Gå till innehåll

Dubbade dialoger


Stoffie

Recommended Posts

Tja, jag tänkte fråga om nån här på forumet har testat att dubba dialogerna i sina filmer. Alltså, lagt på ljudet efteråt i kanske en lugnare studiomiljö. Har liksom ingen bra kameramick, men har en Studio projects B1 som jag främst använder till att spela in musik. Jag har hört att den även skulle gå bra att använda den till film, men där har jag ett hinder. Min dv-kamera har bara mini-teleingång så jag kan inte använda min fantommatade B1a där. har inget annat bärbart alternativ nu för tillfället heller.

 

Så jag undrar om det här är ett alternativ, att lägga på röster i efterhand. Väl hemma vid min dator kan jag ju enkelt spela in med B1an. Har någon lyckade eller misslyckade erfarenheter av detta så skulle jag gärna vilja veta.

 

och annars vad har jag för alternativ?, kan ju inte lägga ut flera tusen på bommick eftersom kameran är ett par år och mäter sig med dom man ser för 3-4 tusen idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag jobbar VÄLDIGT mycket med dubbing & eftersync.

Jag kan säga som så: om du inte vet vad du gör..UNDVIK SOM PESTEN!

Är absolut ingen motståndare till ADR (eftersync, att lägga om röster i posten), jobbar ju möe med det själv & ofta är det i allra högsta grad nödvändigt, men löjligt få som ger sig in i det vet vad dom gör & hur grymt mycket tid sånt tar för att få bra.

Många tar till eftersync som ett sätt att spara tid & få lata sig lite på inspelningarna, men i slutändan så kan det lätt & ledigt fördubbla tiden för efterproduktion, & kosta en smärre förmögenhet om det ska bli bra.

Eftersync är en konst i sig, inte bara tekniskt, utan i allra högsta grad även (om inte mest) för skådespelarna. Att spela, & då dessutom bra, utan att kunna röra sig & agera mot andra som man vill kräver ett väldigt annorlunda sätt att tänka.

Det finns inga likheter med location-acting, & det behövs oftast minst 10-20 tagningar per fras, rekordet jag råkat ut för var en som inte kunde sätta något som ens gick att puzzla ihop förrens efter 300 tagningar av samma replik (läs: inte scen, utan en mening på fem ord). Okey, normalt sett får sånt folk sparken & byts ut, vilket tyvärr inte var en option här, men summa kardemumma är att det är svårt.

Sen kommer att både den som sköter spakarna & den eventuelle regissören måste veta hur dom ska regissera skådisen, hur man kan klippa upp & puzzla ihop fraser, samt vad som passar både syncmässigt & i helhet.

Efter inspelningarna av nya dialogen kommer redigeringen av densamma, uppmatchning, aukustikläggning, & normalisering (mixning).

Räkna med att det tar minst lika lång tid som själva inspelningen av rösterna, för det mesta mycket mer, under förutsättningen att man inte låtit skådisarna vänta medans man gjort det samtidigt.

Inte att rekomendera mer än för att kunna vara säker på att speciella tagningar verkligen fungrar.

Eftersync/ADR använde mycket flitigt inom film generellt, speciellt i Hollywood, men då oftast enbart för att man inte, av olika orsaker, kunnat ta bättre ljud på plats för enskilda repliker.

Kan vara för att tagningen i övrigt var en sån fem-etta, att det blivit något tekniskt fel, eller det helt enkelt inte funnits tid att göra om tillräckligt bra på location.

I Bad Taste var dom tvugna att eftersynca allt för att all ljudmedia förstördes av misstag, men dom hade endå tagit allt på plats först i avsikt att faktiskt använda det.

Oavsett orsaken, så är det i dom här fallen en metod för att reparera, inte spara tid...för det gör man inte.

 

Lägg hellre 3 lapp (vill jag minnas det kostade) på en Röde NTG-2 mick, en tusenlapp på en Röde Boompole, ett par riktigt bra luringar (Både Beyerdynamic & Sennheiser har väldigt bra luringar), & köp en så bra kabel du kan hita & ha råd med, & sätt allt i händerna på någon som vet vad dom gör.

Det vinner du enormt på. Det är kul att dubba, men kräver en sjuhelvetes massa tid & kunnande.

Länk till kommentar
Share on other sites

tyack för svaret, men är det inte xlr-kontakt på röde ntg-2. Då faller allt ändå, så i såfall måste jag skaffa en bättre kamera. Vad ligger semi-pro kameror med xlr-ingångar på för pris? har nog inte pengar till såna men vet inte riktigt vad dom ligger på för pris. Men vad är det för speciellt med bommen som kostar typ 1000, e det nåt speciellt material eller e det bara en jävla stång. Jag hade provat med mitt vanliga mickstativ, blir visserligen inte lika långt som ett spö men typ 3 m.

Länk till kommentar
Share on other sites

Satt själv och fundera på lägga på ljud efteråt då det var en pest att spela in ljud på de senaste jag gjorde. Min tanke var denna:

 

Att spela in allt, och spela in ljud.

Använda ljud som går.

lägga på repliker etc, efteråt i "studion"

Liksom, titta på scenen och försöka synca samma repliken med den repliken i filmen.

trixa med det i något program

lägga på ljud effekter, bakgrunds effekter osv

 

Dålig idé eller vad?

Länk till kommentar
Share on other sites

Även om ni tänkt eftersynka i posten så tänk på när ni spelar in att ni måste ta något ljud att eftersynka till, så ni inte bara tar apkasst ljud som man knappt hör vad de säger i bara för ni har tanken att eftersynka senare. Ni måste ju kunna lyssna på hur det lät "på riktigt" och apa efter.

 

Sen är det ofta väldigt svårt som christian säger att få eftersynken att smälta in i resten av ljudbilden då den alltid blir så jäkla clean och med ett helt annat "rum" än vad filmen utspelar sig i (oftast).

 

Sen måste ni ju inte ha en kamera med xlr ingångar, ni kan ju spela in på något annat medium, microtracken kostar ju inte mycket och den har säkert tom bättre a/d omvandlare än semesterkamerorna misstänker jag. Eftersynk är långt ner på prioritetlisten även proffisionellt i sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

jo det blir ju lite konstigt med skitbra kavlite ljud och sedan halvbra ljud senare i filmen. Men om man spelar in ljudet på plats men det blåser så mycket osv, men man hör ljudet ändå.

Då tänkte jag att man kan ju spela in all ljud, och synka in det sen. hitta bakgrunds ljud också. så inte bakgrundsljudet är från inspelningsplatsen och dialogen hemma i studion

 

Med andra ord, ha allt med ljud att göra att fixa de efteråt. Man har bara de ljudinspelningen man gör som en mall, eller ett facit hur de ska låta men man gör det bättre och kraftfullare i post. Tex, när man skjuter med ett vapen eller, när någon går på ett sten golv.

 

Got my point?

Är det bättre göra så?

Länk till kommentar
Share on other sites

För att fantommata 48V till mikrofon medan videokameran har 3,5mm telejack stereo. Köp en Beachtek och sätt i batteriet, sätt fast under kameran och anslut mikrofonen. Utöver det är det en del annat att tänka på....

 

Jag vill minnas att något av mina tidigare inlägg har länkar till substitutkretsar för Beachtek mm. Har du sökt i forumen? Prova att söka med ordet 48V. Det gjorde jag och fick en uppsjö med trådar. Simma lugnt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Beachtek verkade skitgrym tills jag såg priset. Den billigaste varianten kostade 3300. Det e på tok för högt för en sån grej. Jag funderade lite på om man kunde använda en liten porta och spela in på. Den jag tänker främst på är ZOOM H4. Den har 2 inbyggda X-Y mikkar med förvånansvärt bra ljud vad jag har hört och också 2 Xlr/Tele Line in ingångar. En till fördel är att den kan spela in i 24 bit istället för min dv-kamera som spelar in 16-bit. Alltså skulle jag kunna skaffa en sådan för 3000 och använda min Studio Project B1 och koppla in där om jag t.ex vill ha den på en bom och komma nära. Framförallt verkar den självklar till att ta upp allt miljöljud som man behöver till sin film. Vad tror ni om den idén?

Länk till kommentar
Share on other sites

Därför att jag vill ha möjligheten att fästa en mikrofon på en bom. Jag fattar för att du menar Röde videomic, och den är inte lämpad för att sitta på bom utan hör bäst hemma på kameran. Om du inte syftar på videomic vilken menar du då?

Länk till kommentar
Share on other sites

På min nästa film blir det antagligen eftersynk. Då allt ska utspelas när inte bilar fanns och jag ändå inte vill ut allt för långt i obygden känns det bäst. Och när jag ändå måste göra det ibland så kör jag hela filmen på samma sätt. Har ändå tänkt använda väldigt lite dialog och lägga tramp efteråt.

 

Några tester ska jag klämma in innan inspelning bara för att känna lite på det. Men efter att ha styrt spakarna på vår senaste skiva med massvis av dubbad sång, klipp och klistra känner jag att det inte kommer att vara några som helst problem. Men vi får väl se;)

 

Och även om det tar längre tid i studio efteråt så är vi bara en skådis och jag. Inte ett helt crew på inspelningsplats som tickar pengar. Så tiden jag tjänar på inspelningsplats med att ta ett enklare ljud tar jag gladeligen igen med råge i efterhand. Det är en långfilm med extremt liten budget vi försöker styra ihop och all tid som kan sparas på plats är otroligt viktig när man måste klämma in så mycket som möjligt varje dag.

 

Och jag gillar den orealistiska renheten man kan få med eftersynk. Kanske inte för alla filmer men för den jag ska göra nu. Och möjligheten att använda rösten på helt andra sätt än vad som är möjligt med bom, och även mygga, med bra resultat. + inga ljud som stör vilket ger mig total kontroll över hela ljudbilden. Inte ett enda prassel som inte är medvetet. Skulle den spelas in i studio skulle jag nog tänka på ett annat vis, men eftersom hela filmen spelas in på plats, interiörer som exteriörer, tycker jag det är mitt absolut bästa alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stoffie -> Nej Videomiken är inte jättebra på bom heller då den inte har balanserad utgång vad jag fattat som. Jag hade nog satsat lite högre på Nt2an eller liknande.

 

Klas -> Jo vet man vad det kommer krävas i efterhand och man har tiden och pengarna så går det ju att få jättebra givetvis. Men eftersynk brukar inte vara en bra väg när det gäller budgetfilmer. Det krävs främst väldigt bra tramp men även resten av ljudbilden tar lång tid att bygga upp för att få den bra om man har noll från början och inte använder sig av några synkar alls. Och har man inte kunnandet så skulle jag inte föreslå att man utgår innan inspelning att eftersynka allt och strunta i att ta bra ljud bara för att "det är jobbigt", och det är inte ofta man tjänar på att fixa allt i posten. Din film verkar ändå kanske vara på gränsen när du pratar om att bilar inte får höras och att det är få skådespelare med. Hade varit kul att se (och höra) när den är klar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för svaret, men Nt-2an ligger kanske lite för högt för mig just nu. Jag frågade samma fråga ( vilken mick man ska använda) på Studio forum, om nån känner till det (musikforum). Dom menade att om man inte vill köpa shotgunmickar( av prisanledning) så funkar det bra att använda småmembransmickar, njurar eller supernjurar, så att dom är bra riktade. Line audio Cm3 är en sån mikrofon. har funderat på att köpa en sån ett tag (för musikinspelning) och tänkte att jag kunde använda den till film. men då har jag samma problem igen.... XLR-kontakten. hur fan löser jag det och ge gärna fler förlslag på bra mickar med mini-telekontakter. tack...

Länk till kommentar
Share on other sites

Inga semiproffisionella mikar har minitelekontakter då det inte är en standard på mikar. Röde videomik är väl isåfall den bästa om du måste ha telepropp och inte kan tänka att skaffa en mixer emellan eller en xlr box. Klart att du kan löda om kontakten på en xlr kabel men det känns lite som att skaffa en hd kamera och tanka in materialet analogt med kompositsignal.

Länk till kommentar
Share on other sites

I den här filmen som jag gjorde för några år sen så dubbade vi vissa repliker. Det var ett helvete, och allt hade varit mycket enklare om ljudet hade funkat ordentligt på plats. Är det någon som kan höra eller se vilka repliker som är dubbade?

 

Jag tycker det hörs ganska tydligt, i början på tåget skiftar ni från att ha eftersynkat till en synkreplik, tror det är när han säger typ "vi skulle kunna ha pratat och diskuterat..." där man hör att det är väldigt olika karaktär på ljuden. Sen när tåget stannar så verkar det vara mer synkljud. Ibland får man eftersynka mer än vad som behövs för att få samma karaktär i dialogen. Att skifta mitt i en scen är svårt då det inte är lätt att få samma sound.

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, jag har insett att jag nog måste överge mini-tele konceptet. Så om man skall satsa på shotguns med XLR, finns det fler alternativ än NTG-2:an, och billigare?

 

Jag har ett mixerbord med XLR-kontakter, så om vi säger att jag spelar in en film i studiomiljö (eller överallt där man har tillgång till elkontakter) då är det inga problem, då skulle jag kunna dra en liten sladd ut från mixern till kameran, eller till en dator och spela in så. men om jag är mitt ute i skogen, vad kan göra då? är det då en portabel inpelningsmanick som ZOOM H4 kan komma till användning, eller va skall jag göra då. (min dator är inte en bärbar).

Länk till kommentar
Share on other sites

ok, jag har insett att jag nog måste överge mini-tele konceptet. Så om man skall satsa på shotguns med XLR, finns det fler alternativ än NTG-2:an, och billigare?

 

Jag har ett mixerbord med XLR-kontakter, så om vi säger att jag spelar in en film i studiomiljö (eller överallt där man har tillgång till elkontakter) då är det inga problem, då skulle jag kunna dra en liten sladd ut från mixern till kameran, eller till en dator och spela in så. men om jag är mitt ute i skogen, vad kan göra då? är det då en portabel inpelningsmanick som ZOOM H4 kan komma till användning, eller va skall jag göra då. (min dator är inte en bärbar).

Länk till kommentar
Share on other sites

En liten flashinspelare är ju i dagsläget lika billig som en mixer så det kanske är det enklaste för din del, jag hade kikat på zoomen eller microtrack. Tror båda kan mata 48V.

När det gäller mikar så känner inte jag till några semiproffs mikar som är billigare än nt2an faktiskt, men de finns nog.

Länk till kommentar
Share on other sites

ursäkta att jag terroriserar er med mina frågor, men här kommer en till...

 

Jag ser nu när jag tittade lite mer på röde ntg-2 att den kan drivas med fantommatning, eller 1,5 V batteri. Jag har en kabel jag fick med till nån skit mikrofon nån gång som är XLR-hona till Tele-hane. om jag tror rätt så skulle jag med hjälp av den kabeln kunna koppla in ntg-2 direkt i kameran om man sätter en mini-tele adapter på tele-hanen. Funkar detta?, i så fall e ju den micken ett lysande alternativ. Ntg-1 stog det att den var menad att sitta på kameran...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte riktigt så enkelt att ta en kabel som har "rätt" kontakter i båda ändar och koppla in. Kontakterna kan ju vara kopplade till tåtarna i kabeln på ganska många olika sätt. Antagligen kommer det fungera men inte riktigt som det är tänkt om inte kabeln är gjord och avsedd på något sånt sätt som du tänkt använda miken, alltså koppla en monomik med balanserad utgång direkt till minitele ingång obalanserad, om jag gissar rätt på kamerans mikingång vill säga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...