Gå till innehåll

FXHomes produkter?


02simond

Recommended Posts

För det första så funkar FX homes produkter på Mac. Man väljer att ladda ner som mac eller windows.

Jag hade Effects lab förut och jag tyckte det var skitcoolt och skitenkelt att använda. Jag gjrde flertal filmer med det programmet. Det är nog ett utmärkt val för dig om du gör amatör film. Men effekterna ser riktigt billiga ut och särskilt lasersvärden som är bedrövliga.

 

Men om du har lite mer i plånboken så rekommenderar jag After effects som jag använder nu.

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första så funkar FX homes produkter på Mac. Man väljer att ladda ner som mac eller windows.

Jag hade Effects lab förut och jag tyckte det var skitcoolt och skitenkelt att använda. Jag gjrde flertal filmer med det programmet. Det är nog ett utmärkt val för dig om du gör amatör film. Men effekterna ser riktigt billiga ut och särskilt lasersvärden som är bedrövliga.

 

Men om du har lite mer i plånboken så rekommenderar jag After effects som jag använder nu.

 

ok, så After Effects är bättre på allt bara att det är högre inlärningsförmåga och svårare att göra det?

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första så funkar FX homes produkter på Mac. Man väljer att ladda ner som mac eller windows.

Jag hade Effects lab förut och jag tyckte det var skitcoolt och skitenkelt att använda. Jag gjrde flertal filmer med det programmet. Det är nog ett utmärkt val för dig om du gör amatör film. Men effekterna ser riktigt billiga ut och särskilt lasersvärden som är bedrövliga.

 

Men om du har lite mer i plånboken så rekommenderar jag After effects som jag använder nu.

 

Bedrövliga? Nog snarare skit bakom spakarna. Jag har sett riktigt snygga grejer som gjorts med Fxhomes produkter.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://youtube.com/watch?v=uk2sPl_Z7ZU

 

Rätt man på rätt plats.

 

för vad jag känner så finns det inga liksom färdiga grejer i After Effects, man får typ gör allt från grunden vilket borde vara svårt och ta lång tid. Men vad använder proffsen för diverse effekter som mynningsflammor, explosioner mm(typ de saker som FX Home kan)?

Länk till kommentar
Share on other sites

för vad jag känner så finns det inga liksom färdiga grejer i After Effects, man får typ gör allt från grunden vilket borde vara svårt och ta lång tid. Men vad använder proffsen för diverse effekter som mynningsflammor, explosioner mm(typ de saker som FX Home kan)?

 

Beror på hur man ser det. Skulle kunna jämföra det med att baka. Socker är gott i sig, men blandar man det med olika saker så blir det helt annorlunda.

Fxhome är lite som att gå att köpa sig en muffins istället för att baka en. Kan bli godare om man är bra på att baka, men för dom flesta blir det nog bara sämre.

Länk till kommentar
Share on other sites

för vad jag känner så finns det inga liksom färdiga grejer i After Effects, man får typ gör allt från grunden vilket borde vara svårt och ta lång tid. Men vad använder proffsen för diverse effekter som mynningsflammor, explosioner mm(typ de saker som FX Home kan)?

 

After Effects, Fusion, Combustion, Flame, Inferno, Houdini, Shake...

Länk till kommentar
Share on other sites

After Effects (fast jag använder Mac väldigt lite numera). Men mynningsflammor och sånt kan du göra i t ex Final Cut Pro med lite hjälp av Photoshop.

 

jo det har jag gjort förrut med bilder, men som i FXHomes produkt är det väldigt enkelt att lägga på mynningsflammor. Men hur funkar det med mynningsflammor i After Effects lr Motion?

Länk till kommentar
Share on other sites

jo det har jag gjort förrut med bilder, men som i FXHomes produkt är det väldigt enkelt att lägga på mynningsflammor. Men hur funkar det med mynningsflammor i After Effects lr Motion?

Du får skapa dom själv utifrån flera olika filter. Inget man ger sig på i första taget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Dessutom har man större frihet med AE, eftersom man skapa i princip exakt vad man vill i det programmet.

Vilket också är en av fördelarna med fxhomes grejer. För att göra något vettigt i After Effects måste man blanda flera olika filter, vilket kan vara sjukt svårt för vissa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om man säger så här: Om en person kan AE utantill skulle tävla mot en person som kunde VisionLab utantill, så hade personen som kunde AE garanterat vinna eftersom det går att skapa snyggare, mer och bättre grejer i AE.

 

Jag har faktiskt köpt FXhome's grejer själv, men jag skall inom kort byta till AE.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om man säger så här: Om en person kan AE utantill skulle tävla mot en person som kunde VisionLab utantill, så hade personen som kunde AE garanterat vinna eftersom det går att skapa snyggare, mer och bättre grejer i AE.

 

Jag har faktiskt köpt FXhome's grejer själv, men jag skall inom kort byta till AE.

 

Det beror på vad man ska göra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är att FXHome levererar med ett antal färdiga effekter vilket underlättar för dom som inte i egentlig mening är så bra på att skapa själva. AE gör absolut ingenting åt användaren. Och nästan allt för en användare med talang och sinne för post/VFX/motion graphics.

 

Där skiljer sig programmen helt åt.

 

Jag ser och har alltid sett på AE (under mina snart tolv år som användare) som en ganska komplett verktygslåda. I FXHomes grejer hittar jag väldigt få verktyg faktiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mynningsflammor, eld, blod, explotioner mm mm, Sök på Google.

Frågan är nog snarare vad som inte finns...

 

Stock footage kan man lägga in i väldigt många program, inte bara After Effects. Premiere, Final Cut och även Fxhomes grejer osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jawo:

 

Dett finns färdiga presets till ae. Och ifall du nu gillar de effekter du får till Ef-lab. Jag fick 5 st till mitt. Ett lasersvärd en explotion och nån lence-flarre.

 

Inget av åvanstående tar mer en 2-3timmar att lära sig i After Effects. Ifall du har svårt med detta så kan jag ge dig en guidad kurs.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...