Gå till innehåll

"Speedeffekt"


dime

Recommended Posts

Det har skrivits om det här tidigare.

 

 

Jag har en fråga om hur man går tillväga om man vill få allt/alla runt omkring ett objekt att röra sig snabbt. Ungefär som om man snabbspolar scenen. Tänk er person som står still och runt honom/henne så rör sig andra personer i hyperfart. Har det att göra med vilken slags kamera eller redigeringsprogram man har för att få fram effekten?

 

 

Jag skulle ut och filma med en Sony PD100, med slutartiden på 1/3. Motivet jag skulle filma var en helbild på en gata med en massa bilar som svissade förbi. Men så fort jag slår på 1/3 i slutartid så blir bilden oskarp? Jag har testat med både manuell och automatisk fokus. Men det blir samma melodi på båda. Varför påverkas optiken av det här? Varför beter sig kameran så konstigt?

 

Jag använder stativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det du ska göra är ställa kameran på stativ och inte röra kameran en millimeter för då är du dömd att misslyckas. Ställ en skådis i mitten och be honom/henne att inte heller röra sig avsevärt mycket under den tiden. Sen låter du ett dussintals människor gå runt om denna människa i mitten en minut typ och sen spola i redigeringen, alternativt göra fades. Jag fattar det som att det är så du vill göra, men jag kan ha missuppfattat oxå. Good luck

Länk till kommentar
Share on other sites

Grejen är den att jag har min skådis på plats, ställer in fokus i 1/50, sen när jag slår över till 1/30, det är då kameran ställer om sig till oskärpa. Det går då heller inte att ratta tillbaka till skärpa.

 

Så här blev resultatet när jag filmade. (se bifogad film)

 

 

Varför ändras optiken? Jag använder stativ, det är tillräckligt ljust ute. Så jag funderar på om det kan ha något med ND-filtret att göra? När det slås på och av. Kan någon ge en förklaring?

 

Tacksam för svar.

Sequence 014.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det låter som om din kamera är trasig. Om det är ett inkopplingsbart ND-filter och oskärpan uppstår när du kopplar på det så verkar det som om "filtret" flyttar någon lins i optiken som det inte ska göra. Jag hade nog skickat in den på service.

/KN

Länk till kommentar
Share on other sites

Men jag förstår inte... antingen är det som beta75 säger att kameran är trasig typ, eller så... skärpan ska ju inte röra sig om du inte har autofokus på... det är väl en kamera med fokusring och zoomring va? Om du inte zoomat så ska ju inte fokuset spela någon roll om du inte vill ha kort skärpedjup på bakgrunden och då blir du ju tvungen att zooma. Jag tror jag fattat vad du vill göra, men jag förstår inte varför det inte funkar... de är inte så att du kan se skärpan röra sig tillbaka i ett läge där det blir oskärpa? lycka till...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...