Gå till innehåll

Köpa ny dator


Rab

Recommended Posts

Jag letade efter en 64 bitars version av Vista men kunde inte hitta den. Vista erbjuds i olika versioner men handlarna talar inte om det är 32 eller 64 bitars. Istället finns olika Office varianter. Vilken av de är en riktig bra 64 bitars version? Jag har fått intrycket att man döljer om det är en 32 eller 64 bitars version i den reklam som jag har sett. Köper folk 32 bitars varianter i tron att de är 64 bitars ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag letade efter en 64 bitars version av Vista men kunde inte hitta den. Vista erbjuds i olika versioner men handlarna talar inte om det är 32 eller 64 bitars. Istället finns olika Office varianter. Vilken av de är en riktig bra 64 bitars version? Jag har fått intrycket att man döljer om det är en 32 eller 64 bitars version i den reklam som jag har sett. Köper folk 32 bitars varianter i tron att de är 64 bitars ?

 

Haha de hoppas jag inte att dom gör. Säger säljarna inte om det är 64-bit eller x86(32-bit) så är dom inte bra säljare, kanske är dom så dåliga på sitt jobb att dom själva inte vet skillnaden. Jag kör själv på Vista Home Premium 64-bit och kör med 8GB RAM, vilket funkar prima. Så den versionen rekommenderar jag, men vill du ha ALLA funktioner i Vista så välj Ultimate, om man nu har nytta av restrerande funktioner.

Så se till och FRÅGA om det i butiken eller vart du nu handlar de (internet butiker ska definitivt lista det). Om dom inte kan svaret i butiken bör du....ja du bör åtminstone lämna butiken direkt. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag letade efter en 64 bitars version av Vista men kunde inte hitta den. Vista erbjuds i olika versioner men handlarna talar inte om det är 32 eller 64 bitars. Istället finns olika Office varianter. Vilken av de är en riktig bra 64 bitars version? Jag har fått intrycket att man döljer om det är en 32 eller 64 bitars version i den reklam som jag har sett. Köper folk 32 bitars varianter i tron att de är 64 bitars ?

 

Vad jag vet så får du både 32-bits och 64-bits Vista i samma förpackning, om du har 64-bitars hårdvara så kan du välja om du vill installera 64-bits Vista eller 32-bitars.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag beställde en HP M9263 från Siba och när den kom med posten hade den bara ett 32 bitars Vista Home Premium OS. Klart att min son och jag blev besvikna. Vi kollade på Siba och andra hemsidor men ingenstans angavs om en 64 bitars version medföljer. På datorn´s förpackning anges följande text:

Key specifications:

. Genuine Windows Vista Home Premium 32 bit

. Intel Core 2 Quad processor Q6600

 

...sedan följer ytterligare hårdvaruspecifikationer. Lägg märke till att HP först ange - 32 bitars mjukvara - före hårdvaruspecifikationen. Logiskt sett borde det vara omvänd om man vill sälja ett 64 bitars system...

 

Eftersom Siba inte ange om en 32 eller 64 bitars version medföljer tog vi för givet att det skulle vara en 64 bitars version. Jag kollade också på HP och Intel´s hemsida. Reklamtexten är ofullständig, otydlig och vilseledande beträffande 32 eller 64 bitars versionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

....

Eftersom Siba inte ange om en 32 eller 64 bitars version medföljer tog vi för givet att det skulle vara en 64 bitars version. Jag kollade också på HP och Intel´s hemsida. Reklamtexten är ofullständig, otydlig och vilseledande beträffande 32 eller 64 bitars versionen.

 

Tog för givet ?

64bit är långt ifrån standard idag och har en bit kvar att vandra innan det är något man kan ta för givet. Om man nu någonsin ska ta något för givet så är det att det är 32bit windows istoppat. Även när vissa kedjor skriver att de har 4GB ram istoppat, och eftersom 32bit inte klarar 4GB så "borde" det ju betyda att man skickar med 64bit OS.. men icke.

 

Tag inget för givet och kontrollera allt. Kan inte säljaren svara så byt affär.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Efter en tids väntan blev det tillslut en order på en ny dator :)

 

Slutbygget såg ut såhär:

 

 

BURK: Cooler Master Elite 330 Miditower.

 

NÄTAGG: Corsair HX Series Modular Power Supply 520W.

 

MODERKORT: Gigabyte GA-EP35-DS4

 

PROCESSOR: ntel Core 2 QUAD Q9450 2.66GHz

 

CPU FLÄKT: ZEROtherm Nirvana NV120 CPU Cooler

 

MINNE:OCZ Reaper HPC 2x2048MB (tot. 4GB) DDR2 PC2-8500 1066MHz 5-5-5-18

 

HDD#1:Hitachi Deskstar 7K160 160GB 7200rpm 8MB SATA2

HDD#2: 2x Western Digital Caviar XL WD6400AAKS 640GB 7200rpm 16MB SATA2

 

KORTLÄSARE: 30in1 Intern 3.5"/5.25"

 

GRAFIKKORT: Gigabyte GeForce 9600GT Heatpipe 512MB

 

 

 

 

 

Pris: 8 521:- inkls. frakt (+ 2x Western Digital Caviar XL WD6400AAKS 640GB, som jag köpt tidigare).

 

 

Vad tycker ni, ser det bra ut? något som jag behöver byta ut kanske?

Länk till kommentar
Share on other sites

Värt att komma ihåg är att Direct X 10 / 10.1 bara funkar @ Vista.

 

Rab: Din dator som du plockade ihop för 8500~~ ser bra/okej ut :)

eventuellt kanske du kan byta upp dit till ett 9800gtx graffikort, har för mig at det inte var så mkt dyrare,

men jag kanske har fel? Men du kanske inte kommer använda grafikkortet så mycket?

 

mvh

fo8

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett Gigabyte P35-DS3R en Q6600 propp, 8 gig minne, ett GA 9800 GT, två*Sata 7200 rpm hårdiskar + Sata brännare, en datorlåda (från Jula) + nätagg kan man få för under 10 000 spänn om man letar på PC City och Mediacenter och Salina. Jag har det och det funkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...