Gå till innehåll

Vampyr frågor


Sommarkatze

Recommended Posts

Nu när hösten leker och det blir allt mörkare utomhus så tycker jag det passar med ett vampyr manus,

Som skrivet, jag har börjat och kommit en bra bit men då det plötsligt slog mig.

 

Hur är det med Vampyrer och Silver?

Nu finns det många olika berättelser från vampyrer jag vet men allmänt liksom ^^

Dör dom av det? gör det extra ont? energi kick?

 

Nu i skrivande stund kan jag lägga till frågan,

Hur kan man egentligen döda en vampyr?

Ja vet påle i hjärtat och sol sken men mer?

Tack sam för svar^^

 

Ursäkta om jag la den i fel tråd men jag tyckte den passa in här då det är ett problem i mitt manus skrivande just nu ^^

Länk till kommentar
Share on other sites

Vissa säger att vampyrer skadas av silver, men de flesta (inklusive mig själv) anser att så inte är fallet =) Varulvar tål inte silver och det är förmodligen därifrån det skapats ett missförstånd som vuxit till viss del.

 

Dom dör av det du nämnde, men även genom halshuggning. Men du ska gärna lägga till pålen också.

 

Solsken är det lite olika med. I de flesta historier tål de inte solljus alls, men i t.ex Bram Stoker's Dracula så tål dom det, men är försvagade av det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Borde vara det, eftersom det finns enzymer i vitlöken som kan vara dödliga för vampyrer.

 

Då vet jag vad jag ska beväpna mig med när dom kommer! Måste var enklare att kasta en näve vitlöksdoppade dartpilar mot dem än att påla hjärtat och/eller halshugga dem... Fast i och för sig är väl vampyrer, enligt vissa, väldigt snabba, och de har nog ett duktigt luktsinne. Så det kanske inte kommer finnas tillfälle att kasta pil på dom...

Länk till kommentar
Share on other sites

Då vet jag vad jag ska beväpna mig med när dom kommer! Måste var enklare att kasta en näve vitlöksdoppade dartpilar mot dem än att påla hjärtat och/eller halshugga dem... Fast i och för sig är väl vampyrer, enligt vissa, väldigt snabba, och de har nog ett duktigt luktsinne. Så det kanske inte kommer finnas tillfälle att kasta pil på dom...

 

Fast då utgår jag ju ifrån sjukdomen porfyria, som man tror myten kommer ifrån. Folk med den sjukdomen.

 

Skulle man göra att man kunde kasta dartpilar doppade i vitlök skulle det kanske inte bli så kul på film, möjligtvis i en komedi =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle man göra att man kunde kasta dartpilar doppade i vitlök skulle det kanske inte bli så kul på film, möjligtvis i en komedi =)

 

Jag vet. ;)

 

Så är det ibland i film. Tex i Star Wars. Om "size don't matter" när nånting ska flyttas med the force, varför inte bara tex krascha ihop imperiets stora Star Cruisers? Det vore väl enklast?

Länk till kommentar
Share on other sites

Holy-water är ju också populärt sätt att skada vampyrer med... kasta lite i ansiktet och du har en fiende för livet;)... Och ingen har nämnt kors va? Eftersom vampyrerna är så oheliga så undviker dom kors (däri tvista di lärda... som ex Anne Rice).

 

Vitlökspilarna fick mig att tänka på From Dusk Till Dawn där dom bekämpade vampyrer med hjälp av vattenpistoler fyllda med dop-vatten, och stoppade en pinne igenom hagelbössan för att kunna göra ett kors medan dom laddar om...

 

Silver vetetusan... det är ju mer varulvs-grej... silverkulor och sånt... men visst var Blade's katana gjord på nån silverlegering?

 

Nä nu må jag ta å koka lite ris och käka resten av min gryta... hare kanin!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om jag inte är helt ute och cyklar så finns det en viss folktro i vidskepelse, att vitlök skyddar generellt mot onda ting. Likaså stål. I folkhemmen lade man man stål över dörren för då kunde inte onda korsa tröskeln och otyget stannade ute. Hade man inte stål, kunde man använda vitlök som då fick liknande effekt. Då hängde man vitklöken både vid dörrar och fönster. Riktigt bra blir det till marulk, föresten.

 

Varulvar kan dö av att hjärtat genomborras av en silverkula. En vampyr dör av en träpåle som genomborrar hjärtat och huvudet skall avskiljas från kroppen. Rent genrellt de avlivningsmetoder som även biter bra på häxor. Vigvatten eller heligt vatten från kyrkan är inte var mans egendom utan prästers vapen men biter på besatta vid exorcism. Funkar nog fint mot varulvar och vampyrer med. Vampyrer viker undan för religiösa symbler som tex krucifix men även vanliga kors kan nog duga.

 

Solljus är bländade starkt för vampyrer och de föredrar mörker, men dör inte av det. Jag ser det snarare så att dagtid är sovperiod för vampyrer eftersom de är vakna om nätterna.

 

Ovanstående är min humla baserat på svartvita vampyrfilmer där stundtals bakrundbrummet i filmen till och med överröstar skådespelarnas röster (såvida det inte är stumfilmer).

 

Lustigt egentligen. Jag tycker fortfarande det är mer creepy med varierande ljudvolym, brum, och kolkondensatormikrofonupptagning än moderna skräckfilmer. Vad hände med vidskepelsen?

 

Föresten fick jag händerna på "A shadow of a vampire" häromdagen. Första moderna vampyrfilmen jag tycker verkar riktigt lovande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vapyrers svagheter enligt de många vampyrfilmer jag sett:

Kors = Ej dödligt men skadar.

Vigvatten = Dödligt i stora mängder.

Vitlök = Bara obehagligt.

Solljus = Väldigt dödligt - Vampyrer har ju inget blod som pumpar i deras ådror och därav är deras kropp extremt känsligt för de uv strålar som solen avger eller nåt sånt = De blir till aska direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan kanske hiv-smittat männsikoblod vara en svaghet hos vampyrer?... Fast de är ju odödliga, så hiv-blod kanske bara smakar lite trist, utan sjuklig följd.

 

För att upprepa något som min lilla favorit Eddie Izzard körde med i nån scenmonolog.

 

Om ett kors tappar översta spetsen blir det ett T. Om man då sätter sin tumme längst upp blir det ett kors igen, eller hur? Räcker det då egentligen att, gärna retfullt, endast forma sina pekfingrar till ett kors när en vampyr kommer smygande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag ser det så får man bestämma sig för om man vill ha den klassiska eller moderna vampyrmodellen. I den klassiska modellen så är Bram Stoker's Dracula mer eller mindre bibeln medan den moderna snarare följer Anne Rice's Vampire Chronicles. Det så många varianter på vad de tål och inte att det är totalt menlöst att bästämma en mall för "så här är det" Man får helt enkelt ta den modell man trivs med bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

I mina ögon är det nästan bara Schreck och Bela Lugosi som är dracula, och Christopher Lee är lite gränsfall (fan vet om jag sett honom sen jag var 14 år?). Riktiga vampyrer är svartvita, kastar speglarna i golvet och ryggar för vitlök. De umgås oblygt med folk om kvällarna och dricker blod i lönndom, sover i kista om dagen och har blomjord i bagaget.

 

Vampyrer med grodmansutrustning och som kan ninjakarate är diskvalificerade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan kanske hiv-smittat männsikoblod vara en svaghet hos vampyrer?... Fast de är ju odödliga, så hiv-blod kanske bara smakar lite trist, utan sjuklig följd.

 

För att upprepa något som min lilla favorit Eddie Izzard körde med i nån scenmonolog.

 

Om ett kors tappar översta spetsen blir det ett T. Om man då sätter sin tumme längst upp blir det ett kors igen, eller hur? Räcker det då egentligen att, gärna retfullt, endast forma sina pekfingrar till ett kors när en vampyr kommer smygande?

 

Nej, korsen måste så vitt jag vet vara av silver eller välsignade. Hiv-smittat blod gör ju ingen skada som du sa, men knark i blodet påverkar vampyrer som dricker av det- Alla vampyrer i de nyare filmerna dricker ju alkohol osv, så de måste väl påverkas av sånt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Äntligen något jag är bra på. Nu är ju min fråga vilken slags "vampyr" du är ute efter. film vampyr så är du helt rätt ute typ. rollspel vampyr efter regelboken Vampire the masqurade, av förlaget Whitewolf så är ni helt ute och cyklar. Men det beror ju helt på hur du har tänkt. jag hade dock försökt mer på whitewolfs vampyrer än typiska film cliccér (hur det än nu stavas)

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan sak vampyrer ogillar är speglar då de inte syns i dessa.

 

Säg att huvudkaraktären blir biten, vaknar senare upp och ska dricka lite juice. Spottar ut det - smakar pest. Drar sedan upp persiennen och kastar sig bakåt av solljuset som faller in. Han/hon går och tittar sig i spegeln - ingen där. Vilken chock. Skär sig i fingret av misstag och blir, till sin fasa, sugen på att ta sig en slurk. Kan bli en effektfull första vändpunkt.

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Vaddå rollspelsvampyrer? Vad är det? Spelar Vampyrer rollspel?

 

Jag tror inte vampyrer tar någon nämnvärd skada av speglar, men när vampyrer umgås med vanligt folk så är speglarna rätt avslöjande för vampyrerna om de vill vara lite diskreta.

 

Föresten, kan inte vampyrer ändra skepnad till en fladdermus efter behag? Det är ju lite av konceptet väl? Även om jag aldrig sett själva förvandlingen så insinueras förmågan i flera filmer. Dock har jag aldrig sett själva Dracula förvandlas, men det förekommer att en fladdermus flyger in i rummet genom fönstret och plötsligt uppenbarar bitmärken på halsen på offret som befann sig sovande i rummet. Bitmärkerna passar en vuxen man med hörntänder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...