Gå till innehåll

Vampyr frågor


Sommarkatze

Recommended Posts

Vaddå rollspelsvampyrer? Vad är det? Spelar Vampyrer rollspel?

 

Japp, det finns ett vampyr rollspel. eller flera för den delen. Den nya (dåliga) uppdateringen av vampire the masqurade är denna

http://www.white-wolf.com/vampire/index.php

requiem 8bloodlines)

 

Finns till och med ett dator spel, som jag tror hette bloodlnes, kom ut typ 2006.

(hitta en wikipedia länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vampire:_The_Masquerade_-_Bloodlines

 

detta rollspel tycker jag har den bästa beskrivningen på vampyr och deras för och nackdelar.

tex. Alla vampyrer tål vitlök men det finns en viss blidslinje som inte tål det. finns en klan som inte har en spegelbild men alla andra har det osv.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Vampire:_The_Masquerade

Detta är rollspelet

står lite hur alllt funkar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Japp, det finns ett vampyr rollspel. eller flera för den delen. Den nya (dåliga) uppdateringen av vampire the masqurade är denna

http://www.white-wolf.com/vampire/index.php

requiem 8bloodlines)

 

Finns till och med ett dator spel, som jag tror hette bloodlnes, kom ut typ 2006.

(hitta en wikipedia länk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Vampire:_The_Masquerade_-_Bloodlines

 

detta rollspel tycker jag har den bästa beskrivningen på vampyr och deras för och nackdelar.

tex. Alla vampyrer tål vitlök men det finns en viss blidslinje som inte tål det. finns en klan som inte har en spegelbild men alla andra har det osv.

 

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Vampire:_The_Masquerade

Detta är rollspelet

står lite hur alllt funkar.

 

Vampyrerna i vampire-spelen är ganska lika Anne Rice's vampyrer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Åsså är Blade i färg!!

 

ÄH! Bara för att det är i färg så betyder det inte att det automatiskt är dåligt.

 

Blade suger kuk (istället för blod) av andra anledningar. Bland annat det du nämnde med groddräkter och ninjakunskaperna.

 

Coppola's Dracula OCH "En Vampyrs Bekännelse" är utmärkta filmer, bland de bättre jag sett alla kategorier.

 

Polanski's Fearless Vampire Killers är ju också i färg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vampyrerna i vampire-spelen är ganska lika Anne Rice's vampyrer.

 

 

Japp, ungefär som Anna rice´s vampyrer.

väldigt likt enligt mig.

 

Jag gillar lite mer Undereworld stuk vampyrerna. Dom är mer lik whitewolfs vampyrer (WOD)

än de flesta. Att tex, Vampyrerna har ett eget fungerande samhälle, där en Prins styr riket, med "parti medlemmar" för göra det enkelt. Att en del har olika tittlar och att det finns olika vampyr "klaner". Med dessa vampyr klaner kommer olika fördelar och nackdelar.

 

 

Vilketfall som helst,

Om jag skulle göra en vampyr film så skulle de inte dö utav, vitlök eller silverkulor ( som förövrigt är fungerar för väldigt få vampyrer men en hejjare på varulvar)

Kors funkar inte heller enligt min mening, men vigvatten, och solljus eller stark ljus är grejer.

 

Dessutom högga huvuden av vampyren är mycket effektivt.

 

Varför inte rabbla en ockult förbannelse av en bok som gör så de aldrig kan vandra på jorden som odöd? de skulle vara mycket häftigare :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips: Inkludera inte vitlök i ditt manus. Det hade varit väldigt actionfyllt på 1930-talet, men nu i nutid så är det båda SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ dött och så töntigt. Var lite innovativ. En påle genom hjärtat är basic. Men var innovativ i hur de dör. T.ex. halshuggning eller liknande, men tänk på att de inte kan dö igenom hängning eller ålder eller sjukdomar och sånt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips: Inkludera inte vitlök i ditt manus. Det hade varit väldigt actionfyllt på 1930-talet, men nu i nutid så är det båda SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ dött och så töntigt. Var lite innovativ. En påle genom hjärtat är basic. Men var innovativ i hur de dör. T.ex. halshuggning eller liknande, men tänk på att de inte kan dö igenom hängning eller ålder eller sjukdomar och sånt.

 

Påle is the shit! kors och vitlök, ta bort den skiten. vigvatten sure, men inte så att det typ dör av de. mer som typ frätande vätska för dem :) Gör vampyrerna lite mer personliga också. Alltså de är ju människor men odöda. bara för de är döda så betyder inte att moralen är försvunnen. den finns liksom inte så mycket bara. tänk på filmen An interview with a vampire. Där är ju vampyrerna social osv

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker väl kanske att vampyrer i sig inte är så innovativt (om det inte är dockor, kanske ;)). Allt ligger i hur de framställs och/eller hur storyn utspelar sig.

 

Att hålla vampyrtemat fräscht är svårt. Heder åt Blade som iaf försökte göra nåt nytt.

 

Jag tycker En Vampyrs Bekännelse är väldigt bra, för där får vi komma vampyrer lite närmare än "grymma antagonister".

Länk till kommentar
Share on other sites

Blade är ju uppbyggt i början på ett vampyr samhälle. som man ser när han motsätter dom "elder" vampyrerna. Samma samhäll är ungefär som i Whitewolfs vampire the masqurade. De gamla styr över de yngre för de är äldre, starkare osv. dock är det väldigt lite i blade och försvinner redan i de andra filmerna.

 

Underworld, ser man också att vampyrerna har ett samhäll, där deras Prins eller vad det var, (väldigt gamal vampyr iallafall) styrde. och sedan att de ha klasser osv.

 

ett vampyr samhälle är nytänkande i vampyr genre. Det var därför jag nämnde Vampire the masqurade för där finns det redan ett samhälle som fungerar. Dock behöver man ju inte ta något där ifrån, men det är en stor insperations källa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen tycker jag hela konceptet med Vampyrer hör hemma i malpåsen. Antingen håller man sig till originalkonceptet med vidskepelse, eller så hittar man på nya monster som passar i modern tid. Att hålla på inovativera vampyrer urholkar ju hela magin och skrämseln med vampyrer. Att hitta på ett nytt monster är inovativt och då har man förmånen att hitta på vad man vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Påle is the shit! kors och vitlök, ta bort den skiten. vigvatten sure, men inte så att det typ dör av de. mer som typ frätande vätska för dem :) Gör vampyrerna lite mer personliga också. Alltså de är ju människor men odöda. bara för de är döda så betyder inte att moralen är försvunnen. den finns liksom inte så mycket bara. tänk på filmen An interview with a vampire. Där är ju vampyrerna social osv

 

Fanns inte så mycket moral och godhet i vampyrerna i Buffy o Vampyrerna;-).

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan sak vampyrer ogillar är speglar då de inte syns i dessa.

 

Säg att huvudkaraktären blir biten, vaknar senare upp och ska dricka lite juice. Spottar ut det - smakar pest. Drar sedan upp persiennen och kastar sig bakåt av solljuset som faller in. Han/hon går och tittar sig i spegeln - ingen där. Vilken chock. Skär sig i fingret av misstag och blir, till sin fasa, sugen på att ta sig en slurk. Kan bli en effektfull första vändpunkt.

 

/H

 

Säg att du stal allt det där direkt från The Lost Boys!

Länk till kommentar
Share on other sites

minns att jag för länge sedan såg en vampyrrulle med Nick Cage... Tror det var Kiss of a Vampire... handlar om just en man som blir biten och inbillar sig att han är vampyr... var visserligen länge sedan men jag har för mig att den var riktigt spännande...

 

Fick bara tanken nu... kanske köra mer på den där innbillade sjuke temat? lite som de bättre delarna av Frostbiten (med killen som snackar med hundar och sånt;))

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, jag har nog haft de tankarna. Jag har tänkt i termer som huvudpersonen har en hel radda erkända psykiska problem som distanslöshet, paranoia, hallucinationer, ätstörningar och en hel del andra egenskaper som av normala människor upplevs som konstiga. Men, under berättelsens gång glider handlingen över till att den sjuke är den kloka och de kloka som är de galna. Typ, en galning hugger ner oskydliga barn i tron att det är rymdmännsikor. Polisen jagar honom och han tror att polisen är i maskopi med rymdmännsikorna. Sen på slutet så insinuerar man att det ju faktiskt var sant.

 

För en del männsikor är detta inte en påhittad saga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fanns inte så mycket moral och godhet i vampyrerna i Buffy o Vampyrerna;-).

Lustigt att du nämner Buffy. Deras bild av vampyrer går nämligen tillbaka på en äldre tradition där vampyrer är döda människor vars kroppar tagits i besittning av demoner, istället för den gothromantiska bild som propagerats av bl a Anne Rice och White Wolf. Vampyr är helt enkelt ingenting man vill vara.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...