Gå till innehåll

Att Planera Filmningen


Lucio Fulci

Recommended Posts

Hej

 

 

Jag ska filma en scen som jag snart ska förklara hur den går till men innan dess så vill jag berätta hur jag hade tänkt filma scenen och på vilken ordning och varför på detta sätt, och sedan så vill jag ha din bekräftelse om min ide fungerar eller inte. Fungerar min ide så blir jag överlycklig och några tips skulle sitta bra om inte så ber jag din hjälp med några tips.

 

Scenen ska börja så här att en person såver på ett rund bord, ni vet när man studerar länge sedan blir man trött då så lägger man huvudet och armarna på bordet och såver. Sedan så vaknar han och sträcker sig lite och gnuggar ögonen osv, han letar efter mobilen, och eftersom han har massa papper på bordet så ligger mobilen någonstans under papperna. Han hittar mobilen och kollar och öppnar låset (jag vill inte visa publiken i början vad han tittar på mobilen) sedan tittar han på klockan och sen tittar han på mobilen igen, sedan så tittar han på klockan en sista gån med en rädd ansiktsuttryck. Efteråt så släger han mobilen från handen på samma gång som han puttar bort runda borde och stolen på ett våldsamt sätt sedan så springer han utifrån rummet och scenen fortsätter vidare. Och så här lång räcker det jag vill inte gå djupare nå mer det händer mera men jag vill inte ge er huvudvärk. Min ide efter att jag hade ritat klart manusbilerna var att tillexempel om klipp nummer (1) och klipp nummer (5) är tagna från samma vinkel så skriver jag en nota, sedan samma sak om klipp nummer (10) och nummer (15) och (16) är tagan från samma vinkel så skriver jag en nota osv osv tills jag är klart med hela scenen. Sedan så kollar jag igen genom bildmanuset vilka klipp är tagana från en vinkel bara en gång och vilka klipp är tagan från en vinkle flera gånger. Och för att få min ide fungera så tänkte jag att jag måste kunna utantill var enda rörelse i denna scen 100% eftersom jag ska köra först klippen så är tagan bara en gång från en vinkel sedan när jag är klar med dom då ska jag köra alla klippen som är tagna flera gånger från samma vinkle, Sedan är det bara att lägga i hopp dom vid klippbordet.

 

 

Sedan komm jag på en annan ide och det var att jag väljer en vinkel som ska vara Mastershot dvs att jag filmar hela scenen från börja till slut med ett enda klipp sedan så kör jag om igen fast enligt bildmanuset.

 

 

Nu undrar du varför jag tänker så. Eftersom jag värkligen vill bli

en riktig regissör i framitid hoppas jag, så vill jag göra seriösa projekt, jag menar jag kan filma denna scen ur min kort film på ett annat sätt, ett amatöriskt sätt och det är att jag kör tillexempel från varje vinkel hela scenen eller på ett annat sätt som jag gjorde när jag just hande börjat med film, men jag vill värkligen lära mig att filma en scen på ett proffesionellt sätt till och med om det skulle vara svårt. Så klart så måste jag 100% höra eran ideer tips.

 

 

Jag tackar er för eran hjälp

 

MVH

Mohamed ali

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du kör på DV eller HDV så är det ju bara filma hela scenen från samma vinkel och sen byta vinkel och köra hela scenen igen fårn den vinkeln osv, då kommer du kunna klippa som du vill mellan dom olika vinklarna. Band kostar itne så mycket

Länk till kommentar
Share on other sites

(Rabies) som sakt så jag filma det på detta sätt som jag hade nämt det i min fråga. Men tackar dig endå för detta tips men jag skulle jätte järna vilja veta vilken lösning till denna scen fungerar bäst eller vilken är det som körs, alltså som jag har skrivit så klart

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...