Gå till innehåll

3d recording program


Headman

Recommended Posts

Hade lite svårt att veta vart jag ska lägga tråden men jag la den här.

till saken.

 

Ni känner väll till Google SketchUp, ett lätare 3d animerings program som man kan bygga städer. Ska göra en Sin City parodi och tänkte använda programmet för att bygga en stad men hur ska jag kunna filma det. Man kan ju spara i en massa olika format, men 3d animering är inte min starkaste sida direkt. Och jag har ingen anning om hur jag ska göra för att filma in det.

 

Finns det något program som öppnar 3ds filer eller liknande och man kan filma klipp i det, eller vet någon någ plug-in som funkar till SketchUp?

Men det går nog att göra sånt i 3d max va? i sådanna fall får man väll köpa programmet.

Hoppas ni förstår vad jag menar annars får ni fråga.

 

//Johannes

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller så renderar du bara ut den kamerabana du själv valt i programmet. Spela in från skärmen låter väldigt old schol och primitivt. Var det inte så dom gjorde i Tron 1981? Sketchup renderar både stillbilder och filmsekvenser. Dock med sin egen högst begränsade "sketch"-motor. Kika därför på någon lämplig renderingsplugg. Sketchup har ju bl a tillgång till Vray som är en helt makalös renderare. Den funkar dessutom klockrent över flera datorer i nätverk. Podium är ett annat alternativ.

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller så renderar du bara ut den kamerabana du själv valt i programmet. Spela in från skärmen låter väldigt old schol och primitivt. Var det inte så dom gjorde i Tron 1981? Sketchup renderar både stillbilder och filmsekvenser. Dock med sin egen högst begränsade "sketch"-motor. Kika därför på någon lämplig renderingsplugg. Sketchup har ju bl a tillgång till Vray som är en helt makalös renderare. Den funkar dessutom klockrent över flera datorer i nätverk. Podium är ett annat alternativ.

 

ja om det nu går att rendera direkt i programmet så är min idé dålig, efter vad jag förstod var det en omöjlighet i skhetchup

Länk till kommentar
Share on other sites

Eller så renderar du bara ut den kamerabana du själv valt i programmet. Spela in från skärmen låter väldigt old schol och primitivt. Var det inte så dom gjorde i Tron 1981? Sketchup renderar både stillbilder och filmsekvenser. Dock med sin egen högst begränsade "sketch"-motor. Kika därför på någon lämplig renderingsplugg. Sketchup har ju bl a tillgång till Vray som är en helt makalös renderare. Den funkar dessutom klockrent över flera datorer i nätverk. Podium är ett annat alternativ.

Jupp... 70mm kamera mot "högupplöst"-datorskärm... skärmen var emellertid svartvit så varje bild behövde 3 exponeringar med varsitt färgfilter om jag inte missminner mig från min 2disc-utgåva... plus att varje kameraplacering måste skrivas in med 5 koordinater för hand... (nördvarning på hög nivå;))

 

Jag har själv bara testat lite av sketchup och det var väldans lättsamt att modellera klossskapelser i den (inge vidare för organiska material mao)... Och nu när ni påmint mig om programmet tänker jag sätta mig ner hemma (när internet kommer tillbaka) och kolla lite mer. Men risken är ju bara att mitt old-schooltänk drar mig tillbaka till 2,5D...

Länk till kommentar
Share on other sites

städerna blir ju och se ut som ungefär sim city 4. Men det beror ju på hur advancerat och nogrant man bygger i Sketchup. Ska testa några pluggar från deras hemsida och se hur det går, finns det andra program att typ göra 3d städer, är nog lite krångligt i prog som 3d max, för en okunnig och ovilig samt trötsam filmare som inte är expert på att animera. Men jag får väll sätta mig ner med en polare som kan proget.

 

//Johannes

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips på ett relativt billigt men naggande gott program för 3d anim.

Fixar en hel del framföralt olika text och skulle nog fixa till staden fast med en del jobb.

 

Serif impactplus

 

http://www.serif.com/impactplus/impactplus5/index.asp

 

79.99 dollares senast jag kollade. Dom har rätt ofta erbjudanden på diverse.

 

Tutor från Serif, plockar bort den om några dagar

 

http://hemstudio.se/mopp/page3

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips på ett relativt billigt men naggande gott program för 3d anim.

Fixar en hel del framföralt olika text och skulle nog fixa till staden fast med en del jobb.

 

Serif impactplus

 

http://www.serif.com/impactplus/impactplus5/index.asp

 

79.99 dollares senast jag kollade. Dom har rätt ofta erbjudanden på diverse.

 

Tutor från Serif, plockar bort den om några dagar

 

http://hemstudio.se/mopp/page3

 

En bra regel är att inte köpa ett 3d-program som är billigare än 2000 (om det nu inte är en studentversion). Jag lovar dig att Blender är mycket bättre än alla billiga 3d-program. Undantaget skulle väl vara Milkshape då, men det är ju ett ganska smalt program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man skaffar väl verktyg efter behov. Gör skilnad på vill ha, respektive behöver.

Jag har Tex. ett redigeringsprog. som heter Magix. De flesta frågor i detta forum om krångligheter i dyrprogrammen är ganska intuitiva i detta ypperliga lågbudgetprogram. Och snackar vi 3d så Autocad 2.51 var det första 3d programmet jag kom i kontakt med. Fast då var det inte film utan hårda bud som skulle tillverkas i maskin.

Länk till kommentar
Share on other sites

En bra regel är att inte köpa ett 3d-program som är billigare än 2000 (om det nu inte är en studentversion). Jag lovar dig att Blender är mycket bättre än alla billiga 3d-program. Undantaget skulle väl vara Milkshape då, men det är ju ett ganska smalt program.

 

Ett mycket bra råd. Jag har varit ganska skeptisk till Blenders interface men det är ett väldigt kompetent program. I liga med Maya och LightWave (och liknande). MEN mycket interface-grejer är väldigt skumma. Som t ex att man slängt om konventionen med funktionsknapparna höger- respektive vänster-mus och en del undermenyer som dyker upp om man "håller kvar" ett tag. Sånt är inte jättesmart. Men för tusan; det är GRATIS och det finns kanonsupport att hämta från alla forum.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett mycket bra råd. Jag har varit ganska skeptisk till Blenders interface men det är ett väldigt kompetent program. I liga med Maya och LightWave (och liknande). MEN mycket interface-grejer är väldigt skumma. Som t ex att man slängt om konventionen med funktionsknapparna höger- respektive vänster-mus och en del undermenyer som dyker upp om man "håller kvar" ett tag. Sånt är inte jättesmart. Men för tusan; det är GRATIS och det finns kanonsupport att hämta från alla forum.

 

Vissa grejer är rätt märkliga ja, men dom håller tydligen på att fixa så att man åtminstonde kan ställa in hotkeys och sådant själv.

En annan rätt märklig/dålig sak är att dom nästan försöker göra för mycket med det. Det räcker inte att det är ett 3d program utan det ska ha NLE och composit funktioner med. Hade varit grymt mycket bättre om dom tog ut mycket av det och gjorde ett dedikerat program för sånt istället.

Börjar dom idag lär dom väl komma ut med en fungerande version innan jashaka. ;)

 

Open source världen behöver en NLE och en compositor/motion graphics program.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...