Gå till innehåll

föberedelser med skådisarna


andreasp_90

Recommended Posts

Tjena, ska spela in en ca 20 minuters film i höst/vinter och undrar om ni har några tips vad det gäller förbereda skådisarna, alltså t.ex. påläsning av manuset. Jag vet att jag inte vill att dom ska rabbla det innantill iaf, men annars, hur brukar ni göra när det käller det fysiska skådisarna ska göra, typ vart dom ska gå i slutet av en scen? brukar ni göra det på plats typ 10 min innan ni ska spela in eller mycket tidigare, vad är bäst?

tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag tänker berätta hur jag själv tänker jag spelar inte in filmer men jag är en skådespelare dock ännu bara som "amtör".

 

Jag hade valt att samma skådespelarna någon vecka innan du ska spela i filmen och helt enkelt repa igenom allt som du vill ha det.

Ju bättre man kan texten ju lättare blir det att få det naturligt.

Sen när allt börjar falla på sin plats och du är nöjd så är det hög dags att spela in och ha med kamran kanske gången innan så skådespelarna vänjer sig vid kamran och inte ser in den och allt som man bör tänka på.

I början ska ni nog bara sitta ner och läsa genom manuset så de vet vad den handlar om och efter en stund börja gå runt i rummet och läsa. Sedan när de flesta börjar få bra grepp om manuset så lär dem hur du vill att de ska göra på scen.

Bara mitt lilla förslag till dig.

Har du några frågor så hjälper jag gärna dig:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar ge dem manuset minst en vecka innan inspelningen börjar - Så de får en chans att ta in storyn osv. På scenen, minuter innan tagning så går jag igenom tagning efter tagning med dem, vad de ska känna, hur de ska reagera och uppföra sig. Man måste få skådespelarna att leva sig in i rollen. Sen repeterar alla ett par gånger.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Repetera manuset, försök att ge dem manuset minst en månad innan ni ska spela in.

visa dem vad deras karaktärer vill få ut, alltså deras mål och ambitioner. Man bör ju innan man skriver ner karaktärerna på manuset, att veta hur de fungerar. deras nackdelar och svagheter. (kanske inte för en 20min film men ändå alltid bra)

Sedan försöka spela upp scenerna som en "teater" att de får agera med varandra. Då blir det inte stelt sen när ni spelar in.

Sedan är det ju bra spela in dem liksom utan hela kittet. Så de blir van med kameran som filmar dem.

beskriv scenen och upplägget till dem, ta det lugnt med dem så de hinner greppar storyn ordentligt.

 

Annars önskar jag dig lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...