Gå till innehåll

Går det att göra så det blir rök utan eld?


dave

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...

Gör som jag köp en pyroteknisk bok och sen kan du leka hur mycket du vill i kälaren, finns hur mycket rökbomber som helst att göra. Akta dig för explosiva uppfinningar med flytande ämnen och kokande syra o sånt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Såklart att jag har :) Vad vill du göra, spränga en bil, ett hus elelr kanske något enklare, ja jag är allvarlig. Men akta dig och spräng inte i stan!

 

Hmm undrar om jag får ge såna här tips, det kanske är olagligt men då får väl någon säga till isåfall :P Fins så mycket dumma lagar nu för tiden iaf. Här kommer några tips

 

Ragnars BIG BOOK;

Ca, 2cm tjock nästan i a4 format, lite kortare på höjden. Den är grön, svart och orange.

I den kan du göra flame throwers, hemmagjorda handgranater och claymore minor och bomber. Finns också gamla klassiska fällor som hur du gräver en fallgrop osv.

 

KEMISK TEKNISKA RECEPT av Sven Englund;

A4 format med vitt omslag med röda inslag. Positiva här är ju att det är på svenska. Kan ju vara bra och förstå vad som står när man grejar med sånt här. Där kan du göra fyrverkerier sprängämnen osv, men också ansiktsmasker och parfym hehe

 

DEADLY BREW av Seymour Lecker

En röd liten "pocketbok" i A5 format.

Advanced Improvised Explosives, jag tror namnet talar för sig själv.

 

Där har du några böcker i allafall, nu får jag väl polisen på mig eller nåt :P vore ju väl fånigt isåfall, dom borde ha andra saker för sig än att sätta dit olk som tipsar böcker hehe.

 

At tänka på, tryckvågen blir starka på avstånd, så bara för att du inte blåser bort dig själv så kanske du krossar grannens fönster.

 

Hur som haver så är det här som med film, Pröva på de enkla grejerna och gör dom helt rätt innan du ger dig på de svåra avancerade grejerna.

 

Nu kommer nån smart kille säga, "jo pröva!, du kan inte mer än misslyckas" så visst gör som du vill men kom ihåg att jag varnade dig! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu är det kanske inte rök utan snarare explosioner jag tänkte kommentera. Utan egentligen egen erfarenhet av pyrotekniska experiment skulle jag föreslå att man använder tryckluft istället för dynamit när man skall explodera saker. Tillsammans med sönderriven korktavla, en påse vetemjöl och massa sönderrivet papper tror jag man får mer explosion som ser bra ut på film än krut och dynamit. Och det är bra mycket bättre för hälsan och brandkåren också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju inte få eld med hjälp av trycklugt, det blir bara ett dammoln.

Måste alltid finnas nåt som "brinner" och hög värme med i bilden.

 

När vi/jag har sprängt bil och dass i luften så har vi använt oss av olika gaser som vi fyllt i stora sopsäckar. Sedan antänds detta med hjälp av en språljuspistol för att minska risken att det exploderar så att brädor flyger 20 meter upp i luften och allt annat pulveriseras. Ökar man den ena gasen så blir eldmolnet gigantiskt och blir som ett svampmoln från en atombomb. Dock är brandrisken och personliga skaderisken mycket högre då. Men oavsett om du inte har någon av den gas som ger eldmoln utan bara har den gas som ger en otrolig tryckvåg så kan denna som lätt antänds av statisk elektricitet slita av dig kläderna. Så det är inget för en otränad att rekomendera.

 

Vilka gaser som används tänker jag dock inte att skriva ut här.

Det skulle förmodligen få någon kid att låna gas nånstans och testa detta och förmodligen få ordentliga skador och det vill inte jag känna mig skyldig till.

 

Till den som ändå försöker sig på det här genom att hitta information någon annanstans så rekomenderar jag att du fyller i små flera påsar för att minska skaderisken när du fyller. Du behöver inte så mycket av den eldgivande gasen.

Använd istället mortlad grillkol som är en av ingridienserna till svartkrut för att få en eld effekt.

 

Tack hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag sa så har jag ringa pyroteknisk erfarenhet, men frågan är om explosioner verkligen ger så mycket eldklot. Jag tror man skall ta till vad som lämpligt för det man skall filma.

 

För länge sen såg jag Johan Thoren på teve som förklarade många trix i film och han använde oftast tryckluft och skräp. Han menade att ofta är pyrotekniska explosioner "för snabba" för att fastna på film, dvs sakerna exploderar "mellan rutorna" medan tryckluft och skräpmoln syns bättre på filmen.

 

Men om det är eldbollar man ute efter så är det nog bara eldfarliga saker som gäller skulle jag tro, om man inte kan göra eld i datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

1 liter låter oerhört tråkigt. Kanske passar till en film med lergubbar. I lumpen fyllde vi en halv svart sopsäck med bensin och slängde i elden. Där kan vi prata eldmoln! :)

 

Du läste förmodligen inte mitt inlägg om gaser och dylikt. Jag tänker som sagt inte skrivaut namnen på gaser som får "filmiska explotionseffekter" men det är inga ovanliga saker. Bor du på landet så har du det säkert en av gaserna i garaget. Mer säger jag inte.

 

Olika gaser ter sig på olika sätt så enkelt är det. En del flammar upp långsamt och länge och en del försvinner på en halv sekund.

 

That´s it

Länk till kommentar
Share on other sites

Dave, om man ser till din ursprungliga fråga om rök utan eld, den enklaste lösning jag använt har varit vanlig sketen kolsyreis i varmt/jummet vatten.

Hur kraftig röken blir beror på hur varmt vattnet är, & isen är lätt att få tag på i exempelvis större (mindre åsså kanske?) glass-ställen & sånt!

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...

Jag hade nog ändå gjort detta i programmet. Det ser kanske t.o.m bättre ut om man gör det i programmet. Jag tycker faktiskt att man skall ta det säkra för det osäkra, ta det bästa före det "roliga".

Men, men, man kan ha olika åsikter på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag var iväg i Indonesien och medverkade i en reklamfilm så sprang det omkring snubbar med små "lamphållare" och i dom låg någonting som producerade enormt mycket rök... har ingen aning om vad det var men fräckt var de. Kan ha material från detta på något DV-band jag har liggandes, hittar jag det kan ja ju alltid posta en liten video från de.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tänkte skapa lite klarhet (och kanske även lite folkvett) i detta forum eftersom jag sett för många olyckor av amatörer...

 

>

Filmeffekter är sällan extraordinära i sin utformning. "Less is more" är ledordet. De riktigt stora explosionerna skapas med bensinbehållare som sprängs med dynamit. Ovanpå alltihopa lägger man lite "bråte" som ger effekten mer realism.

 

Mindre explosioner och eldeffekter görs med propan. En specialbyggd propanflaska är monterad liggande i en ram med ett antal elektriska gnistbildare framför. Propanflaskans ventil öppnas elektromekaniskt under ca en halv sekund och skapar ett mumsigt eldmoln åt det håll flaskan är riktad. Är ni nyfikna på propankastarna så rekommenderar jag att ni försöker boka ett studiebesök hos svenska stuntgruppen i Stockholm, de har flera stycken och även en mumsig tryckluftskanon för att blåsa omkull staplade tunnor med :-)

 

Enklast och billigast? Tryckluft... faktiskt. Anedningen är att mindre explosioner ex inomhus blir mycket oförutsägbara och att beräkna riskområden och dylikt skulle bli mycket svårt. För amatörer skulle jag rekommendera tryckluften för bråtesspridningen och digitala effekter för resten...

 

Om man nu behöver rök så föreslår jag att man helt enkelt köper rökfacklor. Jag har använt ett otal vid uppvisningar. De är ganska dyra och hamnar på ca 700 SEK styck. De finns i olika färger och brinner i ungefär 4-5 minuter. Det är dock inte aktuellt att köra denna rök inomhus (det är sällan rök är det).

 

>

Ge f*n i amatörlitteratur! Jag har i "Anarchists cookbook", "Explosives 101" med flera hittat recept som är helt livsfarliga att pröva... De är helt enkelt konstruerade för att misslyckas och ev skada dig! För några år sedan var det två unga svenska grabbar som sprängde händerna av sig hemma i pojkrummet efter ett "Internetrecept"... Kanske inte är så konstigt att det är olagligt att framställa sprängmedel...

 

>

Skaffa utbildning och rätt behörighet. Köp sedan pyroteknik från en leveratör av sådana specialeffekter. Eller... Köp tjänsten av en pyrotekniker :-)

 

eRsk >> En lite fråga till dig...

En normal svart sopsäck rymmer ca 70-80 liter... till hälften blir det alltså 40 liter. Densiteten på bensin är ungefär lika som vatten, dvs 1 liter per kg. Min fråga är då hur du i lumpen lyckades:

1. Få en sopsäck att palla 40 Kg bensin utan att gå sönder?

2. Hur långt lyckades ni egentligen "kasta" en sopsäck på 40 Kg!?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...