Gå till innehåll

"300" skit kass?


ls2sb

Recommended Posts

Vissuellt... fantastisk...

 

Story... njaaa...

 

ljud... magnifik...

 

Historiskt korrekt... inte det minsta...

 

Realistiskt... ännu mindre än det historiskt korrekta;)

 

--------

 

Min egna åsikt... Ren testoseron-tripp... stäng av större delar av hjärnan, hitta största bildvisaren och fetaste baslådorna du kan uppbringa... spela filmen så högt att du blöder näsblod och du kommer uppskatta den...

 

Men försöker du på något vis skrutinera upplevelsen så är den jävligt skör... Plot-holes galore... Inget nytänk utanför serietidningen... 3deffekter som snabbt blir sönderkopierade... svagt slut...Slow Motionsekvenser som skulle få John Woo att trycka på snabbspolningsknappen... etc etc...

 

Den här filmen är ungefär lika fylld med eftertanke som ett smutsigt slutspel av superbowl. Just go with the flow.

 

Hehe... sinnesståndet som behövs påminner förresten om det som krävs för att uppskatta Gojira: Finaru Uozu. Slå sönder alla sinnen och du är överlycklig... håll tillbaka kraften i ditt hemmabio-paket så snarkar du...

 

det är mina tankar iallafall;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg "orginalet" (icke baserat på frank millers serier) från 1961 som heter "the 300 spartans". den ar inte fult lika häftig och man kan konstatera att tekniken har gått framåt sedan dess.

 

Personligen gillar jag The 300, men som redan nämnts i tråden så är det ju inte själva sorryn, utan myten och framförallt att den är så snyggt och häftigt gjord!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hört att "Dom 300 slagen" ska vara riktigt bra. Se den istället.

 

Den heter "De 400 slagen" och är gjord av Trouffaut... Såg den häromveckan och fan vad långtråkig den var... jag måste sluta se dessa gammla franska "mästerverk"...

 

Är du dock intresserad av själva orginal-legenden om de 300 spartanerna så är just "orginalfilmen" från '61 väl rekommenderat. Det var även den filmen som Miller själv såg när han upptäckte legenden och bestämde sig för att berätta sagan på ett eget sätt...

 

Klas persson. 300 har visserligen redan en tråd men här vill trådskaparen att vi ska övertyga honom om att den inte är "skit kass"...;)

Länk till kommentar
Share on other sites

300 har växt för mig. Första gången jag såg den blev jag grymt imponerad av fotot, men retade mig på vissa detaljer - inte minst dess totalt överlastade "vi spartaner är ärorika män"-poänger, som i kraftfulla ordalag basunerades ut. (Dessutom hade jag lite problem med den hoppande solen, om jag inte minns fel... ;))

 

Nå, jag har nu omvärderat 300. Fascistisk - javisst, och jag ler fortfarande litegrann när Gerard Butler gapar om glory, men det är en David vs Goliat-historia (som Dodgeball), full-on-power, ingen pardon, pang på rödbetan. Man får ta det för vad det är. Den är baserad på en tecknad serie,

 

Fotot är extremt snyggt. Min största behållning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Klas persson. 300 har visserligen redan en tråd men här vill trådskaparen att vi ska övertyga honom om att den inte är "skit kass"...;)
Haha, jo jag såg det.. Kände bara att det kunde han fråga lika gärna i 300tråden.. Men det kvittar väl. Kändes bara meningslöst att be någon övertyga en om hurvida en film är bra, det lär man väl kunna bestämma sig själv för?

 

Gillar man serietidningsvåld med antihjältar är filmen skitbra. Många gillar inte antihjältar, speciellt inte yngre som inte hängt med på Death Wish, First Blood, The Searchers eller Dollarfilmerna. Har hört allt från att den är vidrig till att den fascistisk. Alltid av folk födda på åttiotalet... Unga människor alltså! Tror det har att göra med moralpaniken och snuttifieringen av film. Inte ens actionfilmer är blodiga idag. Och värre blir det. Barnprogramen som går nu är jävligt mesiga. Säkert de kristnas fel, eller hur Simon W;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, jo jag såg det.. Kände bara att det kunde han fråga lika gärna i 300tråden.. Men det kvittar väl. Kändes bara meningslöst att be någon övertyga en om hurvida en film är bra, det lär man väl kunna bestämma sig själv för?

 

Gillar man serietidningsvåld med antihjältar är filmen skitbra. Många gillar inte antihjältar, speciellt inte yngre som inte hängt med på Death Wish, First Blood, The Searchers eller Dollarfilmerna. Har hört allt från att den är vidrig till att den fascistisk. Alltid av folk födda på åttiotalet... Unga människor alltså! Tror det har att göra med moralpaniken och snuttifieringen av film. Inte ens actionfilmer är blodiga idag. Och värre blir det. Barnprogramen som går nu är jävligt mesiga. Säkert de kristnas fel, eller hur Simon W;)

 

Haha... ja... jag har alltid tyckt att jag är lite sent född... 1985... älskar dessa antihjältar i blodiga filmer;)... Det ÄR vidrig... det ÄR fascistisk... Och det är därför jag diggar dessa filmer... Det är lite som reaktionen på Starship Troopers... Verhoeven ville göra en fascistisk tolkning på amerikas krigiskhet och propagandafilmer från andra världskriget... och väldigt få förstod vad han ville göra... Så den blev kritiserad för att den lyckades bli vad den skulle bli...

 

Allt jag kan säga är att gammla videofilmer ändå kan rädda en 80talare, om man utsätts för dom tillräckligt tidigt ändå;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror knappast 300 var gjord för att man ska ligga vaken på natten ochb fundera över den djupa storyn

 

Precis. Det är in-your-face-action! Bara att skölja och svälja. Jag satte en dumstrut på mitt huvud då jag för ett tag sedan funderade.

 

Nu har jag tagit av iaf den struten :)

Länk till kommentar
Share on other sites

(Blev en konstig dubbelpostning, så jag ändrar innehållet lite: )

 

Starship Troopers... Verhoeven ville göra en fascistisk tolkning på amerikas krigiskhet och propagandafilmer från andra världskriget... och väldigt få förstod vad han ville göra... Så den blev kritiserad för att den lyckades bli vad den skulle bli...

 

Jag tror att humorn i den filmen gjorde att iaf jag inte tog det fascistiska budskapet tillnärmelsevis bokstavligt, utan förstod att just det "var på skoj", men som ett inlägg i krigsdebatten. 300 hade ingen som helst humor alls, vad jag kunde se. Och jag vet inte om 300 var nåt inlägg i nån debatt whatsoever... Fast all film finns ju eftersom omvärlden inspirerar till den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, jo jag såg det.. Kände bara att det kunde han fråga lika gärna i 300tråden.. Men det kvittar väl. Kändes bara meningslöst att be någon övertyga en om hurvida en film är bra, det lär man väl kunna bestämma sig själv för?

 

Gillar man serietidningsvåld med antihjältar är filmen skitbra. Många gillar inte antihjältar, speciellt inte yngre som inte hängt med på Death Wish, First Blood, The Searchers eller Dollarfilmerna. Har hört allt från att den är vidrig till att den fascistisk. Alltid av folk födda på åttiotalet... Unga människor alltså! Tror det har att göra med moralpaniken och snuttifieringen av film. Inte ens actionfilmer är blodiga idag. Och värre blir det. Barnprogramen som går nu är jävligt mesiga. Säkert de kristnas fel, eller hur Simon W;)

 

Menar du att ifall man inte gillar 300 så gillar man itne våldsfilmer i stort och tycker att den är för blodig?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, var killen står kan man ju ana. Man kan bara fundera på varför det startades en till tråd i ämnet. Dög inte originaltråden?

 

MEN GUD FÖRIHELVETE!!! är de bara jag som inser vilken javla hysterisk skit det här är... kommersiell sörja helt enkelt

 

det var fan ingenting som var bra i filmhelvetet. de visuella effekterna som skulle vara så "häftiga" var det ju jävla toy story 2 klass på!!!!!!

negativt:

1. efter kung sparta köttat igenom femtioelvatusen islamister så var både han och svärdet lika tort som lembasbröd.

2. det sprutande blodet måste fan ha varit gjort i paint.

3. va fan gjorde faramir där?

4. de avskyvärda MTV-sekveserna i slow-motion med "döfräck" metall rock

5. ofta slaget avgjordes av gollum

6. de jävla tarvliga "monsterjävlarna" som intesomhelst såg ut som något annat än något datoriserat ihopkok.

7. kommersiell sörja, endast gjord för att göra de rika rikare och underhålla IQ-befriade fjantar (familjer, barn och ungdom 11-18år)

 

positivt:

1. finansiererna lär ju ha gått i plus...

2. visst vill man va spartan ;)

 

(Saxat från 300-tråden)

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du att ifall man inte gillar 300 så gillar man itne våldsfilmer i stort och tycker att den är för blodig?

Nä, jag menar att man inte gillar filmer med antihjältar.;) (Har kapitulerat och börjat använda smileys. Det kan tyckas att de är till för fjortonåringar men de hjälper faktiskt mot missförstånd.)

 

Men så klart att du kan digga the Searchers och ändå tycka att 300 inte faller dig i smaken. Jag menar bara att det är väldigt många som inte verkar förstå sig på antihjältar 2007 vilket har lett till en likriktning där inte ens John McClane får säga motherfucker. Det är faktiskt poppis att vara PK och det är den yngre generationen som tycker att saker är oanständigt nu. Förr var det den äldre generationen som styrde moralpaniken. En viss skillnad bara. På åttiotalet var sviniga rockband populära idag är Coldplay populära. Men för den skull kan man ju naturligtvis tycka att 300 är skit även om man inte har moralpinnen uppkörd där bak. Det är min tes bara.

 

Jag älskar att Zack vågat gå så långt. Jag tror många, fegare, regissörer(säkert jag också) skulle ha vänt långt innan han gjorde. Man hör lätt hur en regissör skulle resonera att "Nja, det kanske blir lite fånigt det här", "Hm, nakna män som skriker. Kanske ska tona ner det här om det inte ska bli larvigt."eller liknande. Där fegar inte Zack ur utan kör på ännu värre. Och kanske fånigare. Tror jag skrev det i den andra tråden men jag såg vuxna män ställa sig upp mot varandra och skrika OhHah(eller vad amerikanska soldater skriker) under eftertexterna. Och det är ju fan kul.

 

Och den är mycket smartare än vad den ger sken av tycker jag. Bara att låta filmen berättas av han den där enögda som spelar Faramir är ett genidrag. Allt blir logiskt. Gerard Butler säger ju att han ska tillbaka och propagera för ett anfall. Berätta om deras stordåd. Och det gör han som en skald från antiken också, och brer på med monster, miljontals genomonda fiender och spartanska hjältedåd. Vilket gör att man köper allt då det ju i berättelsen är en propagandasaga för att vigla upp resterande spartaner.

 

 

EDIT: Oj vad gammal jag lät, yngre generationen.. Haha. Jag är ju för fan bara 31.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nä, jag menar att man inte gillar filmer med antihjältar.;) (Har kapitulerat och börjat använda smileys. Det kan tyckas att de är till för fjortonåringar men de hjälper faktiskt mot missförstånd.)

 

Men så klart att du kan digga the Searchers och ändå tycka att 300 inte faller dig i smaken. Jag menar bara att det är väldigt många som inte verkar förstå sig på antihjältar 2007 vilket har lett till en likriktning där inte ens John McClane får säga motherfucker. Det är faktiskt poppis att vara PK och det är den yngre generationen som tycker att saker är oanständigt nu. Förr var det den äldre generationen som styrde moralpaniken. En viss skillnad bara. På åttiotalet var sviniga rockband populära idag är Coldplay populära. Men för den skull kan man ju naturligtvis tycka att 300 är skit även om man inte har moralpinnen uppkörd där bak. Det är min tes bara.

 

Jag älskar att Zack vågat gå så långt. Jag tror många, fegare, regissörer(säkert jag också) skulle ha vänt långt innan han gjorde. Man hör lätt hur en regissör skulle resonera att "Nja, det kanske blir lite fånigt det här", "Hm, nakna män som skriker. Kanske ska tona ner det här om det inte ska bli larvigt."eller liknande. Där fegar inte Zack ur utan kör på ännu värre. Och kanske fånigare. Tror jag skrev det i den andra tråden men jag såg vuxna män ställa sig upp mot varandra och skrika OhHah(eller vad amerikanska soldater skriker) under eftertexterna. Och det är ju fan kul.

 

Och den är mycket smartare än vad den ger sken av tycker jag. Bara att låta filmen berättas av han den där enögda som spelar Faramir är ett genidrag. Allt blir logiskt. Gerard Butler säger ju att han ska tillbaka och propagera för ett anfall. Berätta om deras stordåd. Och det gör han som en skald från antiken också, och brer på med monster, miljontals genomonda fiender och spartanska hjältedåd. Vilket gör att man köper allt då det ju i berättelsen är en propagandasaga för att vigla upp resterande spartaner.

 

 

EDIT: Oj vad gammal jag lät, yngre generationen.. Haha. Jag är ju för fan bara 31.

 

 

Alex i Clockwork orange är väl rätt mycket anit-hjälte? En sadist som frossar i våld och djävulskap. Man kan väl dra en parallell mellan det och dom fascistiska spartanerna, dom är väl rätt onda och anti-pk båda två. Dock så är det inte det, och nu talar jag bara för mej själv, som gör att 300 blir kass i mina ögon. Det är snarare bristen på dramaturgisk spänning, att trots att dom bara är 300 mot 1 miljard så blir det aldrig spännande utan bara som du säger ganska fånigt. Nu läser inte jag serier, har aldrig fastnat för det, så det är möjligt att det är sån kass dramaturgisk uppbyggnad i dom men jag tycker inte att det gör sej bra på film. Jag tycker bara helt enkelt att 300 saknar smartness. För mycket av det goda kan bli tråkigt med, det krävs lite mer än bara mängder av köttande eller snygga kulisser för att underhålla mej. Hade man lyckats kombinera ett bra manus med köttandet och det visuella så hade filmen blivit kanon. Det kanske inte är meningen att manuset ska vara bra eller djup eller whatever, men just den stilen av berättande funkar inte på mej, vill jag se våld utan välskriven story så finner jag det mer underhållande att kolla på liveleak eller MMA matcher. Filmvåld i övrigt tycker jag är rätt kasst med faktiskt så det är inte bara 300 det hänger på bara att där är det överdrivet mycket. Men jag har lärt mej en viktig läxa och det är att vare sej det är anit-hjältar som spartanerna eller hjältar som spiderman, the hulk, x-men, superman mfl så ska jag hålla mej långt borta från nya filmer baserade på serietidningar. It ain't my cup of tea:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, men jag räknade ju inte upp alla antihjältar där... Och den är fortfarande inspelad på 70talet.

På vilket vis är dramaturgin kass? Du kanske inte gillar filmen men dramaturgin håller ju.

 

Protagonisten måste ju ha en antagonist att kämpa emot som bjuder honom motstånd som han utvecklas utav. Protagonisten i detta fallet, dom 300 spartanerna, möter inget som helst motstånd och utvecklas ingenting under filmens gång, dom är överlägnsa från början till slut trots att dom är färre, vilket gör att man inte blir ett dugg engagerad i vad dom sysslar med eller har några sympatier för dom. Det är en spartan som dör vid ett tillfälle och det är på ett sånt grymt pinsamt sätt, att dessa grymma krigare kan falla för det gamla klassiska titta-åt-ett-annat-håll-och-få-huvudet-kapat tricket är ju bara skrattretande, du kan ju itne mena att du får nån som helst form utav medlidandekänsla när du kollar på den scenen elelr i slutet när perserna helt sonkia kommer på att "aha vi kan använda 1 miljard pilar" och gör slut på lidandet direkt. Du kan ta i princip vilken film som helst och analysera den och komma fram till att vara sej det är spiderman eller nåt drama så är det itne många protagonister som inte utsätts för nån form av hinder dom måste kämpa emot och det är inte ofta dom vinner direkt utan oftast så kommer det nya hinder som dyker upp i deras väg, men detta sker inte i 300 samt i filmer som Ken Park och Gummo och några till. På vilket sätt menar du att dramaturgin funkar? På vilket sätt möter dom 300 spartanerna motstånd och utvecklas? Eller du kanske går efter nån annan dramaturgisk mall? Berätta gärna hur du menar så att jag förstår, det är alltid bra att få andras syn på saken:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kungens hinder till sitt mål, att få anfalla Perserna, är korrupta politiker och religiösa ledare. Detta får honom att ensam med endast 300 krigare gå till en oövervinnerlig armé till mötes och offra sig själv för att genom detta hjältedåd inspirera Sparta att anfalla. Ganska tydliga fysiska, yttre hinder jag inte förstår hur någon kan missa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju inga hinder eftersom dom aldrig möter minsta motstånd, om du har 5000 man mot en pansarvagn så kan det till synes se ut som att pansarvagnen är i underläge, men i själva verket är den ju överlägsen och således bjuder den höga siffran inget motstånd. Vart är det exakt som dom bjuds motstånd? Vilka hinder tar dom sej över? Vilka förluster gör dom förutom att dom lägger sej platt i slutet och sen han killen som blir stympad?

 

2 bra exempel från fightingvärlden är Bob Sapp och Royce Gracie, där Bob Sapp kan jämföras med perserna med sin överlägsenhet i kroppsvolym och kraft men där hans fightingskills är underlägsna dom flesta andras så får han oftast stryk. Och Royce Gracie kan jämföras med dom 300 spartanerna eftersom han till synes ser liten och ynklig ut jämfört mot sina större motståndare men där hans skills i dom första 4 UFC är helt överlägsna alla andra fighters vare sej det är boxare eller brottare. Så man kan vara liten till växten och fortfarande vara överlägsen och man kan vara få till antal men vara det samma, siffror hit och dit i det sammanhanget betyder ingenting.

 

http://www.youtube.com/watch?v=wNMgevrH8EI

 

Här bjuds Crocop på rejält med motstånd från Bob Sapp, men trots att han är fysiskt underlägsen så håller han huvet kallt och använder sina skills medans Sapp bara vevar i blindo. Det blir såväl en spännande match där den som är fysiskt mindre ändå vinner med sitt mod och ära och vad det nu mer är, men hans väg till segern är inte en curlad isbana som i 300 utan en krokig väg full av farliga fysiska hinder. Det är det som gör själva spänningen och det är den som saknas i 300 enligt min P.O.V.

 

http://www.youtube.com/watch?v=_vGVKMPs-fs

 

Lite tidig Royce Gracie. Han möter många fighters som är duktiga inom sin egen stil men han är totalt överlägsen trots att visas är dubbelt så stora.

 

Det är som Lasse_laser säger, man ska inte fundera över den djupa storyn för där finns ingen, eller som jmalmsten säger, stäng av hjärnan och vrid upp ljudet och njut utav slowmo våld för en närmare dramaturgisk granskning håller den inte för, så varför ens försöka?:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...