Gå till innehåll

AE utmaning


Rabies

Recommended Posts

Ja, materialet är progressivt. 25f är Canon's läge på vissa kameror där det egentligen inte är en äkta progressiv slutare utan att den de-interlacar i realtid. Något i den stilen iallafall.

Och som rättning på Megawatti's inlägg heter de interlaced, inte interaktivt, det är något helt annat. :)

 

Trodde de hette så "försvenskat" Men vad vet jag, min chef slår nästan ihjäl mig för jag kommer aldrig ihåg gatuadresserna jag jobbat på :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja nästan helt fotorealistiskt.

 

 

Oja, texturerna och modelerna har tendens till att bli de. Men min dator har inte de.

(Över 2miljoner Pollys, samt GI finns att slå på.)

 

3 timmar per frame. Den där framen tog 3minuter att få fram ;) Nu vill jag se era, hur långt ni kommit. Eller de kanske är en hemlighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Innan du GI renderar det där, Megawatti tycker jag att du ska ta en snabb titt på ljuset i originalbilden och jämföra det med varifrån ljuset kommer i ditt CG-element. :)

 

Jämför också karaktärsegenskaper i ljuset. I originalbilden är det sen eftermiddag/kväll med ett rätt dovt ljus (skapar i regel mjuka skuggor).

 

Steg 2 är att matcha färger. Vad har gäset för nyans av grön i originalet jämfört med gräsets färg i ditt CG-element.

 

Jag ska försöka hinna göra något men jag har en massa stressade deadlines just nu inför American Film Market.

Länk till kommentar
Share on other sites

Spontant är det kul med bildmontage.

 

Förutom Muntes observationer lägger jag till ett par du kan fundera på.

 

Djupet i bilden. Genom att skära av lyktstolpar tar du bort förgrunden och förlorar förutom djupet även ljuskällorna som reflekteras i bilarna närmast kameran.

 

Perspektivet gör att din inklistrade del som skulle kunne föreställa en stad nu sätts i relation till den lilla lilla bilen som kör med tända lyktor på vägen. Följdaktligen ser det ut som att gräset är grövre längre bort än mellan vägarna. Storleken på byggnaderna krymper till att bli fågelbad för helikoptrar.

 

Det du har gjort är snyggt och inte färdigt. Om du istället för grönt gigantiskt gräs placerar något som markerar avstånd mellan väg och stad accepteras illusionen lättare. Och kom ihåg att objekt längre bort avtar i klarhet och färgmättnad. Detta kommer sig av alla partiklar i luften som sprider ljuset lite grann.

 

Detta med luftpartiklar kan vara skälet till att de flesta SciFi-landskap läggs i mörker. Då blir färgmättnadsproblematiken lika akut. Neonlampor och strålkastare i natten ses tydligt på långt håll. Medan dagsljus är oförlåtligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Killar killar :) De där är en 800x600 previve, har inte lyckats stabilisera klippet ennu, En massa som ska bort och läggas till, Har bara modelerat en så länge, det som tillkommer är som sagt, färgkoriigering, stabilisering, Ljusinställningar. Och lite annat smått och gott, ;) Kan ju posta lite bilder på vägen ifall de är intresant.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Kan vi byta klipp? kan värkligen inte stabilisera detta, är för grynigt! Testat med 2ds Bounju och Mokey, villket är de 2 störsa innom detta, men inga bra resultat. Du får gärna lägga up fler klipp som man kan göra något av! Så man har lite att välja mellan. (Desutom tar de sådan jävla tid att rendera ut en liknande atmosvär som denna är :) )

Länk till kommentar
Share on other sites

hmmm hade inga problem att stabilisera klippet... använde en röd gläns på en bil och ett räcke och det trackade riktigt fint (men fick prova några gånger eftersom jag försökte med saker som vandrar ur bild...)

 

Vet inte vad jag ska göra med klippet just nu dock... men man kommer väl på nått framöver...;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm nu gick det helt utmärkt att stabilisera de, fyfan va konstigt :S

 

Aha. :P 25 frames hade jag i mokey, 30 i Ae LOL!

 

Ja den där gamla boven känner man igen, men det går att ställa in så du alltid har 25, kommer dock inte ihåg vart

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...