Gå till innehåll

Copywrite


CaffeignSugerProduction

Recommended Posts

hej

jag heter Rasmus Bengtsson och går på mediaprogrammet på C4-skolan i kristianstad på första året och vi har ett arbete om copyright. Så jag undrar om ni kan svara på några frågor så skulle ni kunna hjälpa mig jättemycket.

 

Fråga 1. Vad tycker ni är copyright?

Fråga 2. Är det bra eller dåligt, varför?

Fråga 3. laddar ni ner olaglig musik, filmer etc, och i så fall varför?

 

Hoppas ni kan hjälpa mig. Det behöver bara ta någon minut eller två

Tack på förhand

//Rasmus Bengtsson

Länk till kommentar
Share on other sites

hej

jag heter Rasmus Bengtsson och går på mediaprogrammet på C4-skolan i kristianstad på första året och vi har ett arbete om copywrite. Så jag undrar om ni kan svara på några frågor så skulle ni kunna hjälpa mig jätte mycket.

 

Fråga 1. Vad tycker ni är copywrite?

Fråga 2. Är det bra eller dåligt, varför?

Fråga 3. laddar ni ner olaglig musik, filmer etc, och i så fall varför?

 

Hoppas ni kan hjälpa mig. Det behöver bara ta någon minut eller två

Tack på förhand

//Rasmus Bengtsson

 

Menar du copyright? I så fall bör du nog överväga om du ska skriva om det...

Länk till kommentar
Share on other sites

Copyright kallas för upphovsrätt på svenska. Upphovsrätten regleras i upphovsrättslagen. Copyright regleras i olika lagar inom Commonwealth och USA. Varför gör du ett arbete om utländska upphovsrättsregler inom Sverige där Svensk upphovsrätt gäller? Fråga din lärare om råd.

 

Inom upphovsrätten faller även patentskydd, mönsterskydd mfl. Det verkar som om du ställer en fråga som är helt öppen men sedan vill du enbart ha specifika svar på dupliceringsrätten när du frågar om illegal nedladdning av musik och film. Vad du menar med etc som upphovsrättsligt skyddat material framgår inte.

 

Slutligen, om du söker efter svar på om folk bryter mot upphovsrättslagar och brottslingarnas motiv för detta kan det vara bättre att anonymisera svaren.

Länk till kommentar
Share on other sites

Och sen är nerladdning av upphovsrättsskyddad film en väldigt liten del av upphovsrättsreglerna, och är särskillt reglerad enligt lagen. Sen gäller inte copyrightlagarna i Sverige, är det bäst att upplysa om. Om amerikanska bolag skriver till och hotar med amerikansk lag kan man lugnt strunta i det (om det är lagligt i sverige). Räkna dock med att aldrig mer kunna åka till Universal studios, eller Disneyland.

 

Om det är det som undras borde frågan vara:

 

1. Hur uppfattar du "nerladdningslagen"?

2. Är den bra eller dålig?

3. Laddar du ner upphovsrättsskyddat matrial?

 

Upphovrättslagen är i första hand tänkt som tex att olika konstnärer inte skall få sina verk avbildade och sålda av tredjepart (eller hur man nu skall uttryckad det så det blir rätt?).

 

16kolon9, patent/mönsterskydd och varumärkesskydd faller inte under upphovsrättslagen i den mening att man automatiskt får den exlusiva rätten vid skapandet som med verk med verkshöjd. Det är en rätt viktig skillnad även om man till vardags måste ta hänsyn. Pantent måste man ansöka om, medan upphovsrätt uppstår i samma ögonblick som skapandet (om det når verkshöjd).

Länk till kommentar
Share on other sites

Upphovrättslagen är i första hand tänkt som tex att olika konstnärer inte skall få sina verk avbildade och sålda av tredjepart (eller hur man nu skall uttryckad det så det blir rätt?).

 

16kolon9, patent/mönsterskydd och varumärkesskydd faller inte under upphovsrättslagen i den mening att man automatiskt får den exlusiva rätten vid skapandet som med verk med verkshöjd. Det är en rätt viktig skillnad även om man till vardags måste ta hänsyn. Pantent måste man ansöka om, medan upphovsrätt uppstår i samma ögonblick som skapandet (om det når verkshöjd).

 

Helt rätt om patent - det måste sökas, beviljas och försvaras. Men jag tror inte vi på ett konstforum ska gå in på detaljer om patent och patentintrång; deras giltighet och geografiska samt tidsmässiga utsträckning. Jag tror att patentintrången är försumbara när det gäller hemmabyggen för film- och videoinspelning - om ens för de små kommersiella bruken av produkterna.

 

För mönsterskydd gäller särskilda regler för att söka, erhålla och försvara.

 

Det väsentliga är att skilja mellan svensk rätt, EU-rätt som sakteliga implementeras i Sverige och annan rätt; tex Anglosaxisk rättstillämpning i England och USA, Code Civil i Frankrike och tysk rätt. Rn vrtklig djungel av skyddsvärden att bevaka.

 

För att vara första året på gymnasium kan studenten inte förväntas kunna vare sig statistik eller juridik. Och det återspeglas i frågeställningen. Det är helt normalt att återgå till ritbordet och göra om frågorna som en del i lärandets process. Hade frågeställaren vetat svaret hade han inte behövt göra uppgiften.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...