Gå till innehåll

Leksaksstridsvagn i film


vesslan

Recommended Posts

Nu vet jag inte om det här ämnet hamnade rätt

 

I alla fall, jag ska göra en krigsfilm om finksa vinterkriget i vinter och vad är en krigsfilm utan en stridsvagn eller fler? Jag undrar om det skulle gå att ta en leksaks/modell stridsvagn med Greenscrenn eller Bluescreen i bakgrunden så man kan keya in den.

 

Sedan en till fråga om det här. Hur kan jag på ett snyggt sett få banden att röra sig och själva stridsvagnen också?

 

Hoppas detta är möjligt och är tacksam för alla tips jag kan få:)

Länk till kommentar
Share on other sites

VAd är en 25 fps? JAg har hört at stopmotion även är väldigt svårt och det blir hackigt:( Såg på Videcopilot att det kanske går att maska ut den och flytta fra mden ruta för ruta:D ME nkanske blir samma effekt

 

Det är snarare pilligt och mycket tidskrävande änn svårt. Hackigt? Tycker du att corpes bide, nightmare before christmas och valec ad gormit är hackigt? ;)

i 25fps (25 bilder per sekund) blir det knappast hackigt om du gör rätt (dvs mycket små förändringar i varje frame)

 

Ja det går att maska. Men det blir svårt att få banden att röra sig (men du skulle kuna animera bara banden, sedan maska och loopa det och köra den framåt i programmet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, den handlade mest om matchningarna mellan verkliga fotot och miniatyren.

 

Jo, om du ska ha en annan bakgrund behöver du nån sorts ersättningsfärg.

Finns mängder av trådar som behandlar det.

 

Jag kan rekommendera dig att testa med sån där osynlig tråd som finns att köpa i vissa butiker (minns inte vilka dock). Den är såpass tunn att den inte syns i kameran, i varje fall inte om man ska keyea bort bakgrunden sen.

På så sätt kan man styra tornet och flytta tankern framåt om den inte är för tung.

 

Hur du ska lösa banden att röra sig vet jag inte.

Men min fundering när jag skulle göra det var att:

a) sätta in en motor i tankern och bygga om banden till fullt fungerande. Det var egentligen bara själva hjulen som var fastlimmade, resten fungerade.

b) Ta bort dom helt och ersätta med digitala band.

 

Nu blev det dock så att lillebrorsan behövde fylla sin 3d-portfolio med lite fordon.

Så han gjorde en digital kopia av tankern istället. Därmed blev processen med fotandet och keyandet onödigt.

 

/Lasse

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej jag ska kolla. Annars kan ske jag bara har en sprängd pansarvagn i bakgrunden. Det är sådana här riktigt gamla ryska t-36:or som dom använde under finska vinterkriget. Dom var lätta mål för finnarnas cocktails så jag kansek bara använder dom som brinnande tanks i bakgrunden. Eller någon som står stilla och skjuter. Eller så får det vara en tank som kommer långt bortifrån såm na inte behöver se larvbanden så mycket:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Forumet får verkligen förlåta mig som är en sån besserwisser XD

Ryssarna använde T34 och inte T36 ^^ ( Yes i know jag är en tönt)

 

Men jag tror du skulle kunna filma mot en greenscreen duk. Det finns ju radio styrda leksaks stridsvagnar med rörliga larvfötter? Nu i närmare eftertanke kommer jag på att jag hade en sån som liten. Jag blir nästan tårögd då jag inte vet vart den är XD

 

Annars skulle det väl funka o filma från en vinkel där man inte ser hjulen?

 

Hoppas jag hjälpte ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Ryssarna använde även vagnar från USA av lättare slag. Tillkommer lastbilar, flygplan och en mängd utrustning som lånades ut till Sovjetunionen.

 

http://www.military.cz/panzer/index_en.htm

 

Innehåller en lista på Sovjetiska stridsvagnar från andra världskriget. Studera bilderna och sök vidare. Men, å andra sidan, kräver berättandet i animationsformat verkligen realistiska vagnar?

 

Lite bakgrund om Vinterkriget och fortsättningskriget finns här;

http://www.kevos4.com/Part%201%20The%20Winter%20War%20Background.htm

 

Jag hoppas att du inte fastnar i historiska detaljer utan väljer att göra klart berättelsen till en film.

Länk till kommentar
Share on other sites

JAg har bara gått efter historiskt sett i årtal osv. Filmen är baserad på Simo Häyhä som är världens mest framgångsrike skarpskytt genom tiderna. Alltså en riktig person. Tyvär är uppgifterna om honom under kriget minimala så jag kommer på 90% själv.

 

JAg kan ha fel men har för mig att jag läst någonstans att de var t-36 MEn dom finns nog inte på byggsats eller något så det blir väl något likande. Får se hur resultatet blir. JAg är helt en nybörjare på effekter och liknande så som sagt vi får se hur det bli med rörliga larvband för jag orkar inte köpa en radiostyrd stridsvagn som jag sedan inte kommer att använda;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Simo Häyhä har jag läst om. Mkt intressant. Samt Förlåt igen för t-34 t-36 saken förut. Spela roll. Så länge det är en pansarvagn ^^

 

En till historia notis. Dom amerikanska stridsvagnarna skickades först till Sovjet 41. ( omg snart blire ta mig fan ett historie forum XD)

 

Jag måste erkänna att jag blev mkt nyfiken nu på projektet . finns det chanse att du kan hålla oss underättade om projektet? :3

 

Sry för all Off topic!

Länk till kommentar
Share on other sites

JAg har skapat en liten hemsida på freewebs om projektet men den uppdaterar jag aldrig:P Jag litar på dig om stridsvagnarna för jag är bara 15 och kan nig inte lika mycket. Fast jag prenumerar på Allt om historia;) NEj men jag kan ladda upp manuset här snart så kan ni ge mig kritik på sådant som fattas, JAg vill ha med lite sorglig dramturgi i filmen så därför har jag frågat min slöjdlärare vars farfar var med. HAn har berättat många sorgliga och roliga historier som jag tänker återberätta på bästa sätt. Sedan har min mormorsfarfar lämnat eftersig ne bok med bilder från KRiget på ungefär 300 sidor. Så jag har mycket källmaterial. Bilder tycker jag är viktigt edftersom med dom blir det lättare att få inspiration till rekvisita o.s.v. Men när jag uppdaterat hemsidan klan jag länka här;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Dåså då vart det löst ^^ Väntar spänt på hemsidan.

Samt jag e bara 16 fast jag e otroligt äckligt insatt om jag får säga det själv. Ryskt pansar är dock ingen specialare. Tyskt pansar däremot ^^ Säg till om du vill ha hjälp då jag sitter på mkt information * skryt skryt *

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...