Gå till innehåll

3d effekt skola!


torrone

Recommended Posts

Tjenare

 

joo det är så här, ja har funderat på vad ja vill göra efter mina 3 års gymnasium. Jag vill ta och utbilda mig till något som håller i framtiden, något ja vill göra. Film, o ja, älskar film o allt som har med det o göra. Men mest intresserad är jag väl ändå i 3d och effekter till filmerna. Så nu kommer frågan:

-Är det något att satsa på till framtiden?

-Finns det någon bra 3d skola här i sverige?

-Är det någon som har haft erfarenheter?

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns ju kurser i maja tex. Skulle inrikta mig på modelering och partikelsystemet i det. Men skulle även kolla up ifall de finns kurser för tex Vue, Rikigt grymmt program att skapa realistiska miljöer i! Kan blir grymmt värklighetstroget!

 

(tror men är inte 100% säker att maja är gratis för hemma bruk, eller iaf sjuktbilligt)

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns ju kurser i maja tex. Skulle inrikta mig på modelering och partikelsystemet i det. Men skulle även kolla up ifall de finns kurser för tex Vue, Rikigt grymmt program att skapa realistiska miljöer i! Kan blir grymmt värklighetstroget!

 

(tror men är inte 100% säker att maja är gratis för hemma bruk, eller iaf sjuktbilligt)

 

 

Hört talas om det, men är 3d nåt att satsa på?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Är det något att satsa på till framtiden?

Tycker du att det verkar kul så är det bara att prova något av programmen och känna om det är något för dig i framtiden.

 

 

maya learning edition. Ger iofs ett vattenmärke på dina renderingar men detta är kanske inte så viktigt medans du lär dig.

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/index?siteID=123112&id=7639525

 

3Ds max 30 day trial är väl kanske lite för kort för att hinna göra något intryck.

http://usa.autodesk.com/adsk/servlet/mform?id=10083915&siteID=123112

 

blender. Gratis med en bra svensk community på sweblend.se

http://www.blender.org/

 

 

 

Finns det någon bra 3d skola här i sverige?

 

Det finns en lista över skolor i sverige här.

Länk till kommentar
Share on other sites

-Är det något att satsa på till framtiden?

 

Vill du verkligen jobba med 3D (modellering, texturering, ljussättning, animation osv) så tycker jag att du ska lära dig ett program och sätta igång själv. Utbildning är kalas men jag skulle satsa på en klassisk konstnärlig utbildning. Det har du MYCKET mer tillbaka på i din framtida 3D-karriär. Det kan jag lova dig. Hur man jobbar med 3D och hur programmen funkar förändras hela tiden. En tio år gammal 3D-utbildning skulle inte vara värd nåt idag. Men kunskaper om färg, komposition, klassisk animation osv är väldigt bra att ha i ryggsäcken.

 

-Finns det någon bra 3d skola här i sverige?

 

Nej. Det finns bra utbildningar utomlands men då pratar vi om riktigt avancerade saker lite bortom stadiet att "göra gubbar i Maya". Sikta isåfall på en PhD på MIT.

 

-Är det någon som har haft erfarenheter?

 

Ja, jag har haft många praktikanter från dom olika utbildningarna hos mig. Få har haft särskilt avancerade kunskaper efter två/tre-års utbildning. Och ingen har legat i kunskaps/begåvningsmässig paritet med dom som är helt självlärda som jag jobbat med. Dom självlärda jag jobbat med jobbar i England eller USA nu. Andreas som modellerade bakgrunder i min film Year One har gjort samma sak fast på nya Batman-filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tillskillnad från Munthe så har jag ingen egen erfarenhet, men som jag har förstått det så är en 3d-utbildning vad man gör det till. Dom som får jobb är dom som gör mer än skolan kräver.

 

Ska förmodligen söka in till Gscept efter att jag har gjort lumpen, anledningen att jag väljer gscept är att den är inriktad på mer än bara 3d, som färger, form, dramaturgi etc.

Hade förmodligen kunnat utvecklas lika bra av mig själv, men det är svårt med motivation om man inte har några riktiga krav på sig.

Jag ser det även som ett sätt att knyta kontakter, både inom industrin och med andra "glada amatörer" som jag själv.

 

Annars borde du (om du inte redan gjort det) ladda ner ett 3d program och testa själv. Vet inte vad du vill göra, men för mig var anim8or ett bra val, ett riktigt skitprogram egentligen. Speciellt numera då Blender utvecklas så sjukt mycket, men det är ett rätt simpelt och lättförståligt interface.

Om det är något du gillar kan du ju testa lite mer avancerade saker och rikta in dig på det du vill hålla på med.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Tja, jag går Nackademins 3D-linje Digital Graphics och kan väl rekomendera det på sätt och vis. Allt är inte bra men det är relativt bra lärare, bra utrustning och den är väldigt bred vilket både är bra och dåligt. Man får testa allt inom 3d, vilket gör att det mesta blir ganska kortfattat. Digital Graphics funkar verkligen så som någon nämnde, det blir vad man gör det till.. Man måste jobba hårdare än vad skolan kräver om man ska komma nånstans. Men med tålamod å vilja kan man gå hur långt som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...