Gå till innehåll

Lightsaberfight


Wombator

Recommended Posts

Jag har gjort ett antal lightsaberfighter genom att exportera som filmstrip och måla på i Photoshop men det e väldans drygt att måla på fame för frame, vad finns det för alternativ?? har hört att man kan fixa det bra i after effects, nån som vet hur? måste visserligen skaffa mig det också =/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Alam Dv har jag aldrig gillat.. det funkar dåligt o ger inte nått bra resultat..

 

då är det bättre att lära dig aftereffects istället.. jag gör lasersvärd genom att animera en mask o sen duplisera den.. samma som Ryan Wibier på TFN ..

 

Om man inte har tillgång till AE så är nog filmstrip det bästa...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Tror det var i ljudforumet här som det var en tråd för några månader sedan om ljuden från lasersvärd.

 

De gjordes ju på sjuttitalet så det var något i stil med att vifta med mikrofonen framför en TV eller liknande och spela in störningarna från magnetfälten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Gå in på www.fanfilms.com och gå till tutorials sidan,sedan (långt ner på sidan) starwars ljudeffecter (eller nåt). Där säger dem att man kan ta ljuden från vissa spel, men dem har också lagt upp ljud på lightsabers och blasters.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Om du vill göra lasersvärden i AE så finns det en vettig tutorial här http://www.aefreemart.com/tutorials/other/space/lightsaber/starwars.html som jag använde mig av när vi gjorde våran starwars hyllning för ett tag sen. (som förövrigt finns att finnas på www.vigilantefilms.tk) Ljuden stal jag både från filmerna och från spelet Jedi Academy. Jag tog bort all musik (i spelet alltså) och satte datorn på att spela in allt ljud som spelades upp, sen gick jag in i en multiplayerbana (själv) och började vilt vifta omkring mig. Upptäckte dock då att de ljuden som de använde i spelet för att få fram brummet som blir när de svingar sabeln var en cello med lite effekter på. Det låter inte som i filmerna, men det är ingen som klagat än.

keeper.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe,, tack!

 

Någon uppföljare får det nog vänta med tills jag övertalat någon annan i Vigilante-crew att animera lasersvärd. Det tar ju sån jävla tid (kanske skall prova med motiontracker nästa gång :-) Men vi har ett par nya filmer som skall komma upp snart så fort jag skaffat bredband igen.

 

Gå in på min användare på filmcafe så kan ni se lite bilder och lyssna på musik från våra nya produktioner iallafall.

 

http://www.filmcafe.nu/mem/listor_kompo_user.asp?more_info=dos5.0&typ=sokare

Länk till kommentar
Share on other sites

AlamDV verkar inte ha några snygga eller realistiska effekter och det gör att filmen får en extra b-stämpel enligt mej. Det enda som är snyggt är just ljussablarna och mynningsflammorna. Riktiga Spielberg effekter är mycket snyggare. Typ att man trampar ner en planka som skjuter iväg jord och tuvor.

 

Men om du nu ska göra en lasersvärds-fight så är AlamDV bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

------------------

Om jag sätter start och end points på pingisbollarna, följer "lightningen" då efter alla rörelser i framesen där efter?

------------------

 

Tanken är ju att det skall vara så. (I samma bildklipp iallfall, skall nog inte begära att den fixar vinkelbyten od) Iochmed nya AE6 så har programmet fått ett klart lyft vad gäller motiontracking. I AE5 var det så gott som uteslutet att göra så här. Jag har inte testat lasersvärd i AE6 men det kan nog fungera. Fast ofta går det ju så fort när man svingar att det bara blir ett vitt streck efter pingisbollen och då tror jag trackerna kan ha lite svårt att hänga med! Men det skadar ju inte att försöka.

 

Annars är det bara att göra det den hårda vägen och animera frame för frame, då har man åxo en mycket bättre kontrol tycker jag, samt att det är ju inte bara "a" och "b" som skall animeras, utan även "scale" och "inner och outer glow" (tror jag det heter, har inte programmet framför mig :-)

 

Har dock inte löst problemet med perspektiv än, alltså om man håller svärdet mot kameran så att ena änden ser mycket större ut än den andra, jag fuskade med att i ena änden låta trät från svärdet synas på kanterna vilket gav en hyffsad illussion om att det ändå var laser där. (hmm hoppas ni förstod det där hehe)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...
  • 3 månader senare...

[citat=Dos5.0]------------------

Om jag sätter start och end points på pingisbollarna, följer "lightningen" då efter alla rörelser i framesen där efter?

------------------

 

Tanken är ju att det skall vara så. (I samma bildklipp iallfall, skall nog inte begära att den fixar vinkelbyten od) Iochmed nya AE6 så har programmet fått ett klart lyft vad gäller motiontracking. I AE5 var det så gott som uteslutet att göra så här. Jag har inte testat lasersvärd i AE6 men det kan nog fungera. Fast ofta går det ju så fort när man svingar att det bara blir ett vitt streck efter pingisbollen och då tror jag trackerna kan ha lite svårt att hänga med! Men det skadar ju inte att försöka.

 

Annars är det bara att göra det den hårda vägen och animera frame för frame, då har man åxo en mycket bättre kontrol tycker jag, samt att det är ju inte bara "a" och "b" som skall animeras, utan även "scale" och "inner och outer glow" (tror jag det heter, har inte programmet framför mig :-)

 

Har dock inte löst problemet med perspektiv än, alltså om man håller svärdet mot kameran så att ena änden ser mycket större ut än den andra, jag fuskade med att i ena änden låta trät från svärdet synas på kanterna vilket gav en hyffsad illussion om att det ändå var laser där. (hmm hoppas ni förstod det där hehe)[/citat]

 

 

 

 

Får ja bara fråga vad ni menar med pingisbollar ?!

Länk till kommentar
Share on other sites

ok så vad jag fattar så ska man typ måla en pinne vit och sen sätta en pingisboll i varje ända ? Sen lägger man in det i AE och väljer lighting och ställer om lite.. men hur gör man sen om man vill att lightning effecten ska följa efter svärdet ? Kan någon förklara hur man gör motion ?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Tjabba...

 

Har nu filmat min bror, och gjort min första lightsaber scen.... va väldigt enkelt faktist...

filmade först scenen med ett vanligt skaft till en satans "golvmopp", hittatde inget annat hemma som va långt, smalt å rakt!

 

sparade in filmen i datan, i premiere pro 1.5 sedan renderade jag ut filmen därifrån och importerade filmen i after effects.... där lade jag på effekten!

vi lite drygt att göra om man har en flera minuter lång fighting scen iof.... jag har gjort en 10sek å en 5sek....

 

finns att beskåda här under:

 

http://www.frax.se/1.avi

http://www.frax.se/dubbel.avi

 

kom ihåg att det är första gången, men komentera gärna.... å nej han är inte allt för snabb med staven hehe!

 

vill nån veta mer exakt hur jag gjort så hör av er....

Länk till kommentar
Share on other sites

frax: bra film. Du kanske skulle virra t ex ett svart papper runt staven som ett handtag (som du se dan håller i). Borde vara enklare sedan så att ljuset inte kommer över händerna när du "maskar" i AE.

 

 

Borde man inte kunnna använda tracking funktionen i AE (finns bara i pro-versionen) i stället för att sitta och "maskar" för hand. Borde fungera, någon som har provat?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=e93mw]Köp eder fria från alla problem! :-)

 

http://www.thinkgeek.com/cubegoodies/toys/69de/[/citat]

 

 

"ThinkGeek is not responsible should any customers who purchase this Lightsaber turn to the dark side. Nor are we responsible should you not contain sufficient Mitochlorians in your blood system to engage the force without reckless abandon."

:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...