Gå till innehåll

Vad använder ni för redigeringsprogram?


pld

Recommended Posts

Hej!

 

Tänkte göra en undersökning om vilka redigeringsprogram som är vanligast och i vilken åldersgrupp dem är används mest av.

 

Vad använder ni för redigeringsprogram just nu och vad har ni använt för program genom åren?

 

Skriv gärna det första ni använde först, det/dem ni använder idag sist och ålder längst ner som exempel:

*Pinnacle Studio 9

*Pinnacle Studio 9 PLUS

*Avid Xpress Pro HD

18år

 

Programen ni skriver upp ska vara köpta, alltså inga nedladdade program.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man räknar med skolans grejer också...

 

- Band till band redigering med mixer och styrpult (VHS egen, Beta SP inhyrd)

- Amiga Video Toaster (första icke linjära systemet med realtids-dissolves och annat...)

- Avid Xpress Mac (filmskola)

- Premiere... var det 3.0?

- Premiere 4 med Miro DC20/30/30+ kort

- Avid Xpress Mac (filmskola)

- Premiere 5 och InSync SpeedRazor med Matrox Digisuite.

- Premiere 6/After Effects osv upp till...

...Production Premium CS3 idag.

 

Plus en herrans massa FCP (från version 1.0) och Avid Xpress DV/Pro/Pro HD på förra jobbet.

 

38år

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man räknar med skolans grejer också...

 

- Band till band redigering med mixer och styrpult (VHS egen, Beta SP inhyrd)

- Amiga Video Toaster (första icke linjära systemet med realtids-dissolves och annat...)

- Avid Xpress Mac (filmskola)

- Premiere... var det 3.0?

- Premiere 4 med Miro DC20/30/30+ kort

- Avid Xpress Mac (filmskola)

- Premiere 5 och InSync SpeedRazor med Matrox Digisuite.

- Premiere 6/After Effects osv upp till...

...Production Premium CS3 idag.

 

Plus en herrans massa FCP (från version 1.0) och Avid Xpress DV/Pro/Pro HD på förra jobbet.

 

38år

 

/Max

 

har du en videotoaster!!?? :o *Avundsjuk*

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man räknar med skolans grejer också...

 

- Band till band redigering med mixer och styrpult (VHS egen, Beta SP inhyrd)

- Amiga Video Toaster (första icke linjära systemet med realtids-dissolves och annat...)

- Avid Xpress Mac (filmskola)

- Premiere... var det 3.0?

- Premiere 4 med Miro DC20/30/30+ kort

- Avid Xpress Mac (filmskola)

- Premiere 5 och InSync SpeedRazor med Matrox Digisuite.

- Premiere 6/After Effects osv upp till...

...Production Premium CS3 idag.

 

Plus en herrans massa FCP (från version 1.0) och Avid Xpress DV/Pro/Pro HD på förra jobbet.

 

38år

 

 

 

/Max

 

Jag undrar hur aktiv du är med arbetet med Avid Xpress Pro?

Tänke ställa dig en fråga angående Avid FX. Kan man köpa dessa separat (då dessa inte kommit med från början (studentversion) ).

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänke ställa dig en fråga angående Avid FX. Kan man köpa dessa separat (då dessa inte kommit med från början (studentversion) ).

 

Vet inte om man kan köpa FX separat till Avid (har i alla fall inte hittat det separat).

Här kan du se effektprogram som fungerar att öppna direkt i Avid:

http://www.borisfx.com/hosts/avid/

 

Du kan annars köpa Boris Red som är exakt samma program som FX.

Enda säljaren jag har hittat i Sverige:

http://www.inmedia.se/?page=218&l=,0,19,50

 

Videoguys, i amerika, har extra pris för Avid Studio Toolkit (Avid DVD Sonic, Avid FX och Avid 3D), kostar ca 2 600:- i amerika 8tull och moms tillkommer) och ca 14 000:- i sverige

http://www.videoguys.com/avidstudiotoolkit.html

 

Berätta gärna vad du tänker göra och om allt fungera sedan. Har själv tankar på att köpa effektprogram men vet inte vilket, Avid anpassat eller After Effects, eller om man istället ska uppgradera xpress pro till media composer:P

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Drömjobb! :D

 

Får du leka mycket med programen?

Vilket tycker du mest om, Xpress Pro eller Media Composer och varför?

 

Tja, leka och leka... i viss mån, ja. Det är ju alltid kul att fippla med effekter och övergångar...

 

Givetvis faller valet på media composern eftersom den kan allt som xpressen kan och lite till, typ timewarp, inbyggd tracker etc. men det är ju inte programmet som gör klipparen. ;-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tja, leka och leka... i viss mån, ja. Det är ju alltid kul att fippla med effekter och övergångar...

 

Givetvis faller valet på media composern eftersom den kan allt som xpressen kan och lite till, typ timewarp, inbyggd tracker etc. men det är ju inte programmet som gör klipparen. ;-)

 

Snabb fråga (förlåt off topic). Trackern i Media Composern; kan man "invertera den" så att man kan få t ex en bakgrund att röra sig med en utmaskad skådespelare som ligger i ett lager ovanför bakgrunden? Jag har inte använt Media Composern på ett tag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vet inte om man kan köpa FX separat till Avid (har i alla fall inte hittat det separat).

Här kan du se effektprogram som fungerar att öppna direkt i Avid:

http://www.borisfx.com/hosts/avid/

 

Du kan annars köpa Boris Red som är exakt samma program som FX.

Enda säljaren jag har hittat i Sverige:

http://www.inmedia.se/?page=218&l=,0,19,50

 

Videoguys, i amerika, har extra pris för Avid Studio Toolkit (Avid DVD Sonic, Avid FX och Avid 3D), kostar ca 2 600:- i amerika 8tull och moms tillkommer) och ca 14 000:- i sverige

http://www.videoguys.com/avidstudiotoolkit.html

 

Berätta gärna vad du tänker göra och om allt fungera sedan. Har själv tankar på att köpa effektprogram men vet inte vilket, Avid anpassat eller After Effects, eller om man istället ska uppgradera xpress pro till media composer:P

 

/Jesper

 

Ja, alltså jag är inte så hög på att köpa det just nu, men jag märker att jag saknar det väldigt mycket. Det är mycket man kan göra med enbart Avid "naken" (studentversion) men jag saknar avancerare textredigerinar, bildredigering och kunna leka med olika utseenden då jag kommer att redigera en musikvideo framöver.

 

Jag hade nog betalat gärna 3000 kr för Boris Red. Någon sa även att Magic Bullet var bra för olika filmlook osv. Men den kostar en del.

 

Tack för länkarna.

 

Det jag vet i alla fall är att jag definitivt kommer att köpa någon plug-ins program för Avid framöver. Jag vet inte riktigt hur det är att jobba i After Effects om man har redigerad i Avid.

Länk till kommentar
Share on other sites

mnml; jag har skickat ett meddelande med några frågor om Avid Xpress Pro som det vore kul om du kunde svara på.

 

neolit; funderar själv på om man ska köpa ett effektprogram och det lutar nog mest på Aftre Effects som finns att köpa för ca 5 500:- med studentrabatt. Så det känns som ska ta tillfället.

 

När jag har frågat på olika forum om vilket format man ska ha för att ta sitt material från Avid till After Effects verkar det som Quick time ref är bäst.

Vilket som är bäst från After Effects till Avid har jag inte fått svar på.

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...