Gå till innehåll

Vad använder ni för redigeringsprogram?


pld

Recommended Posts

Vilka program föredrar ni att redigera i? själv kör jag med premiere pro och aftereffects.

Motivera varför ni föredrar era program,bra/dåligt? osv. Inga mac program då jag inte har tillgång till en mac :)

 

mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Linjär band till band (vhs & beta sp) i gymnasiet.

Avid Videoshop 3.0 hemma (ca 1996)

Final Cut 1.0 sista året i gymnasiet.

Cinestream på praktikplats.

Media 100 på första klippassjobbet.

De flesta Avidsystem sen 2002 (Xpress DV, pro, Symphony, Media Composer Adrenaline... Osv)

Och några turer i After effects, de flesta versioner sedan 2001.

 

Är 27 år.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför ska programmen vara köpta så som det står i första posten?

Finns ju gratis lagliga alternativ, t.ex. open source.

 

Själv använder jag avisynth mycket. VirtualDub, och avidemux är exempel på bra gratisprogram. När det gäller encoder för h.264 är ju x264 överlägset alla kommersiella alternativ i kvalitet och ändå är det gratis!

 

När det gäller "köpeprogram" har jag testat Vegas litegrann och det är väldigt bra men irriteras på att programmen envisas med att redigera i RGB (vet att Premiere kan ta YUY2 också har jag för mig). Själv skulle jag vilja redigera i YV12 hela vägen eftersom mina källfiler HDV och målfiler h.264 använder YV12. Tack vare avisynth går ju det om man inte blandar in andra program. Andra nackdelar med köpeprogrammen är värdelösa encoders så man får ju exportera med debugmode frameserver så man kan gå via avisynth till x264 kommandorad eller till HC encoder så får man vettig kvalitet på videofilerna.

 

Jag gillar open source och har börjat kolla på program för Linux. KDEnlive ser intressant ut. Cinerella verkar lite för krångligt för mig men bra är det nog...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...