Gå till innehåll

Realistiska 3D miljöer?


Mega99

Recommended Posts

Tja ;)

 

Jo, jag har experimenterat runt lite med 3DS Max och Carrara för att försöka skapa "futuristiska" 3d miljöer. Ljussättningen är väl okej och detaljerna är hyfsade, men jag får ändå ingen "realistisk" känsla i det hela.

 

Någon som har nåt tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, fotorealistiska texturer i hög upplösning och välarbetade bump-maps gör sitt till. Och scener kan behöva GI-rendering. Över huvud taget är ljussättningen svinviktig. Imitera verkligeheten med den.

 

Fotorealism kräver i regel lååååååååånga renderingstider.

 

Vilken renderare använder du? Mental Ray i 3DMax? Carrara kräver mycket fusk och trick för att se någorlunda realistiska ut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man behöver väl inte "fuska" i Blender. Det beror ju helt på vilken renderare man använder till Blender. Yafray är jättebra. Kerkythea är ett annat intressant Blender-alternativ. Carrara är ju tyvärr stängd som renderare och man är beroende av den inbyggda motorn för allt. Nu är den iofs ganska mycket förbättrad i senaste releasen - men jag skulle säga att fotorealism är enklare att uppnå med Blender än med Carrara. Det är väldigt lätt att nå fotorealism med Vue men renderingstiderna är monstruösa i det programmet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hört att Vue 6 är tokbra just för detta, kolla bara deras showreel! Länk: Google.com

 

Jo, Munthe har redan nämt detta. Jag har arbetat smått i Vue men att renderera ut photorealistiska animationer i bra upplösning tar bara för mkt tid.

 

Jag gillar Carrara då det är snabbt och smidigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, Munthe har redan nämt detta. Jag har arbetat smått i Vue men att renderera ut photorealistiska animationer i bra upplösning tar bara för mkt tid.

 

Jag gillar Carrara då det är snabbt och smidigt.

 

 

Lånar tråden lite... Någon som vet en bra tutorial till Vue 6 så man kan komma in i det? Eller en tutorial där de beskriver hur man gör ett hav?

 

Ifall ni har en film så är de bara att skicka till min email. Terminatormegawatti@hotmail.com

 

Edit: Köpte en tutornal av Gnomon ska se ifall de är något att ha!

Länk till kommentar
Share on other sites

Man ska tänka på att Reels säger väldigt lite. Det funkar som marknadsföring därför att alla tror att det du ser i ett reel är det du kan göra. Så är sällan fallet. Nu ÄR det ganska lätt att få till fotorealistiska miljöer i Vue men det är på bekostnad av datorkraft. jag vågar knappt drömma om hur måna datorer som har renderat just Vues reel men det är garanterat frågan om en större renderfarm som är ouppnåelig för lågbudgetfilmare. Jag importerade en Poser-figur i Vue häromdagen och satte två ljus på honom och hade ett berg i bakgrunden och sedan använde jag GI-rendering (nödvändigt för fotorealismen). 5,5 timmar per ruta blev renderingstiden. Och då sitter jag på en Quad Core-maskin. Det är alltså frågan om fem rutor per dygn. En sekunds material på en arbetsvecka... Hmm...

Länk till kommentar
Share on other sites

Man ska tänka på att Reels säger väldigt lite. Det funkar som marknadsföring därför att alla tror att det du ser i ett reel är det du kan göra. Så är sällan fallet. Nu ÄR det ganska lätt att få till fotorealistiska miljöer i Vue men det är på bekostnad av datorkraft. jag vågar knappt drömma om hur måna datorer som har renderat just Vues reel men det är garanterat frågan om en större renderfarm som är ouppnåelig för lågbudgetfilmare. Jag importerade en Poser-figur i Vue häromdagen och satte två ljus på honom och hade ett berg i bakgrunden och sedan använde jag GI-rendering (nödvändigt för fotorealismen). 5,5 timmar per ruta blev renderingstiden. Och då sitter jag på en Quad Core-maskin. Det är alltså frågan om fem rutor per dygn. En sekunds material på en arbetsvecka... Hmm...

 

 

Ouch :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Man ska tänka på att Reels säger väldigt lite. Det funkar som marknadsföring därför att alla tror att det du ser i ett reel är det du kan göra. Så är sällan fallet. Nu ÄR det ganska lätt att få till fotorealistiska miljöer i Vue men det är på bekostnad av datorkraft. jag vågar knappt drömma om hur måna datorer som har renderat just Vues reel men det är garanterat frågan om en större renderfarm som är ouppnåelig för lågbudgetfilmare. Jag importerade en Poser-figur i Vue häromdagen och satte två ljus på honom och hade ett berg i bakgrunden och sedan använde jag GI-rendering (nödvändigt för fotorealismen). 5,5 timmar per ruta blev renderingstiden. Och då sitter jag på en Quad Core-maskin. Det är alltså frågan om fem rutor per dygn. En sekunds material på en arbetsvecka... Hmm...

 

Jojo självklart, men "Final" alternativet tog mig ca 20minuter per ruta och gav ett mycket bra resultat för att vara lågbudgetfilmare. Sitter förövrigt på en 4000+ amd processor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns väl få grafikprogram som är så nära att ha en stor röd "make-perfektknapp" idag som vue. Att renderingstiderna skenar är dock inte förvånade när det ska till lightbounces och andra ljusfenomen. 5 timmar va imo ganska billigt om man ser till vad tex. maxwell kostar i tid. Skillnaden är väl iofs att inte många skulle komma på tanken att rendera en animation i maxwell. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kort fråga. Om man vill ha realistiska bilder tar man väl med sig kameran ut och filmar.

Animerad framtid kan väl inte vara realistiskt, eller har det bara gått inflation i själva ordet realistisk?

 

 

Det är smart, men man kan ju modelera och tracka in sinda 3d objekt.. Ifall man vill ha framtidsaktigt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Kort fråga. Om man vill ha realistiska bilder tar man väl med sig kameran ut och filmar.

Vad gör du då när miljön du vill ha inte finns där du filmar?

Hur gör du om du vil ha ett plan som kraschar, en båt som sjunker en oljerigg som exploderar osv...

 

 

Animerad framtid kan väl inte vara realistiskt, eller har det bara gått inflation i själva ordet realistisk?

 

För mig handlar realism mera om trovärdighet än om en faktiskt tänkbar framtid.

En bra VFX-artist är en artist vars arbete du aldrig tänker på, vare sig det gäller framtid, dåtid eller nutid.

Länk till kommentar
Share on other sites

Helt riktigt enligt min åsikt. Trovärdigt, synbarligen, faktiskt tänkbart är utmärkta ord istället för realistiskt. Ett söndersprängt huvud kan se ut som ett söndersprängt huvud men blir för den skull inte realistiskt.

 

Music

 

Synbarligen är väl inget ord? :S

 

Realistiskt = Verklighetstroget

Länk till kommentar
Share on other sites

Som svar på din fråga.

 

Synbarligen är synonymt med uppenbarligen, uppenbart, som synes, av allt att döma, med all tydlighet.

Men inte synonymt med realistiskt som enligt ordlistan är synonymt med verklighetsskildrande

 

Men jag kan väl omformulera mig för alla andra extrema stavningsfreak: TROVÄRDIGA 3D MILJÖER.

-----------------------------------------------------------------

 

Herregud! Det skulle väl inte vara så skoj om jag skulle gått och rättat alla varje gång de sa "ett" istället för "en"? Om någon ställer en fråga - Försök att svara på frågan istället kanske? Och kan du inte svaret - GE DÅ FAN I ATT SVARA?

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, då kan jag väl säga det här direkt så vi kan komma ontopic igen:

 

JAG GER FAN I OM MINA MENINGAR ÄR 100% KORREKT FORMULERADE - SÄGER JAG REALISTISKT OCH DU INTE FÖRSTÅR VAD JAG MENAR MED DET SÅ ÄR DU EXTREMT TRÅNGSYNT.

 

Men jag kan väl omformulera mig för alla andra extrema stavningsfreak: TROVÄRDIGA 3D MILJÖER.

-----------------------------------------------------------------

 

Herregud! Det skulle väl inte vara så skoj om jag skulle gått och rättat alla varje gång de sa "ett" istället för "en"? Om någon ställer en fråga - Försök att svara på frågan istället kanske? Och kan du inte svaret - GE DÅ FAN I ATT SVARA?

 

 

Word.

 

Själv har man dystelexi, säker stavat fel till det nu också. Man blir jämt påhoppad av stavfel här på nätet. Visste ni att man inte behöver inte kunna stava övererhuvudtaget för att gå ut 9an nu för tiden? Det är baserat på din fantasi och kreativa berättelser. Visst ska man kunna en del om meningsbyggnad osv, men inte stavning. De gav dem iaf bleka fan i! Och skolan jag gick är en av Stockholms största. (Mälarhöjdsskolan, 1200 elever.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...