Gå till innehåll

skapa stämning i scräckfilm!


jepser

Recommended Posts

Hej!

 

Jag håller på med en scräckfilm som ska spelas in till sommaren 2008. Jag behöver hjälp med att skapa rätt stämning.

 

Vad är det som göra att publiken blir rädda?

hur ska jag få dem att nästan hålla för ögonon?

vad är det som gör en film läskig?

Är effekter viktiga, eller handlingen?

 

...Vad säger ni? :)

 

Mvh Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

I vilka miljöer ska den utspela sej? Är det i ett gammalt hus passar de ju om de knarrar mycke i golvet och man hör konstiga ljud i väggarna. Blixtar lite då och då funkar nog me. Såna plötsliga scener så publiken rycker till är bra. Ska man få dom att hålla för ögonen så ska man nog ha rätt grova scener med mycket blod. Se filmen Exorcisten, där kan du få bra inspiration.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man är nog alltid räddast för det som man inte vet något om. Då skapar man sig en egen rädsla i sin egen fantasi. Typ när dinosarna börjar röra på sig och det blir ringar i vattenglaset av vibrationerna. Då vet man att det är en dino men inte vem, hur stor eller hur farlig den är. Man är ju ganska rädd för hajen ända tills man har sett den.

 

Music

Länk till kommentar
Share on other sites

Folk blir inte rädda av att någon får en kniv intryckt i huvudet -_- De blir nog mer äcklade och därav håller för ögonen.

 

Äkta skräck som sagt finns i jaktscenerna och känslan av att vara intryckt någonstans och inte komma därifrån. Ta de klassiska mördarfilmerna som exempel ;) En kvinna blir ensam jagad av en mördare i mitten av en stor skog- Det finns bara hon och mördaren där.

Hur mycket hon än springer så är mördaren alltid bara ett par steg ifrån henne, och när hon tror sig ha skakat av sig honom så dyker han upp bakom ett träd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min mor håller för ögonen så fort hon tror att det ska hända nåt hemskt. Hon blir också förbannad på folk som sticker ifrån "gruppen" och hamnar på nåt läskigt ställe ensam. Då skriker hon åt dem: "hur kan du vara så jälva dum!?". :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Titta på skräckfilmer. Kolla hur ljuset är. Och tänk på musiken. Skriv ner saker som du tycker är bra och skullle vilja härma. Testa att göra småklipp och testa vilka som du själv tycker ger bäst stämning. Ett annat tips är att man blir inte rädd av stora monster för det blir för overkligt. Det bästa är att man känner att man är jagad av något men vet inte vad, man väntar på att något ska hända men vet inte när. Och folk som man litar på kan ändra personlighet också. (När jag skriver "man" så menar jag personerna i filmen så klart)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte på det som Mr. Orange om Hitchcock, man ska veta vad som ska hända (på ett ungefär) för då vet man om något håller på att gå fel och så vidare.

 

Någon sa "Såna plötsliga scener så publiken rycker till är bra. Ska man få dom att hålla för ögonen så ska man nog ha rätt grova scener med mycket blod" Och det är sånt jag hatar med skräckfilm. Klart att man hoppar till om det plötsligt kommer ett högt ljud, hatar såna scener... Och det där med mycket blod och hugga folk i huvudet, det är inte läskigt. I såna fall är det mer läskigt om någon blir huggen i benet och inte kan springa så fort.

 

Det blir läskigt då folk måste vända om, de kommer till en återvändsgränd eller liknande och vi vet att mördaren/monstret är i krockarna.

 

En scen i en av alla dessa "nya" skräckfilmer som kom var i Scream 2 (tror jag) då Sydney eller vad hon nu hete måste klättra över mördaren som låg avsvimmad, med masken på så kunde vi ju inte se om han/hon verkligen var det.

 

Morden är ju aldrig läskiga i sig, utan det upp till att de blir mördade. Egentligen behöver man inga mord men...

 

Exorcisten är bland de läskigaste filmerna jag sett men jag vet inte vad det är egentligen. Kanske det att det utspelar sig i hemmet, ett ställe där man ska kunna känna sig trygg. Det är dottern som är "monstret" men på samma gång är det ju dottern som måste räddas...

 

Såg en trailer för en film som heter Joshua (http://www.youtube.com/watch?v=l5MBh1T04LY) och sånt här får mig att bli rädd. Saker och ting som ska vara goda men inte är det får mig att bli rädd. Och här är samma sak, sonen är monstret.

 

Som du märker, frågar du hundra personer vad som är läskigt så får du hundra olika svar. Men för mig, clowner, sprutor och monster i vatten så som Hajen.

 

I skogen har man skuggor och läskiga ljud att leka med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klart det är skuggor när det är natt... Månen som lyser, gatlyktor, någon vaktmästare som går runt med sin lilla ficklampa.

 

Om det inte finns några av detta i filmen kommer det självklart inte finnas några skuggor men då kommer det inte heller finnas något ljus o man kommer inte att kunna se någonting. Då blir det helt enkelt en svart film med ljud..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Musiken och miljöljuden är nästan viktigast i en skräckfilm, det gäller också att synka klippen. Man kan höra ljud från monster, vargar varulvar, nån som skriker... allt. :)

Musiken ska ju heller inte vara "Hard rock hallelujah" om du vill få en spännande stämmning.

Kör istället med låtar som passar in med miljön och stämmningen. Och när publiken ska hoppa till, ska det vara helt tyst.

 

Ett trick är ju att låta personen kolla runt ett hörn då publiken tror att nåt ska hända, så händer inget, och när han vänder sig igen så står det något mitt framför honom och publiken var inte berädd.

 

Och var noga med detaljer i vinkar och sånt. Det finns många detaljer, t.ex något snusar förbi långt bakom personen eller nåt. Det som är riktigt spännande är när man inte vet vad som förföljer personen/personerna. Att det ända man ser är svaga skuggor och gestalter.

 

Idéer kan snappas upp från allt och alla, av vad och var som helst. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...