, och under masken kan han ju ha en mössa. Då gör det nog inte ont... Om man gör lite hål i masken och lägger en blodpåse under så kanske man skulle kunna slå i sönder påsen med yxan... Hur kan man göra så att blodet sprätter när man sår med yxan? Hur ska man göra så att blodpåsen går sönder så att det sprutar massa blod i typ en sekund, sen kan man ta nytt klipp där man han laggt till massa sår med latex och sånt. Men hur kan man göra så att blodet sprutar när man slår?

 

Menar du på fullaste alvar att du tänker använda en riktig yxa så förtjänar du faktiskt ine att få ett bra svar. Jag ska hålla utkik på aftonbladet.se efter "barnens dödslek med yxa" "-Dom skulle göra en skräckfilm. Säger en skärrad fritidsledare."

 

Men seriöst. Tänk om.

Länk till kommentar
Share on other sites

om allt utspelar sig i mörkret kan du lösa det snyggt på nåt sätt? inte många filmer man verkligen får se en yxa smacka fast i huvudet, tenebre är den enda jag kan tänka på just nu (och den scenen är inte o leka med!).

 

mitt tips är att du gör det i mörkret, man ser hugget o smack slaffs så hugger du:

 

1. antingen i ett fakehuvud men döljer det i mörkret så det inte ser fake ut.

 

2. visa bara efterspelet, ta en yxa och kolla om nån kan såga sönder huvudet så du kan forma det efter ett huvud..en väl beprövad effekt. mycket kan lösas med mörker o ljud med ett trovärdigt ljud.

 

om jag VERKLIGEN skulle visa yxan träffa huvudet skulle jag nog såga sönder huvudet, sätta mot en persons huvud och dra bort sjukt fort...sen spela det baklänges och låta klippet ligga nån ruta bara.

 

kul om du lyckas dock, men jag skulle hellre välja nåt mindre avancerat sätt så det verkligen ser bra ut istället för det ser lite b effekt ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...