Gå till innehåll

Manus: Crazy rabbit (67 sidor)


_nemo_

Recommended Posts

UPPDATERING: VERSION 13 FINNS NU ATT LÄSA I INLÄGG 38.

 

Titel: Crazy Rabbit

Voodooversion: 4 kanske? (Äldre versioner här)

Manusversion: 9

 

En liten kanin blir sexuellt utnyttjad och misshandlad av två hundar en längre tid. Nu är det dags för hämnd.

 

Ninjakatter och vampyrfladdermöss är bara några av ingredienserna i denna opretentiösa splatter-komedi-hämnd-saga som ska ha dockor som skådespelare, en blodig mupparna alá Meet the Feebles.

 

Detta ständigt uppskjutna projekt börjar äntligen röra på sig igen. Förra dockmakaren har fått sparken, nya pengar verkar komma in. Kan den kanske äntligen bli gjord nu? Hoppas det.

 

Manuset har gått igenom en del förändringar. Och jag har även ändrat en del småsaker som kan vara irriterande att läsa (som t.ex stora bokstäver hela tiden på alla namn).

 

Tacksam för ALL feedback.

 

UPPDATERING: VERSION 13 FINNS NU ATT LÄSA I INLÄGG 38.

Länk till kommentar
Share on other sites

På det hela taget är det en underhållande film med många små komiska pärlor, men det finns en del problem.

 

Det största problemet är vampyrerna och deras maktens stenar. Jag ser poängen med att göra Snövit till kung och att ge honom möjligheten att väcka de döda till liv, och vampyrer är alltid trevliga, men kopplingen till huvudstoryn är i tunnaste laget. Det i sig hade kanske inte gjort så mycket om det inte varit för att vampyrdelen tar upp en så stor del av manuset. Mitt förslag är att antingen intergrera de två historierna mer, eller att tona ned vampyrdelen en aning.

 

När berättaren i scen 1 säger att sagan börjar med stölden av maktens sten känner jag mig lurad, för det har så lite med Snövit att göra, och det är ju främst honom som sagan handlar om. Han hinner trots allt bli galen helt utan vampyrernas inblandning.

 

Resten av mina kommentarer rör mindre grejer.

 

I scen 1 och 2 är beskrivningarna lite för odetaljerade. "Ett skrivbord" och "en villa" säger inte så mycket. Jag tänker mig att skrivbordet är ett riktigt sagoberättarskrivbord i mörk ek med läderunderlägg etc, men manuset säger inget om saken.

 

Scen 3 är riktigt bra, men slutet gör mig lite frustrerad. Vlad och Bela sitter i knipa och är vettskrämda och de finns ingen väg ut, sedan dyker de bara upp igen i scen 13 som om inget hänt. Det känns som om de saknas en scen däremellan.

 

Scen 4 visar upp ett problem som finns i många andra scener, och det är att man inte vet vad som händer under berättarrösten. Är det tänkt att Gustav skall leka med sin boll och Bosse skall sitta och titta hela tiden? Det är viktigt att tänka på vad som skall hända under en voice over, och jag vet själv av erfarenhet hur lätt det är att glömma eftersom det ser så bra ut i manuset, men när man skall regissera filmen står man och förbannar sig själv för att man inte tänkt igenom bilderna ordentligt.

 

I scen 8 tycker jag att du skall stryka de sista två replikerna. Berättarrösten har redan förklarat att det var sommarstugeincidenten som fick bägaren att rinna över, och det är roligare om scenen slutar med att dörren slängs igen i deras ansikten, varpå nästa scen börjar med att Bosse konstaterar att Snövit inte kommer att vara kvar länge till.

 

I scen 9 tycker jag att du skall ta bort berättarrösten helt. Karaktärsintroduktionen av Blixten i scen 10 är perfekt och avslöjar allt som berättarrösten säger och mer därtill. Dessutom är det roligare att upptäcka vem han är genom snacket om knark och horor och se tecken på hans våldsamhet än att höra det av en berättare.

 

I scen 11 tycker att det är skitkul när vampyrkonungen matar fåglarna med gift, men jag tycker att det hade varit bättre om fåglarna sedan inte nämndes igen. Nu känns det som att skämtet mjölkas för långt och blir tråkigt istället.

 

I scen 11 tycker jag också att den sista raden (att Alf slår sig för pannan) skall strykas. Den gör skämtet för långt.

 

I scen 12 tycker jag att Bosses replik "Mord? Sen när bryr du dig om sånt? Sen senaste gången du våldtog han eller?" är skitkul, men skämtet sänks av Gustavs svar. Jag skulle ha nöjt mig med att låta Gustav skruva besvärat på sig istället, alternativt inte ha någon reaktion alls och fortsätta direkt med Bosses nästa replik.

 

I scen 12 tycker jag också att du skall mjölka situationen efter att Snövit druckit giftet lite mer. Eftersom vi som tittare spänt väntar på att se vad som skall hända så kan du dra ut på tillfället. Antingen med dialog, eller bara med att Bosse och Gustav står och tittar intresserat, medan Snövit ser sig omkring osäkert, och inget verkar hända och Gustav och Bosse börjar titta nervöst på varandra etc.

 

I scen 15 tycker jag att du skall stryka de två sista replikerna, och låta vampyrkungen skratta elakt medan han gör sorti. Det höjer tempot.

 

Scen 16 gillar jag, men jag förvirras av tidsperspektivet. Jag antar att allt vi ser sker mer eller mindre simultant (om inte annat så gäller detta Snövits och vampyrkungens tidslinjer), men hundarna hinner med lite väl mycket medan Snövit står och tar sig loss. Jag är väl mest nyfiken på hur du har tänkt...

 

Hur länge är Snövit ute i skogen egentligen? Förutom att Berättaren säger att det är "länge" så får vi inte se mycket av detta. Det skulle vara lättare att förstå om vi fick se hur Snövit bygger en koja och släpar hem smådjur som han dödar etc. Och hur i hela friden kan han vara så vilse så länge? Det måste ju vara gångavstånd hem. Och slutet på hans skogsäventyr är lite luddigt. Jag förstod först nu när jag skriver kommentarer att Snövit följde brödsmulorna tillbaka till staden, för tidigare hade jag bara tänkt att han följde efter Hans och Greta för att äta upp dem. Jag tycker att det borde finnas en kort scen där han följer smulspåret och kommer fram till stadens utkant. Så kan han stå med den nedåtgående solen bakom sig och se farlig ut. Typ.

 

I scen 25 tycker jag att berättarrösten kan strykas helt. Allt den berättar ser vi i bilder i alla fall.

 

I scen 26 tycker jag också att berättarrösten kan strykas helt. Det den berättar är ändå rätt ointressant och inget vi behöver veta.

 

I scen 27 tycker jag att berättarrösten är lite tråkig. Jag skulle helst se att den ströks och ersattes med bilder. Det skulle kunna bli hur bra som helst, med Snövit som hittar sin gamla cykel och en bild på Astrid medan han för sitt inre öga ser Bosse, Gustav och Blixten och grimaserar. Typ.

 

I scen 29 tycker jag definitivt att du skall ta bort Blixtens replik där han nämner att han har gjort en karta. Vi ser ju exakt det i alla fall när Snövit hittar den i nästa ögonblick. Med Bosses efterföljande replik så förstår vi som tittare ändå att Blixten har erkänt.

 

Scen 31 hade du kunnat börja med att Vampyrkungen hittar kartan. Allt som händer innan är överflödigt och sänker tempot.

 

Scen 33 skulle jag har stuvat om och kortat ned. Flytta cancerskämtet (om du vill ha kvar det) till början av scenen och sluta med att Nin säger "Ok, U guys will go and hide in your house in the woods..." för att sedan klippa direkt till scen 34.

 

I scen 35 tycker jag att berättarrösten kan strykas helt. Låt Nin och Jah vänta och skapa lite spänning utan att sänka tempot.

 

Angående Nin och Jah så undrar jag om det inte skulle bli bättre om deras dialog på kinesiska var otextad.

 

I scen 38 förstår jag inte hur Vampyrkungen kan undgå att känna igen Snövit när han springer förbi honom. Jag skulle föreslå att scenen stuvas om så att vi först ser Vampyrkungen och Akasha och deras vedermödor för att ta sig uppför trappan, och när de är nästan ända uppe så springer Jah och Snövit förbi dem, varpå Vampyrkungen känner igen honom. Det blir dessutom trevligare tempo då.

 

I scen 39 tycker jag att kortet som Jah har av sig och Nin skall vara en bildserie från en fotoautomat.

 

I scen 39 undrar jag hur den blå stenen kan rulla ned i luckan. Står den öppen hela tiden?

 

I scen 42 tycker jag att Zombiekatten skall säga något annat, typ "Bra knark sa du?! Super-affe från Amsterdam sa du?!" så att historien om den döda knarkhoran avslutas som den bör.

 

I scen 45 tycker jag att Snövits replik "Vi ses senare" borde ersättas med ett galet fnitter istället. Det är ondare.

 

Jag tycker dessutom att Snövit skall ha grävt upp Astrid och väckt hennes ruttnande lik till liv, så att hon också får vara med någonstans på slutet.

 

Ja, det var det, men jag har säkert glömt en massa som jag tänkte på under läsningen. Men det är något att börja med i alla fall.

 

Lycka till!

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

kopplingen till huvudstoryn är i tunnaste laget. Det i sig hade kanske inte gjort så mycket om det inte varit för att vampyrdelen tar upp en så stor del av manuset. Mitt förslag är att antingen intergrera de två historierna mer, eller att tona ned vampyrdelen en aning.

Hmm, svårt. Jag tycker att historierna sammanvävas rätt bra. Men en starkare koppling skulle inte sitta fel. Några förslag där?

I scen 1 och 2 är beskrivningarna lite för odetaljerade. "Ett skrivbord" och "en villa" säger inte så mycket.

Slarv av mig, eftersom jag ser filmen i huvudet blir det lätt så att man av lathet inte skriver ner så detaljerat. Eftersom det ändå är jag själv som ska göra filmen. Men för andras skull ska man nog skärpa sig på den biten.

Scen 3 är riktigt bra, men slutet gör mig lite frustrerad. Vlad och Bela sitter i knipa och är vettskrämda och de finns ingen väg ut, sedan dyker de bara upp igen i scen 13 som om inget hänt. Det känns som om de saknas en scen däremellan.

Helt klart, tack.

Scen 4 visar upp ett problem som finns i många andra scener, och det är att man inte vet vad som händer under berättarrösten.

Problemet här är att jag inte VET hur man ska skriva det i manusform. Är det bara att skriva efter berättarrösten:

Under tiden berättarrösten talar så ser vi hur Gustav leker med sin boll, medan Bosse kliar sig på hakan.

?

I scen 9 tycker jag att du skall ta bort berättarrösten helt.

Berättarrösten har tagits bort en hel del. Vill behålla en del här och där för att få upp sagostämningen. Men pga dina kommentarer kommer jag att gå igenom rösten extremt noggrant ännu en gång.

I scen 11 tycker att det är skitkul när vampyrkonungen matar fåglarna med gift, men jag tycker att det hade varit bättre om fåglarna sedan inte nämndes igen. Nu känns det som att skämtet mjölkas för långt och blir tråkigt istället.

Bra tänkt.

I scen 11 tycker jag också att den sista raden (att Alf slår sig för pannan) skall strykas. Den gör skämtet för långt.

Bra tänkt.

I scen 12 tycker jag att Bosses replik "Mord? Sen när bryr du dig om sånt? Sen senaste gången du våldtog han eller?" är skitkul, men skämtet sänks av Gustavs svar. Jag skulle ha nöjt mig med att låta Gustav skruva besvärat på sig istället, alternativt inte ha någon reaktion alls och fortsätta direkt med Bosses nästa replik.

Bra tänkt.

I scen 12 tycker jag också att du skall mjölka situationen efter att Snövit druckit giftet lite mer. Eftersom vi som tittare spänt väntar på att se vad som skall hända så kan du dra ut på tillfället. Antingen med dialog, eller bara med att Bosse och Gustav står och tittar intresserat, medan Snövit ser sig omkring osäkert, och inget verkar hända och Gustav och Bosse börjar titta nervöst på varandra etc.

Bra tänkt.

I scen 15 tycker jag att du skall stryka de två sista replikerna, och låta vampyrkungen skratta elakt medan han gör sorti. Det höjer tempot.

Ändrat det till att han går ut skrattandes, smäller igen dörren. Men jag behåller replikerna efteråt fast lägger till en kort paus efter att dörren har stängts, där man bara ser vampyrerna stå och glo. Sen kommer replikerna, blir bättre komisk tajming då. Plus att jag vill ha kvar replikerna för att få in det där skämtet tre ggr.

Scen 16 gillar jag, men jag förvirras av tidsperspektivet. Jag antar att allt vi ser sker mer eller mindre simultant (om inte annat så gäller detta Snövits och vampyrkungens tidslinjer), men hundarna hinner med lite väl mycket medan Snövit står och tar sig loss. Jag är väl mest nyfiken på hur du har tänkt...

Förstår hur du menar. Ska åtgärdas så att det blir mer simultant gällandes hundarna.

Hur länge är Snövit ute i skogen egentligen? Förutom att Berättaren säger att det är "länge" så får vi inte se mycket av detta. Det skulle vara lättare att förstå om vi fick se hur Snövit bygger en koja och släpar hem smådjur som han dödar etc. Och hur i hela friden kan han vara så vilse så länge? Det måste ju vara gångavstånd hem. Och slutet på hans skogsäventyr är lite luddigt. Jag förstod först nu när jag skriver kommentarer att Snövit följde brödsmulorna tillbaka till staden, för tidigare hade jag bara tänkt att han följde efter Hans och Greta för att äta upp dem. Jag tycker att det borde finnas en kort scen där han följer smulspåret och kommer fram till stadens utkant. Så kan han stå med den nedåtgående solen bakom sig och se farlig ut. Typ.

Först var tanken att han skulle vara i skogen i 7 år (sagomåttet). Men vi övergav det eftesom det är allt för länge och gjorde om det till ”länge”, mest för att tittaren inte riktigt skulle veta, utan få tänka logiskt. Allt som hänt inne i stan har inte hänt på en dag, snarare minst 6 månader. Men förstår hur du menar även här och ska åtgärda detta så att det blir tydligare. Även det gällandes hur fan han kan vara vilse så länge. Scenen när han kommer ut ur skogen har visst försvunnit på vägen. Har haft hela tiden i huvet att man ser han äta upp smulorna, komma ut ur skogen och titta mot staden som ligger långt bort i fjärran. Hade även med en scen då man ser han sitta på kofångaren bak till en bil som kör. Även en scen efter ett tag som visade Hans och Greta igen där de ser att smulorna är borta. Förstår inte riktigt vart de scenerna tagit vägen, försvunnit i någom omskrivining av någon anledning....

I scen 25 tycker jag att berättarrösten kan strykas helt. Allt den berättar ser vi i bilder i alla fall.

 

I scen 26 tycker jag också att berättarrösten kan strykas helt. Det den berättar är ändå rätt ointressant och inget vi behöver veta.

 

I scen 27 tycker jag att berättarrösten är lite tråkig. Jag skulle helst se att den ströks och ersattes med bilder. Det skulle kunna bli hur bra som helst, med Snövit som hittar sin gamla cykel och en bild på Astrid medan han för sitt inre öga ser Bosse, Gustav och Blixten och grimaserar. Typ.

Läs vad jag skrev om berättarrösten tidigare. Ska gås igenom noggrant.

I scen 29 tycker jag definitivt att du skall ta bort Blixtens replik där han nämner att han har gjort en karta. Vi ser ju exakt det i alla fall när Snövit hittar den i nästa ögonblick. Med Bosses efterföljande replik så förstår vi som tittare ändå att Blixten har erkänt.

Bra tänkt =)

Scen 31 hade du kunnat börja med att Vampyrkungen hittar kartan. Allt som händer innan är överflödigt och sänker tempot.

Behåller inledningen när de går in, klipper till något annat, för att sedan gå direkt till kartan. Då får jag behålla början som jag gillar, men slipper dötiden när de går runt i lägenheten.

Scen 33 skulle jag har stuvat om och kortat ned. Flytta cancerskämtet (om du vill ha kvar det) till början av scenen och sluta med att Nin säger "Ok, U guys will go and hide in your house in the woods..." för att sedan klippa direkt till scen 34.

Helt klart kan den scenen tightas till. Även göras lite roligare.

Angående Nin och Jah så undrar jag om det inte skulle bli bättre om deras dialog på kinesiska var otextad.

Tåls att tänka på.

I scen 38 förstår jag inte hur Vampyrkungen kan undgå att känna igen Snövit när han springer förbi honom. Jag skulle föreslå att scenen stuvas om så att vi först ser Vampyrkungen och Akasha och deras vedermödor för att ta sig uppför trappan, och när de är nästan ända uppe så springer Jah och Snövit förbi dem, varpå Vampyrkungen känner igen honom. Det blir dessutom trevligare tempo då.

Ninjan springer förbi först och puttar omkull Konungen och Akasha. De ramlar och får sina huvor för ansiktet, samtidigt som Snövit springer förbi, de ser honom alltså aldrig.

I scen 39 tycker jag att kortet som Jah har av sig och Nin skall vara en bildserie från en fotoautomat.

Hlet klart, haha.

I scen 39 undrar jag hur den blå stenen kan rulla ned i luckan. Står den öppen hela tiden?

Bra observerat. Får ändra till att stenen rullar fram till kanten och att blixten puttar ner den i samma vända som han klättrar ner själv.

I scen 42 tycker jag att Zombiekatten skall säga något annat, typ "Bra knark sa du?! Super-affe från Amsterdam sa du?!" så att historien om den döda knarkhoran avslutas som den bör.

Kan mycket väl läggas till, dock vill jag ha kvar de första replikerna också, det är ju min Evil Dead-hyllning =)

I scen 45 tycker jag att Snövits replik "Vi ses senare" borde ersättas med ett galet fnitter istället. Det är ondare.

Hlet klart.

Jag tycker dessutom att Snövit skall ha grävt upp Astrid och väckt hennes ruttnande lik till liv, så att hon också får vara med någonstans på slutet.

Nja, den tanken har vi haft tidigare. Men inte kommit fram till någon bra lösning. Fast nu när du tog upp det igen så märks det ju att något måste iaf nämnas om detta. Vad tror du om att Snövit försöker få ur Bosse vart de gjort av kroppen. Han säger att de bränt upp den och Snövit blir GALEN. Då kan ju också hämnden rättfärdigas lite mer också.

 

Tusen tack för dina kommentarer, verkligen guld värt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst igenom hela nu, och det är ju grymt kul! Blev nästan sugen att ringa ditt nummer och säga hur bra det är... Men jag tror jag spar det till den dagen jag hittar ett manus med lite mer djup i historien men med samma härliga berättar glädje och humor. Håller med Bergman i många av hans synpunkter ser också att du tar åt dig kritiken på ett bra sätt.

Slutet skulle jag vilja se som lite mer töntigt inte riktigt så hemskt som det är nu. Gärna att man får tro att Bosse och Gustav ska bli pinnade och torterade tills de spyr ut sina tarmar, men precis när du har byggt på stämningen som värst så visar det sig att det här super hemska vapnet är en nyckel eller något som öppnar en dör där gamla vampyrkungen sitter fastspänd och börjar dra sitt människor rodnar tortyr.

Nu kanske inte det är det bästa efter som vampyr kungen brann upp, men något lite mindre hemskt...

En annan grej som du skulle kunna överväga som jag själv inte är hundra på men som du kan tänka lite på är om Bosse tror att Snövit är en tjej kanin. T.ex. i scen 5 då när Bosse fortfarande är trevlig tar för givet att Snövit är en tjej och flörtar med Snövit. Vilket skulle kunna vara orsak till en del av agget mot Snövit senare i historien. Nu när jag skriver det här blir jag mer osäker på om det är något att jobba vidare med… men, men, tar upp det än då.

Som läsare är det lite jobbigt med alla lägenheter, scen beskrivningarna blir ganska lika, men det blir nog tydligare i filmen sen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, du kunde ha skickat ett sms om du är blyg ;) Tack så mycket för de smickrande orden.

 

Hmm, jag gillar slutet, men kanske man skulle kunna ingjuta lite hopp i den sista berättarrösten? Eller lägga till att Astrids kropp brunnit upp som sagt. På något sätt försöka rättfärdiga den lite mer. Kanske genom att göra Bosses och Gustavs hyss ännu värre i början?

 

Kul att du orkade igenom hela manuset och att du dessutom tyckte det var grymt kul. Uppskattas!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker att det var ett riktigt underhållande manus, roliga karaktärer, något som människor i alla åldrar hade uppskattat på duken.

 

Tycker att dina objektbeskrivningar och miljöbeskrivningar är lite vaga, har ingen riktig koll på var man är någonstans

 

Tack så mycket.

 

Jepp, guilty, som sagt angående vaga beskrivningar av objekt och miljö. Lite lathet där eftersom jag själv ser platserna och det är jag som ska göra filmen. Men jag ska fixa det, de är ju ändå fler som kommer att jobba med den =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, svårt. Jag tycker att historierna sammanvävas rätt bra. Men en starkare koppling skulle inte sitta fel. Några förslag där?

Jag har svårt att komma på några enkla lösningar på hur historierna skall vävas samman bättre, men ett sätt att tona ned vampyrdelen är att låta scen 2-3 komma senare, ungefär då scen 11 kommer, och i gengäld stryka det mesta av scen 11 och bara använda de bästa bitarna vid något annat tillfälle. Jag skulle nog också ha strukit några av vampyrerna. Vi behöver egentligen inte Vampyrkungen, Vlad, Bela, Alf, Lestat och Akasha plus några icke namngivna vampyrer. Jag skulle ha strukit kanske två av dem och fokuserat mer på dem som fanns kvar.

 

Problemet här är att jag inte VET hur man ska skriva det i manusform. Är det bara att skriva efter berättarrösten:

Under tiden berättarrösten talar så ser vi hur Gustav leker med sin boll, medan Bosse kliar sig på hakan.?

Nej, skriv före berättarrösten vad som händer, och var inte rädd för att avbryta berättarrösten om det skall hända något särskilt i bild just då. Men min kommentar handlade inte främst om hur det skall skrivas, utan om att det måste finnas något spännande att titta på under berättarrösten. Det går att hitta på när man gör bildmanuset, men ju mer tid man har på sig att fundera desto bättre, så det är bra att tänka redan på manusstadiet även när man regisserar själv.

 

Berättarrösten har tagits bort en hel del. Vill behålla en del här och där för att få upp sagostämningen.

Jag förstår att det hör till sagostilen att ha berättarröst, men det är viktigt att den säger något annat än vad vi ser i bild. Och bild är alltid att föredra. Show, don't tell, som det heter.

 

Även det gällandes hur fan han kan vara vilse så länge.

En tanke jag har är att Snövit först springer vansinnigt djupare och djupare in i skogen innan han lugnar ned sig, och att det sedan händer något som får honom att vilja återvända, så att skogen inte bara blir en förvaringsplats. Han kanske möter häxan i pepparkakshuset eller stöter på sitt totemdjur när han inte ätit på flera dagar eller vad som helst som du tycker passar in. Man låter alltså skogsvistelsen vara en vändpunkt istället för att bara vara en del av vägen.

 

Ninjan springer förbi först och puttar omkull Konungen och Akasha. De ramlar och får sina huvor för ansiktet, samtidigt som Snövit springer förbi, de ser honom alltså aldrig.

Jo, jag misstänkte att det var det som var tanken, även om det inte framgår så bra i manuset, men jag tycker fortfarande att det är problematiskt att vi som tittare får se Snövit springa förbi för att sedan titta på en lång trappvandring. Det känns mer naturligt att gå från den intensiva striden mellan Snövit och ninjorna till ett lugnare parti i trapphuset för att sedan höja tempot igen när Snövit springer förbi.

 

Nja, den tanken har vi haft tidigare. Men inte kommit fram till någon bra lösning. Fast nu när du tog upp det igen så märks det ju att något måste iaf nämnas om detta. Vad tror du om att Snövit försöker få ur Bosse vart de gjort av kroppen. Han säger att de bränt upp den och Snövit blir GALEN. Då kan ju också hämnden rättfärdigas lite mer också.

Hm, jag tänkte mer något i stil med att vi ser Bosse och Gustav bli torterade och en blodig Snövit som återävnder till sin tronkammare, där en ruttnad Astrid säger åt honom att komma och lägga sig i hennes knä, vilket han gör. Snipp snapp slut.

 

Jag tycker verkligen inte att Snövits hämnd måste motiveras med. Dagliga våldtäkter och mordförsök? Jag skulle vara helt loco själv.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har svårt att komma på några enkla lösningar på hur historierna skall vävas samman bättre, men ett sätt att tona ned vampyrdelen är att låta scen 2-3 komma senare, ungefär då scen 11 kommer, och i gengäld stryka det mesta av scen 11 och bara använda de bästa bitarna vid något annat tillfälle. Jag skulle nog också ha strukit några av vampyrerna. Vi behöver egentligen inte Vampyrkungen, Vlad, Bela, Alf, Lestat och Akasha plus några icke namngivna vampyrer. Jag skulle ha strukit kanske två av dem och fokuserat mer på dem som fanns kvar.

 

Att stuva om lite bland scenerna har jag fått som råd förut också, av Jon här på sidan. Då bestämde vi oss för att fixa det i redigeringen. Så där håller jag med, men kan lika gärna fixa det redan nu, det gör ju bara allting lättare. Annars blir det väl något knas med något man inte tänkte på och därmed inte spelade in t.ex.

 

Nej, skriv före berättarrösten vad som händer, och var inte rädd för att avbryta berättarrösten om det skall hända något särskilt i bild just då. Men min kommentar handlade inte främst om hur det skall skrivas, utan om att det måste finnas något spännande att titta på under berättarrösten. Det går att hitta på när man gör bildmanuset, men ju mer tid man har på sig att fundera desto bättre, så det är bra att tänka redan på manusstadiet även när man regisserar själv.

 

Härligt, då vet jag. Tack.

 

Jag förstår att det hör till sagostilen att ha berättarröst, men det är viktigt att den säger något annat än vad vi ser i bild. Och bild är alltid att föredra. Show, don't tell, som det heter.

 

Självklart. Det är en av de sakerna jag håller på att fixa just nu.

 

En tanke jag har är att Snövit först springer vansinnigt djupare och djupare in i skogen innan han lugnar ned sig, och att det sedan händer något som får honom att vilja återvända, så att skogen inte bara blir en förvaringsplats. Han kanske möter häxan i pepparkakshuset eller stöter på sitt totemdjur när han inte ätit på flera dagar eller vad som helst som du tycker passar in. Man låter alltså skogsvistelsen vara en vändpunkt istället för att bara vara en del av vägen.

 

Förstår inte riktigt hur du menar här. Men jag har en idé om hur jag ska göra skogdelen bättre.

 

Jo, jag misstänkte att det var det som var tanken, även om det inte framgår så bra i manuset, men jag tycker fortfarande att det är problematiskt att vi som tittare får se Snövit springa förbi för att sedan titta på en lång trappvandring. Det känns mer naturligt att gå från den intensiva striden mellan Snövit och ninjorna till ett lugnare parti i trapphuset för att sedan höja tempot igen när Snövit springer förbi.

 

Håller med. Blir bättre om man flyttar lite där.

 

Hm, jag tänkte mer något i stil med att vi ser Bosse och Gustav bli torterade och en blodig Snövit som återävnder till sin tronkammare, där en ruttnad Astrid säger åt honom att komma och lägga sig i hennes knä, vilket han gör. Snipp snapp slut.

 

Jag tycker verkligen inte att Snövits hämnd måste motiveras med. Dagliga våldtäkter och mordförsök? Jag skulle vara helt loco själv.

 

Hade en liknande ide´. Där man som sista scen får se en kameraåkning över en kyrkogård. En gravsten med texten "Astrid Ljunggren" jada jada. Sen fortsätter åkningen och man ser att graven är uppgrävd. Tona till svart. Finit.

 

Men det skulle helt klart vara coolt med en ruttnande Astrid sittandes i tronkammaren. Får fundera lite på det. Men någon hint behövs åtminstonde, för folk kommer annars att undra vad som hände med henne.

Länk till kommentar
Share on other sites

Förstår inte riktigt hur du menar här.

Jag tänkte att istället för att som nu låta skogen bara vara en plats där Snövit vistas ett tag mot sin vilja, så kan det hända något i skogen som får honom att bestämma sig för att återvända. Lägga in en motivationsförändrande händelse, med andra ord.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte att istället för att som nu låta skogen bara vara en plats där Snövit vistas ett tag mot sin vilja, så kan det hända något i skogen som får honom att bestämma sig för att återvända. Lägga in en motivationsförändrande händelse, med andra ord.

 

/Jakob

Det låter som en idée som skulle till föra något till historien.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har skrivit ner några kommentarer allt eftersom jag läste igenom det här manuset igen. Vissa av dem har sagts förut och i några fall har det säkert sagts raka motsatsen men istället för att sitta och sålla bland andras åsikter så kommer här mina relativt ocensurerade.

 

Scen 1: Berättaren: Men det är inte med denna kanin som vår saga börjar. Fast det är det väl? Eller åtminstone så vill jag att det ska vara det.

 

Scen 2 och 3: Funkar bra. Roliga. Dock tycker jag som sagt de ska komma senare så att vi får börja sagan med Snövit.

 

Scen 4-9: Jag är osäker på grejen med nutid i scen 4, tillbakablickar i scen 5-8 och sedan nutid igen i scen 9. Ett alternativ skulle kunna vara (från början): plågad kanin enligt scen 1, berättare säger att det inte alltid varit så, hopp till scen 5, när Snövit kommer dit, men första bilden på honom är första bilden i nuvarande scen 4. Berättare: från början verkade allt bra. Berättare: Allt eftersom tiden gick blev det lite spänt, scen 6-7. Berättare: droppen etc, scen 8. Tillbaka till plågad kanin scen 1. Astrid ropar/kommer in, hundarna upphör raskt med plågandet och scen 4 tar vid, följd av scen 10. Rörigt beskrivet, jag vet, och har ingen egentlig aning om det funkar men poängen är att det antagligen känns lite mindre konstigt om tidshoppet skedde direkt efter boken, snarare än en halv scen in (kanske till och med att berättaren bläddrar bakåt?).

 

Scen 5-8: En hel del roliga grejer i tillbakablickarna. Gillade rädisorna och cykeldäcket.

 

Scen 9-10: Blixten behöver inte en så utförlig presentation av berättaren. (Plus, du vet; show, don't tell.) Tycker nog till och med du kan skippa berättaren helt där. Är nog bra om berättaren är tyst ett tag för att förstärka att det är nutid.

 

Scen 11: Kul. Och eftersom Vlad och Bela nämns här så kan det vara läge att gå till scen 2 och 3 efter den här (även om det kan ge lite kontinuitetsproblem i scen 13). Och på tal om scen 2 och 3: hur kom egentligen Vlad och Bela undan?

 

Scen 13: Kul. Namnskyltar. :)

 

Scen 14: "Får passa på nu medan han är varm." :)

 

Scen 18: Är det här en scen/ett montage som sträcker sig över flera dagar och nätter? Det skulle nog funka ganska bra om det gjorde det.

 

Scen 19: Gillar verkligen namnbrickan.

 

Scen 24: Jag antar att Snövit följer smulorna till staden men först kändes det som att han skulle jaga Hans och Greta. Kan vara värt att ta upp/förtydliga. Samt en scen när Snövit kommer ur skogen.

 

Scen 25: Gillar Puh. Rent tekniskt: När Snövit dödar Nalle är väl en egen scen? I vilket fall som helst fungerar den här scenen bra.

 

 

Det börjar bli sent nu så jag tror jag får fortsätta det här imorgon eller på söndag. Rent allmänt så tycker jag manuset är roligt på det stora hela. Rent allmänt gäller nog även att kritiskt granska berättarrösten. Den fyller definitivt ett syfte, men det finns ett flertal tillfällen där den kan bantas ner eller till och med strykas helt.

 

Det är det för nu, fortsättning följer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för dina kommentarer. Kul att du gillar det än så länge.

 

Håller på med version 10 just nu, nästan klar. Ganska stora förändringar i manuset.

 

Vlad och Belas introduktion kommer i scenen EFTER att Vampyrkonungen introducerats. Så vampyrerna kommer inte in i bilden förrän Blixten är på väg till skogen med Snövit. Just det här med HUR scenerna ska ligga har det varit snack om ända sedan de första versionerna, men då tänkte vi fixa det i redigeringen. Tur att vi inte körde på det =) Eftersom jag har fått ändra en hel del tack vare att jag flyttat om litegrann.

 

Lestat och Slaven är strukna.

 

Snövit lider av minnesförlust efter att ha fått i sig drogerna, det är därför han lallar omkring vilse i skogen ett bra tag. Tills han genom en händelse får sitt minne tillbaka och DÅ vill tillbaka till staden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ny version nu då.

 

Vampyrerna introduceras inte förräns i scen 10. I dom scenerna är också en del ändrat, eftersom Lestat och slaven är strukna helt ur manus.

 

Lagt till en scen med förklaring om vad som hände med Vlad och Bela i huset. För att förstå hela den ändringen och tillägget så kan man börja läsa vid scen 14.

 

Det är en HEL DEL ändringar mellan scen 10 och 30. Men även en del småändringar här och där genom hela manuset, lite nya skämt, lite ny dialog. Lite ändrad dialog, lite borttagen.

 

Plus att jag lagt till en sak på slutet gällandes Astrid, det var inte den som var tänkt från början med graven, utan just nu är det samma förslag som det JBergman gav, gillar det.

 

Objekts och miljöbeskrivningar är fortfarande lite vaga, ber om ursäkt för det. Men en anledning är att jag kommer mest att leta befintliga inspelningsplatser. Så om det inte är något som är extremt viktigt för storyn så finns det inte med i manuset, typ. Använd er fantasi på dom bitarna :)

 

Berättarrösten är knappt ändrad, litegrann. På dom ställen där man ser i bild vad berättaren säger KOMMER att tas bort.

 

Manuset är nu 6 sidor längre, alltså 73 sidor långt.

 

Hursomhelst, här har ni den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller på att göra om den igen nu. Början ska ändras lite. Så att anslaget blir mer spännande och flyter på bättre.

 

Kommer även att ändra lite angående vad som hände Vlad och Bela. Ta bort den första tillbakablicken där.

 

Sen lite smått.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...