Gå till innehåll

Filma teaterföreställning


Salleman

Recommended Posts

Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips på hur man går till väga Om man vill filma en teaterföreställning på bästa sett.

 

Jag har redan filmat några stycken med 3 vanliga Dv-kameror o sedan redigerat ihop allt. Resultatet blir hyfsat fast bilden är allt annat en proffsig och ljudet är inte det bästa.

 

Min vän gjorde en föreställning och filmen blev helt i klass med en tv-filmad föreställning så jag vet att det inte är omöjligt.

 

Så hjälp mig snälla!

 

//Jo

Länk till kommentar
Share on other sites

Uj... finns massor av tips (finns flera trådar om konsertfilmning som gäller även här - sök lite):

 

- Titta på teatern MINST en gång innan, helst fler. Varje fotograf ska ha ett körschema.

 

- Notera ev. problem med ljusändringar och plötsliga händelser som försvårar filmningen.

 

- Om möjligt - hyr ett intercom och ha en bildproducent som förvarnar om olika händelser.

 

- Om ingen bildproducent är med, kom överens I FÖRVÄG vem som ska ta vilka karaktärer.

 

- Ställ en "safekamera" (som tar helbild) på stativ. Den går alltid att klippa till vid behov.

 

- Bra stativ och duktiga fotografer hjälper.

 

- Se till att alla inte byter band samtidigt - gör ett byta-band-schema.

 

- En kamera (eller ngn form av inspelningsmanick) ska "tappa" ljudet från mixerbordet.

 

- Se till att alla vitbalanserar på samma grej och, om möjligt, se till att alla har samma typ av kamera. Om man ex har två Sony och en Canon, sätt Canon-kameran som helbild och ha de andra två som halv-/närbildskameror.

 

- Filma flera föreställningar.

 

Finns massor av andra grejer... men det jag kommer på just nu.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...
skulle jag klart avråda ifrån vid teaterpjäser, jag har försökt klippa en 3-kamera upptagning från 2 olika genrep och det var så proppfullt med klafffel att de valde att spela in hela föreställningen igen, med 5 kameror!

 

Jag tror inte han menade att man skulle klippa ihop olika föreställningar utan filma flera o sen ta den bästa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Uj... finns massor av tips (finns flera trådar om konsertfilmning som gäller även här - sök lite):

 

- Titta på teatern MINST en gång innan, helst fler. Varje fotograf ska ha ett körschema.

 

- Notera ev. problem med ljusändringar och plötsliga händelser som försvårar filmningen.

 

- Om möjligt - hyr ett intercom och ha en bildproducent som förvarnar om olika händelser.

 

- Om ingen bildproducent är med, kom överens I FÖRVÄG vem som ska ta vilka karaktärer.

 

- Ställ en "safekamera" (som tar helbild) på stativ. Den går alltid att klippa till vid behov.

 

- Bra stativ och duktiga fotografer hjälper.

 

- Se till att alla inte byter band samtidigt - gör ett byta-band-schema.

 

- En kamera (eller ngn form av inspelningsmanick) ska "tappa" ljudet från mixerbordet.

 

- Se till att alla vitbalanserar på samma grej och, om möjligt, se till att alla har samma typ av kamera. Om man ex har två Sony och en Canon, sätt Canon-kameran som helbild och ha de andra två som halv-/närbildskameror.

 

- Filma flera föreställningar.

 

Finns massor av andra grejer... men det jag kommer på just nu.

 

/Max

 

Hur "tappar" man ljudet ifrån mixerbordet till en kamera? Det är jag lite nyfiken på. Jag vill dessutom ha med publikljud så hur mixar man ihop det?

 

Vilka kameror ska man ha för bäst kvalité?

 

Tack för alla svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tappar ljudet gör du lämpligast via en balanserad XLR (MIX OUT från bordet) till Line-In på kameran. Ofta sitter ljudtekniker i närheten av där man vill ha "safe"-kameran dvs helbilden.

Beroende på bandlängd etc brukar den vara smidig att använda då du har en total översikt av vad som händer i den kameran.

För publikljud kan du använda en extern mic och koppla in på den andra kanalen på huvudkameran alt. på någon av de andra kamerorna nämre scen etc.

 

Vad gäller kvalité pratar vi eg. om hur mycket du/sponsorer/kund är villig att betala.

Personligen faller mig IMX-fomatet mig i smaken då det levererar utomordentlig kvalité i SD.

Då har du lite mer att bolla med i post vad gäller färgkorr etc kontra DV (Den Värsta...).

 

/Lasse

Länk till kommentar
Share on other sites

Tappar ljudet gör du lämpligast via en balanserad XLR (MIX OUT från bordet) till Line-In på kameran. Ofta sitter ljudtekniker i närheten av där man vill ha "safe"-kameran dvs helbilden.

Beroende på bandlängd etc brukar den vara smidig att använda då du har en total översikt av vad som händer i den kameran.

För publikljud kan du använda en extern mic och koppla in på den andra kanalen på huvudkameran alt. på någon av de andra kamerorna nämre scen etc.

 

Vad gäller kvalité pratar vi eg. om hur mycket du/sponsorer/kund är villig att betala.

Personligen faller mig IMX-fomatet mig i smaken då det levererar utomordentlig kvalité i SD.

Då har du lite mer att bolla med i post vad gäller färgkorr etc kontra DV (Den Värsta...).

 

/Lasse

 

Okej.

Men säg att jag ska spela in en akt som är över en timme långt och bandet bara räcker i en timme. Hur tar jag då upp ljudet under tiden utan att missa något i föreställningen?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Spela in direkt till ljudinspelningsmanick/disk (antingen bara ljudet eller ljud/bild via firewire till valfritt redigeringsprogram) eller så hyr du en kamera med stora band som klarar längden.

 

/ Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Spela in direkt till ljudinspelningsmanick/disk (antingen bara ljudet eller ljud/bild via firewire till valfritt redigeringsprogram) eller så hyr du en kamera med stora band som klarar längden.

 

/ Max

 

Okej, någon speciell kamera som rekomenderas för detta ändamål med bra bild och allt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...