Gå till innehåll

Diktafon eller Mini Disc?


andreas ljung

Recommended Posts

Nån som vet hur ljudkvalitén skiljer sig på ovanstoenden vid användning av extern mikrofon? Verkar enklare med diktafon, även billigare. Men om resultatet är bättre med mini disc är en sån ju att föredra. Har tänkt spela in ljudeffekter till filmer, samt ljudinspelning under själva inspelningen, för bättre ljud än kamerans inbyggda. Tack för svar

Länk till kommentar
Share on other sites

För ljudeffekter är en diktafon sämsta tänkbara.

Minidisc är inte heller nån favorit, men den är å andra sidan gjord för att klara av mer än bara halvdassig röst....vilket diktafoner inte är.

En schysst fieldrecorder kan du få för 2000 & uppåt, där Microtrack 24/96, Zoom H4 & Några burkar från Edirol ligger lägst på listan & bla Aaton ligger högst.

Har själv alltid med mig en Microtrack vart jag än går eftersom den är liten nog att faktiskt kunna kånka runt på utan vidare, & den låter bäst av dom jag testat i den prisklassen, men är ty7ärr lite brusig.

H4:an har jag jobbat med en del, men är inte helt förtjust i ljudkvalitéen, samt den är VÄLDIGT bökig att ställa in tyvärr.

Därmot vill jag minnas den hade okey brusnivå.

Edirol har jag bara testat ordentligt, vad jag kan minnas nu, när jag letade efter en schysst & löjligt portabel maskin för nåt år sen, men blev inte helt imponerad.

Minns faktiskt inte alls varför, eller om det helt enkelt var att jag bara gillade Microtracken bättre, så ta inte mitt ord för det utan testa själv om du kan.

 

Även Korg & Fostex har släppt burkar i budgetversion, men vet inget om dom så kan inte kommentera dom alls.

...än! Hähä :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Minidisken tycker jag är helt ok om den utrustas med en bra mikrofon. Nakdelen är att dom mekaniskt inte är så stabila. Har tappat två stycken i golvet med katasrofresultat.

Kör själv med en gammal portabel Sony DAT som jag inte har tappat ännu. Nakdelen är att den drar väldigt mycket ström, som betyder kort batteritid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man redan har en minidisc så finns det ingen orsak att byta om man har lågt med cash, men ska man köpa nytt så är dom slöseri med pengar.

Generellt gäller: Ju fler rörliga delar, desto mer som kan gå sönder.

Dessutom sparar MD i ATRAC-formatet, vilket är att jämföra med MP3. Lika uselt ur produktionssammanhang jämfört med en hygglig fieldrecorders linjära & okomprimerade PCM.

DAT är det svårt att få band till längre & det är plågsamt få av dom som har speciellt god kvalitet, så även där tycker jag man ska undvika dom om man inte redan råkar ha en liggande man tycker om :-)

Har jobbat mycket med en Fostex portabel DAt & flera stationära proffs-DATtar från huvudsakligen Sony & Akai jag verkligen uppskattat, men min portabla Sony suger tyvärr svullen elefant-extremitet, vilket tyvärr inte är det minsta ovanligt bland billiga portabla sånna alls :-(

Låter kanske brutalt, men det var den milda versionen av hur besviken jag är på den...

I vissa fall låter dom inte mycket bättre än en vanlig sketen kassett....& det är grymt illa för ett digitalt semi-pro-format.

....and then again, vissa andra låter så grymt så man kan inte tro det är 16-bitars! :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste en helt ovetenskaplig test i en ljudtidning nån gång på 90 talet där ett par rockmusiker, en studio kille av rang,någon mer som jag inte minns och den unge Esa Pekka Salonen fick lyssna på ett par olika typer av musik på Direktgraverad vinyl, MD, DAT, och CD skiva. Sådant som fanns för konsumenter att köpa. Den enda som hörde rätt var just stjärndirigenten dom andra hade inte en susning skulle man kunna säga.

Med tanke på vad konsumenten, han eller hon som skall lyssna har för referensramar så tror jag inte själva tekniken utan snarare hur man använder den har mest betydelse.

Så länge det inte är fel på prylarna och allt är rätt kopplat med rätt impedans och nivå så måste man inte ha det senaste och "bästa". Behöver man det för marknadsföringen kan man ju hyra en värsting en dag så att man kan visa upp kvittot.

Länk till kommentar
Share on other sites

sak Dessutom sparar MD i ATRAC-formatet, vilket är att jämföra med MP3. Lika uselt ur produktionssammanhang jämfört med en hygglig fieldrecorders linjära & okomprimerade PCM.

 

Min MD sparar snällt och snyggt i linjär och okomprimerad PCM. Ljudkvaliteten blir mycket god, en äkta "fieldrecorder" skulle man kunna säga om man tar hänsyn till MDn minimala storlek.

Länk till kommentar
Share on other sites

music; För lyssning spelar kvalitéen mindre roll än vid redigering.

Sånna tester är oftast nåt ret extremt dåliga då det spelar stor roll vad originalet kommer ifrån för respektive kopia & hur kopiorna skapats.

I redigeringssammanhang å andra sidan så kan små fel som inte direkt hörs omedelbart ställa till en hel del problem i slutändan....SPECIELLT när det slutgiltiga & processade materialet ska komprimeras ner för distribution.

& att lägga en vanlig dynamisk compressor drar även den upp alla småfel om man har otur.

 

plf66; Har jag svårt att tro på. Vissa Hi-MD ska enligt hörsägen ha PCM, men har aldrig sett en vanlig ha det.

Vad är det för märke & modell?

Defenitionen av en fildrecorder är, vill jag minnas, en maskin som är portabel & spelar in på antingen ett digitalt random access-format, exempelvis Flash eller SmartCArd, alternativt hårddisk & MicroDrive, för productionsljud.

En MD har varesig random access (ram, flsh etc), hårddisk eller är egentligen avsedd för produktion. Dom inspelningsbara med mick är ursprungligen menade att spela in snapshots med & diktafon, ungefär som dom gamla bandarna med mick.

 

Faktum kvarstår, har man en liggande man trivs med & inte behöver mer för stunden så är det sannorlikt inte särskilt menfullt att byta i brådrasket, men har man ingenting eller är missnöjd med vad man har så är inte MiniDisc eller DAT nåt bra val alls längre.

Länk till kommentar
Share on other sites

plf66; Har jag svårt att tro på. Vissa Hi-MD ska enligt hörsägen ha PCM, men har aldrig sett en vanlig ha det.

Vad är det för märke & modell?

 

Står Sony MZ-RH1 på den, och "Linear PCM-recording" på framsidan.

Kanske inte är helt random-access, eftersom man inte få upp den i filhanteraren på datorn, men man jackar in på USB i datorn, har ett litet program som listar alla inspelningar, några knapptryckningar så ligger de som Wave i datorn. "Nearly RAM" kanske man kan kalla det. :-)

 

Enda nackdelen med den ur min synvinkel var att batterierna kostade drygt 800 kr/st i Sverige. Men jag köpte tre stycken via Ebay nyligen, för 240 kr tillsammans, och de har fungerat toppen senaste halvåret.

Länk till kommentar
Share on other sites

music; För lyssning spelar kvalitéen mindre roll än vid redigering.

 

I redigeringssammanhang å andra sidan så kan små fel som inte direkt hörs omedelbart ställa till en hel del problem i slutändan....SPECIELLT när det slutgiltiga & processade materialet ska komprimeras ner för distribution.

& att lägga en vanlig dynamisk compressor drar även den upp alla småfel om man har otur.

 

.

Vad du egentligen säger är skit in = skit ut speciellt om man redigerar emellan. Det är jag den förste att skriva under på. Vad jag däremot försökte säga är att om du har ett BRA material från början så har mediet det distribueras på mindre betydelse så länge du bara skall lyssna på det. Se altså till att det låter bra innan det kommer till mikrofonen. MIn filosofi, du får hålla med om du vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är just det jag säger att det inte gör.

Ett bra material inspelat på ett dåligt medium blir halvkasst, möjligen dåligt.

Vad du har helt rätt i, mediet det >distribueras på

Sen kommer vi givetvis till att ibland VILL man ha dåligt ljud. Jag själv har byggt delar av mitt sound på att puzzla ihop en del muggig utrustning & glort något bra av det...men utvalsprocessen har varit allt annat än godtycklig & har alltid styrts av vad man vill uppnå.

Du skriver att det bara spelar roll vad som kommer fram till microphonen, men en dåligt vald mick kan döda den bästa sång/dialog, en dålig AD grusa varenda konsonant & lägga inharmonisk dist på allt, & ett opålitligt inspelningsmedium kan helt enkelt döda en hel lågbudgets-produktion i värsta fall.

Förstår inte redigt varför du tar upp distributionsmediet i det här?

Har man väl kommit så långt så spelar mediet bara roll i vem man vill ska kunna höra det alternativt hur många, men man spelar aldrig någonsin in material direkt från micken til gravyrplattan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är så det fungerade fram till ungefär 50-60-talet (minns inte dom exakta siffrorna just nu), & fram till 70-talet, innan utrustningen tog ett älg-kliv frammåt, av folk som inte gillade bouncing.

Idag används det aldrig någonsin på professionellt material, inte ens live-plattor spelas in as-is utan läggs på multi-track där det inte är särskilt ovanligt att musikerna bättrar på sina prestationer efteråt.

 

Faktum är att det är för sånt här som ribbonmicken uppfanns huvudsakligen! Den har en väldigt generell upptagningsförmåga & tydligt mellanregister, & eftersom stenkakorna inte kunde prestera mer än så så, så räckte det mer än väl :-)

Eine mick! Eine skiva!

Ett enda litet felplink & hela skivan åt helvete....

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag kollade in denna, H2 zoom, verkar vara väldigt lovande, inte samma pris summa som sin broder H4 men funkar väldigt bra http://www.thomann.de/se/zoom_h2_bundle.htm

Skulle köpt den istället för en diktafon eller minidics. Sparas på SD kort, man får med ett 512mb kort. Den verkar lovande, men jag är inte jätte Hyppad på musik inspelning. Någon som är kunning i området? typ Caine? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

En schysst fieldrecorder kan du få för 2000 & uppåt, där Microtrack 24/96, Zoom H4 & Några burkar från Edirol ligger lägst på listan & bla Aaton ligger högst.

Har själv alltid med mig en Microtrack vart jag än går eftersom den är liten nog att faktiskt kunna kånka runt på utan vidare, & den låter bäst av dom jag testat i den prisklassen, men är ty7ärr lite brusig.

H4:an har jag jobbat med en del, men är inte helt förtjust i ljudkvalitéen, samt den är VÄLDIGT bökig att ställa in tyvärr.

Därmot vill jag minnas den hade okey brusnivå.

 

Vad gör Microtrackern bättre än H4:n, om den nu brusar mer? Vad var krångligt angående inställningarna av H4:n?

Sitter med fingret på beställningsknappen på någon av dem...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en Microtrack 24/96 på jobbet för att göra bildspel med. Jag gillar den inte men min kollega tycker den är bra.

Jag gillar inte gränssnittet. Den känns lite osäker på något sätt. Den hänger sig ibland. Batteriet är opålitligt. Brusig.

Gillar inte riktigt när det står något i stil med "card not formatted" eller vad det nu var efter ett par ljudinspelningar. Panic var ganska nära.

Jag använder idag min gammla MiniDisc istället. Eller mobiltelefonen om det är enklare grejor.

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag fick bra pris på en H4 så jag köpte en för inte så länge sedan. Har dock inte hunnit hårdtesta den än och kommer nog aldrig köra med xlr ingångarna eller med phantommatning, batteriet räcker väl en kvart eller nåt misstänker jag då också :( Men att möjligheten finns är ju bra. Jag använder den mest till att plocka små ljudeffekter med de inbyggda elektret mikarna som låter helt ok med tanke på priset.

Länk till kommentar
Share on other sites

beta75: Oj, låter inget bra alls! Det är opålitligheten som gör att tänker lämna md-formatet... har råkat ut för "System file cant write" efter en inspelning ibland och så försvinner allt. Oacceptabelt. Helst vill jag få tag på en ljudinspelare som inte raderar en pågående inspelning ifall strömmen skulle brytas, men då krävs i princip bandmedia och sådana finns ju inte nu, vad jag kan se. Min förhoppning står nu till den nya mjukvaruuppdateringen som finns till H4, som bl.a. innehåller "* Filklippfunktion: skapa separata filer för varje avsnitt vid långa liveinpelningar."

 

Luzer: Stämmer det som Caine skrev, att den är svår att ställa in?

Länk till kommentar
Share on other sites

på microtracken så skriver den filen när man avbryter rec. Dock borde den ligga i någon tempmapp under tiden. Man kan nog göra någon data recovery på minnet om det skulle stula.

Vill man ha pålitlighet så kanske man ska ta upp ljudet med en DV-kamera. Band är ju alltid band...

 

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Luzer: Stämmer det som Caine skrev, att den är svår att ställa in?

 

Njae, jag tycket det inte är så farligt, inställningarna sparas på minneskortet så varje gång du formaterar minneskortet måste du göra om inställningarna för bit och samplerate, vilken ingång och om du vill sätta på phantommatning, kompressor, limiter eller effekter. Men det tar väl minut när man lärt sig och vet vad man vill ha.

 

En stor nackdel med H4 är att man är låst vid stereo när man spelar in i "stereo mode". Du kan göra en monosummering i H4an undertiden, men är gansak meningslöst då den likförbannat använder båda kanalern (lägger alltså ihop båda kanalerna och trycker sen ut dom på båda igen) vilket jag inte fattar poängen med alls. Hade ju varit bra att kunna spara minne genom att köra mono när man inte behöver mer. Men när det gäller filminspelning brukar man ju alltid utnyttja två kanaler så det kommer väl inte störa en så mycket om man mest använder den till det.

Möjligt att det kommit firmware uppdatering som ordnar detta sedan jag kollade sist men känns som det är nån hårdvarugrej.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...