Gå till innehåll

Bath capture problem?


Danell

Recommended Posts

Japp, ska prova det nästa gång. Men vi får se när det blir för nu har vi lagt in alla 42 band som vi skulle lagt in. Säkert instalerat om PPro någon stans mellan 15-20 gånger för att få in dem, men nu ligger de där.

 

Nu har jag ett annat problem. Eller problem och problem, jag vet inte om det är jag som bara är dum eller inte förstår hur det funkar. Men har jag några inställningar fel om jag spelar upp en Aspect HD-fil i ett Cineform projekt, och det bara blir svart med ett rött kryss i vänstra hörnet? Jag har märkt att det blir så om man har å,ä eller ö i filnamnet. Men så kopiera jag över en massa klipp jag lagt in på ena datorn och förde över till den då vi ska synka bild med ljud på. Och när jag skapar ett projekt (samma grundinställningar som på första datorn) och importerar klippen, kan jag inte spela dem utan att det bara blir svart. Hur som hellst synkar jag dem där och exporterar ut dem. De klippen kan jag se. Vad gör jag för fel`?

Länk till kommentar
Share on other sites

Här har du lite klipp.

 

http://crazypictures.se/filmer/cineform/

 

Scen 38 19.avi är grovklippet, direkt inlaggt. Det kan jag inte spela upp utan att det blir svart.

 

S38 V17 T03.avi är det synkade klippet. Det kan jag se utan problem. Men jag upplever dock en kvallitétsförlust i bilden vilket jag trodde Cineform skulle vara väldigt bra på. Så kan jag inte exportera ut det i något annat ljud är 48000hz 16-bit och stereo. Så jag skrev till Cineform och frågade hur jag skulle göra. De sa åt mig att välja File type: Microsoft AVI och Cineform HD Codec som compressor, istället för Cineform HD export som File type och compressor. jag gjorde det och då kunde man välja alla ljudformat. Men då blev felet istället att jag inte kan spela upp de klippen utan att bilden fryser efter ca en sekund.

 

Scen38 ny export.avi är ett sådant klipp. Du kanske kan se vad jag gör för fel.

 

Hur föreslår du att man ska exportera filen för att inte ha någon kvalliteförlust och andra negativa saker? Hur gör du?

Länk till kommentar
Share on other sites

Testade lite kort bara (har ingen bra skärm på kontoret så jag får vänta med kvalitetskollen till senare)... och kom fram till följande:

 

Projektinställningen är Cineform 1440 x 1080 progressive 25fps.

 

Scen 38 19.avi: Funkar bra att spela upp i min burk.

S38 V17 T03.avi: Funkar att spela upp i min burk.

Scen38 ny export.avi: Fastnar efter 12-25 frames. Plus att den innehåller X antal trasiga frames (gröna/svarta/gula). Tror att filen är korrupt.

 

Jag testade dock att spela exportera till de två varianterna (från klipp Scen 38 19.avi) ; Cineform HD AVI och Microsoft AVI med Cineform codec. Bägge exporterna fungerade och bägge klippen gick att spela upp utan problem.

 

Jag har en P4 3.2Ghz, 2 Gb ram, nVidia grafik, Windows XP32 bit och senaste Cineform Aspect builden i Premiere Pro CS3 3.1. Misstänker att något är skumt med installationen i din burk. Cineform-gänget är ju tyvärr inte jätteförtjusta i Vista...

 

För övrigt såg filmen snygg ut - bara på det korta klippet!

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Skumt. Nu har de skickat deras nyaste build till mig så jag får väl testa lite med den. Att jag inte kan spela utan svart skärm kan kanske bero på den skumma hårddisken jag har de på när jag lägger över dem till datorn jag synkar på. Eller Vista.

 

Hur som hellst. tack så jättemycket för hjälpen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har provat en massa och jag kommer fortfarande inte ifrån problemet att det blir svart med det röda krysset i hörnet. Vad kan vara fel?

 

Av de två olika sätten att exportera ut Cineform-klipp, vilken skulle du, Max H, välja?

 

Det roliga är att vi har två datorer som vi kör cineform på, och båda har olika problem. Ena datorn kan inte läsa klippet utan att det blir svart med krysset. andra kan inte öpnna ett cineform-klipp i After Effects utan att det krachar och stängs ner utan någon varning. Båda kan nu inte läsa de klippen jag exporterar ut utan att det blir svart när man spelar upp dem.

 

Låt mig beskriva processen vi har.

 

1. Vi lägger in klippen på dator1. Där går det att spela klippen men om man klipper i ett cineform-projekt så blir klippningen helt fel. Den byter klipp ca 1 sekund för tidigt.

2. Vi kopierar över klippen till dator2 för synkning. Den datorn kan inte se klippen utan att det blir svart när man spelar dem i PPro CS3.

3. Jag synkar dem endå och exporterar ut dem. Förut har jag kunnat se klippen här utan svart ruta, men sen jag uppdatera till senaste builden så är det svart även efter exportering.

4. Vi kopierar över till dator1 igen för klippning. Som sagt har vi kunnat se klippen jag synkat på dator2 förut, men nu är det även svart när man spelar upp den i dator1.

 

Vad är felet? Blir det något fel vid kopieringen, eller är det någon kodning som är fel? Vad är anledningarna till att den inte kan läsa klippen i uppspelning? För jag kan ju skrolla igenom dem utan problem och spela dem i Media Player. skumt skumt skumt. Börjar slita av mig håret snart p.g.a alla problem!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ha! Gjorde lite av en upptäckt nu.

 

Provade o öppna ett klipp som vi lagt in på dator 1 genom nätverket, alltså direkt från den hårddisk det ligger på, och det gick spela upp utan svart ruta på dator2. Då blev min första tanke att det är fel på hårddiskarna jag hade för att kopiera mellan datorerna. Men sen la jag över det klippet som funkade i mappen den ska vara i. Och då funkade det helt plötsligt inte att spela upp det. WTF, tänkte jag. Men sen kom jag på det. Som jag skrev för ett tag sedan kom jag ju på att man inte kunde ha åä eller ö i filnamnet, och tydligen gäller det mapparna med. Har haft alla klipp i en mapp med namnet hårdrockskomedin. och när jag tog bort å-et funkade det fin fint!

 

YEAHHH!!!!!:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fortfarande samma problem på dator 1. Att det helt enkelt inte går att klippa i ett cineformprojekt. Den hoppar till nästa klipp i klippningen för tidigt och efter ca en minut hänger sig ljudet och börjar hacka, tidskoden stannar men bilden fortsätter. Allt går bara segt och elendigt och inget vill funka. Men det går hur bra som hellst o klippa det i ett HDV-projekt. Om man inte har några effekter eller nått på, för då blir det segt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har fortfarande samma problem på dator 1. Att det helt enkelt inte går att klippa i ett cineformprojekt. Den hoppar till nästa klipp i klippningen för tidigt och efter ca en minut hänger sig ljudet och börjar hacka, tidskoden stannar men bilden fortsätter. Allt går bara segt och elendigt och inget vill funka.

Var ligger filerna, intern hårddisk, extern hårddisk eller på nätverket?

Länk till kommentar
Share on other sites

En hårddisk genom SATA-2 ingång. De ligger i en extern låda, men direkt in i datorn.

Vad händer om du lägger (kopierar) över filerna på en annan hårddisk? Koppla helst ur den hårddisk du använder nu när du har lagt över filerna.

 

Det verkar som att den hårddisk du klipper ifrån inte riktigt vill vara med i leken längre. Om du provar med en annan och det fungerar så var det där felet låg. Blir det samma fel så får man fortsätta felsökandet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...